menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سریال کمدی کتونی زرنگی

علت توقیف سریال کمدی «کتونی زرنگی»

چندی پیش فرصتی دست داد که در یک اکران جمع و جور، سریال پرحاشیه و تا به امروز توقیف شده «کتونی زرنگی» ساخته علی ملاقلی‌پور را ببینم.

تا قبل از دیدن این سریال، دو جریان خبری در مورد آن در رسانه‌ها وجود داشت. اول این‌‎که علت توقیف این سریال به پُست نامربوط کارگردان در اینستاگرامش مربوط است و دوم این‌که طبق نظر معاون سیما و کارشناسان تلویزیون، کیفیت محتوایی و ساختاری «کتونی زرنگی» به قدری نازل و سطحی است، که شانیت پخش در رسانه ملی را ندارد!.

مرتضی میر باقری ، معاون سیما، در ۱۴ بهمن سال گذشته در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پخش این سریال گفته بود: «مجموعه تلویزیونی «کتونی زرنگی» از نظر کیفی صلاحیت پخش ندارد و در تراز مردم ایران نیست.»

در مورد آن پست اینستاگرامی نامربوط، هم مدیران شبکه سه توضیح دادند و هم خودِ ملاقلی‌پور به سرعت آن را حذف و چندی بعد، معذرت‌خواهی مبسوطی هم منتشر کرد. به نظر می‌رسد، ظاهرا علت توقیف این سریال، دیگر ربطی به آن جار و جنجال ندارد. ولی در مورد دوم چون هنوز کسی کار را ندیده است، شاید قضاوت راحت نباشد.

ولی به هر حال صحبت‌های میرباقری، برای خیلی‌ها جای سوال و تعجب داشت که مگر کیفیت یک سریال چقدر می‌تواند بد باشد که صلاحیت پخش برای مردم ایران را نداشته باشد. یعنی واقعا «کتونی زرنگی» از این همه سریال‌های ضعیف، بی‌هدف و باری به هرجهتی که از شب تا صبح از سر و کله تلویزیون می‌بارد، بدتر است؟

به هر حال آن چیزی که من روی پرده دیدم، با صحبت‌های میرباقری، بسان خشکی و دریا و آب و آتش بود؛ با ۱۸۰ درجه تفاوت.

واقعیت این است که سریال «کتونی زرنگی» نه کار ضعیف و سطحی بود و نه سریالی بی‌هدف و ندانم‌کار. اتفاقا بسیار هدفمند، با شناخت و با ایده ساخته شده است؛ یک سریال کمدی پر ریتم و بزن و بکوبی از جنس فیلم‌های «احمق و احمق‌تر».

«کتونی زرنگی»، کمدی فانتزی است که هم قصه تازه و خوبی دارد و هم در زمینه‌هایی که قرار است پیام و حرف فیلم زده شود، درست و نقطه‌زن عمل کرده است. توجه به تولید ملی، نقد به جریانات سیاسی و اقتصادی ناسالم، حمایت از کالای ایرانی و کلی پیام و حرف که بر خلاف مابقی تولیدات تلویزیون اتفاقا در بطن روایت و قصه زده شده است و اصلا از فیلم بیرون نزده.

ملاقلی‌پور تلاش کرده است که ایده‌های تازه و اتفاقا سینمایی به سریالش بدهد و در بعضی قسمت‌ها، سکانس‌های جذاب و بکری دارد. برای مثال سکانس گاوداری و خوراندن دلار به گاوها.

جان کلام این است که «کتونی زرنگی» نه یک شاهکار بی‌بدیل است و نه یک کار سطحی و هدر رفته. ولی به جرات می‌توان گفت اگر پخش بشود، جزو سریال‌های با کیفیت و آبرومند تلویزیون خواهد بود که مخاطبان خودش را سریع پیدا خواهد کرد.

به نظر می‌رسد حاشیه‌های پیرامون این سریال بیشتر به درگیری‌های درون سازمانی بر می‌گردد و به قول معروف، گوشت قربونی در این وسط، مخاطب بی‌نوایی است که باید از پسِ دعوای مدیران سیما به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه ببرد.

نویسنده : ایزد مهرآفرین / خبرآنلاین

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر