menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ماشین پیکان

مدل ترافيکي تهران در لندن!

وحيد حاج سعيدي :

آقا اين چهل سال چقدر زود گذشت. انگار همين ديروز بود که ميني بوس هاي رنگ و وارنگ را به سيستم حمل و نقل تهران اضافه کردند. اين ميني بوس ها عين قرقي در يک چشم به هم زدن مسافران را جابجا مي کردند تا جايي که شهردار لندن تصميم گرفت اين سيستم را در شهر ده ميليوني لندن اجرا کند. بله تهران يک همچين شهري بود و براي خودش کبکبه و دبدبه اي داشت که متخصصين علوم ترافيک بريتانيا از آن الگو مي گرفتند. اصل سند به روايت جرايد کهن…[ ببخشيد سند امروز ما کمي کهنه و خاک گرفته است؛ چون مربوط به چهل سال قبل است.]

«مجله اکونوميست در گزارشي از ميني بوس هايي در تهران سخن به ميان آورده است که ما بين اتوبوس و تاکسي هستند. اين ميني بوس ها که کرايه شان کمي از اتوبوس بيشتر است، سرعت حمل و نقل آنها دو و نيم برابر اتوبوس است و راه حل نهايي مشکلات موجود در سيستم کند اتوبوس راني لندن[ ناشي از ترافيک سنگين و توقف هاي پي در پي اتوبوس ها و کرايه سنگين تاکسي در اين شهر] به شمار مي روند.»

( اطلاعات – 26 فروردين 1353)

البته پيش خودمان باشد، لندن در طول اين چهل سال، چندين بار ديگر بار مدل سيستم حمل و نقل درون شهري خود را تغيير داد ولي ما به دلايل نوستالژيک ( خاطره انگيز ) هنوز دست از سر اين ميني بوس هاي لکنه و فکسني بر نداشته ايم تا جايي که سوراخ هاي کف برخي از آنها آدم را ياد جگر بانو زليخا اسطوره تاريخي مان مي اندازد و سيستم آبياري از سقف باعث شده تا برخي رانندگان نسبت به ايزوگام سقف ميني اقدام کنند!ميني بوس هايي که روزگاري قبل از اينکه روي صندلي شان نفس چاق کنيد، شما را به مقصد مي رساندند، امروزه قبل از اينکه شما را به مقصد برسانند نفس شما و ساير شهروندان را مي گيرند و هيچ کس هم پاسخگو نيست.

علي اي حال با عنايت به اينکه مبحث آلودگي هوا چکش خور ملسي دارد و در هر برهه از تاريخ مي توان به آن پرداخت، امروز بسته پيشنهادي خود را در اين خصوص ارائه مي کنيم:

الف) الگو برداري از ساير کشور ها: درست است که قبلاً برخي کشور ها از سيستم حمل و نقل ما الگو مي گرفتند، ولي اگر ما هم هر از گاهي از سيستم حمل و نقل و راهکار هاي جديد ساير کشور ها الگوبرداري کنيم، جاي دوري نمي رود.

ب) اختصاص بخشي از يارانه به نصب فيلتر: هر چند خيلي از نهاد ها و سازمان ها براي يارانه آن ده ميليون نفري که معلوم نيست کي قرار است قطع شود، کيسه کنفي دوخته اند و برنامه هاي مختلفي تدارک ديده اند، ولي توصيه مي شود در صورت صلاحديد بخشي از اين يارانه برگشتي را نذر امامزاده کنند ببخشيد بخشي از آن را به نصب فيلتر جهت خودرو هاي ديزلي يا کنيستر جهت خودرو هاي بنزيني اختصاص دهند.

پ) تعيين تاريخ دقيق نصب فيلتر: ظاهراً مقرر شده بود

خودرو سازان از ابتداي سال 94 بر روي خودرو هاي ديزلي فيلتر نصب کنند و در غير اين صورت خودرو ها پلاک گذاري نمي شوند! پيشنهاد مي شود دوستان در اعلام زمان فيلتر گذاري اين قدر عجله نکنند و همه موارد نظير مهلت خواستن هاي مکرر، رودربايستي، کمبود فيلتر در کشور، بررسي مجدد ضرورت نصب فيلتر، تحريم، نتيجه مذاکرات، ساخت جايگزين فيلتر با يک تکه پارچه و کمي ذغال خرد شده و … را در نظر بگيرند و بعد تاريخ اعلام کنند. چه عجله ايه ؟! طرف براي اعلام تاريخ يک عروسي مختصر ده آيتم را در نظر مي گيرد. از شگون داشتن روز عروسي، هماهنگي با اقوام رو به فوت، تالار، مطرب، عاقد و … حالا براي مسئله پيش پا افتاده اي مثل نصب فيلتر، اين همه عجله براي چيست، ما که متوجه نشديم!
منبع : روزنامه اطلاعات – ۲۶ خرداد ۹۴

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر