menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

معرفی‌ مجموعه طنز «غذای روح‌ با نون‌ اضافه» از زبان اکبر اکسیر

معرفی‌مجموعه طنز«غذای روح‌با نون‌اضافه»/امید مهدی نژاد و سایر منسوبین/۱۳۹۷

سه نقطه در فواید کتاب نخواندن!

اکبر اکسیر

گرانی،آرام آرام به مغز کتاب نفوذ می کند. از کاغذ و فیلم و زینگ می گذرد، ناشران تازه کار را جا می گذارد، ناشران کهنه کار را زمین گیر می کند و کتاب فروشی ها یکی بعد از دیگری تغییر جنسیت می دهند. هرچه قدر بزرگان و نیاکان نیک اندیش فریاد بزنند من یار مهربانم، توفیری نمی کند.
نرخ مطالعه دیگر قابل طرح و بحث نیست. چرا که اگر کارنامه یکساله یک ناشر موفق قدیمی و صمیمی کتاب را مطالعه کنید، فاجعه را لمس خواهید کرد. کتاب هایی که هرساله تجدید چاپ می شد؛ آنهم در یکی دو هزار جلد،در حال حاضر راکد و خاموش پشت ویترین زرد می شوند و یواشکی به انبار عودت داده می شوند. تیراژ به دویست جلد و فروش سالانه و نمایشگاهی کتاب موفق به ۵۰ جلد تقلیل یافته است. در چنین اوضاع و احوالی اگر یک مجموعه لطیفی برای همین درد مزمن، یعنی کتاب نخوانی، منتشر شود، این کتاب خواندن دارد.

«سه نقطه» مکتوب طنز فارسی به نثر و نظم، حاصل ذوق شیرین امید مهدی نژاد، مؤلف قهوه قند پهلو و دوستان طنز اندیش ایشان است که اولین شماره اش در سی و یکمین نمایشگاه کتاب منتشر شده و امید است که «امید» آن را ادامه دهد. بی شک ادامه اش به تخصیص بودجه از سوی نهادهای فرهنگی بستگی دارد، نه سعی دوستان طنزپرور و طنز آور.
اولین ویژگی این مجموعه که رهگذر ورق زن را میخکوب می کند، صفحه آرایی، تایپوگرافی و تیترگذاری صفحات آن است که با فونتی دیدنی و گرافیکی جذاب، همراه است. دومین ویژگی مهم آن، تلاش دوستان طنز نویس این مجموعه است که همه ساز مخالف زده اند و بعضی اصلاً فالش زده اند و خارج خوانده اند. به قول پرویز پرستویی در صحنه ای از فیلم مارمولک، وقتی دو جوان مسئلتُن گو از ایشان می پرسند آقا شما خارج خوانده اید؟(منظورش درس خارج بود)؛ پرستویی،هنرمند دردمند و عزیز دل برادر، بلافاصله پاسخ داد: من همیشه قم بوده ام که ایهام ظریفی داشت(همیشه گم بوده ام!).
بله عزیزان جان(به قول صالح علای عزیز)! تمام نویسندگان این مجموعه، پول گرفته یا مجانی هرچه نوشته اند، در فواید کتاب نخوانی و حذف این عنصر ناباب از زندگی بشر امروزی می باشد.«دکتر اسماعیل امینی»،طنز اندیش محجوب، در مقاله شیرینی با عنوان دوست نداریم کتاب بخوانیم؛ از قول این گروه کتاب نخوان نوشته است:
کتاب نمی خوانیم؛ زیرا بسیاری از کسانی که در بازار کتاب مشغول اند،
این کاره نیستند و … / کتاب نمی خوانیم،زیرا بسیاری از نام آوران همه فن حریف، نه کتاب می‌خوانند، نه با کسانی که اهل کتاب خواندن هستند، میانه ای دارند. کتاب نمی خوانیم، زیرا خیال می کنیم اصول ضروری زندگی را می دانیم. یکی دویدن دنبال یک لقمه نان، دیگری پیدا کردن راهی برای وصل به یکی از جویبارهای جاری از بشکه های نفت و … / کتاب نمی خوانیم، زیرا به تجربه آموخته ایم که بدون کتاب خواندن هم می توان زندگی کرد و … / کتاب نمی خوانیم، زیرا ….
«دکتر محمدرضا ترکی» با غزلی به استقبال حافظ رفته و از بُن کتاب سروده:
بن کتاب کجا و منِ خراب کجا؟
کوپن فروش خیابان انقلاب کجا؟
به ما یکی نرسید و به او هزار رسید
ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟ و …..
«عباس احمدی»،شاعر شوخ شیرین کار شهرآشوب، در مایه های من یار مهربانم، نظیره بی نظیری به چاپ رسانده که پر از حکمت و درد است:
من یار مهربانم/ اما کمی گرانم/ چون جنس بادکرده/ در دست ناشرانم/ در کل به قول ایشان/ کم سود و پر زیانم/ من گرچه اهل ایران/ این ملک شاعرانم/ زیر هزار نسخه/ باشد شمارگانم/ مانند حال زائو/ در وقت زایمانم و ….
برای یاران سه نقطه، در تداوم یک نشریه دبش طنز یا کتاب ماهانه، صبر جزیل و بودجه جلیل خواستارم. حیف است این مجموعه فرهیخته درد اندوز، به ویژه نامه های گهگاهی آویخته شوند و بودجه های هنگفت کتاب، جای دیگر ریخته شوند!

منبع : روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر