menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عبدالجبار کاکایی

عبدالجبارکاکایی : زرویی در میان طنزپردازان ۱۰۰ سال گذشته بی‌مانند است

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرا، درباره مرحوم زرویی نصرآباد گفت: با توجه به آثار به جای مانده، قریحه، ذوق و دانش در ۱۰۰ سال گذشته مانند زرویی نصرآباد در عرصه طنز نداشته‌ایم.
به گزارش شیرین طنز، عبدالجبار کاکایی، ترانه‌سرا، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره ویژگی شخصیتی و نوع طنزپردازی ابوالفضل زرویی نصرآباد، گفت: به دلیل اینکه ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد بسیار جامع است کمتر می‌توان شاعری را پیدا کرد که شبیه زرویی باشد. او بسیار شبیه شعر و طنز خودش بود. او آن‌طور جهان را تصور می‌کرد که همان‌طور می‌زیست. زرویی بسیار به شعرش نزدیک بود و در همان فضایی که در شعرش به زندگی سنتی ارزش می‌نهاد و تجددستیز بود در همان فضا نیز زندگی می‌کرد و علایق شخصی و نوع اخلاقش و منشش نیز به همان صورت بود.

وی ادامه داد: زرویی انسانی با اخلاق، با معرفت، آگاه، مطلع، دانش‌پژوه و علاقه‌مند به عرصه‌های نو بود. او در طنز و اشعارش به موضوعاتی می‌پرداخت که از چشم بسیاری مغفول می‌ماند و از همین رو دانش و تسلطش کاملا بر منتقدین و البته مخاطبین هویدا بود و هست. گاهی در جامعه مطرح می‌شود که شاعران از شعر خود فاصله دارند و از این دست می‌توان زرویی را یک استثنا قلمداد کرد.

این ترانه‌سرا درباره طنز ابوالفضل زرویی نصرآباد نیز گفت: طنز زرویی فکاهه نبود، او برای سردرگمی و خالی نبودن عریضه شعر نمی‌سرود، او طنزش برخاسته از یک دغدغه، مسئله اجتماعی و مشکلاتی بود که با چشم خود در جامعه می‌دید و آن را لمس می‌کرد. او توانست بعد از انقلاب که با نوعی گفتمان و تجدد در بیان همراه بود به احیای سنت، اخلاق، دین دست بزند و در عین حال یک منتقد سیاسی و اجتماعی نیز باشد. او همه شرایط یک شاعر پژوهشگر و عالم را داشت و مطالعات و تسلطش بر متون کهن و دیوان بزرگان از او یک چهره نادر ساخته بود.

کاکایی با بیان اینکه در عرصه طنز مانند زرویی بسیار کم است، گفت: چند وجهی بودن، تسلط بر متون کهن، پژوهشگری و همچنین تسلطش بر طنز و حیطه‌های مختلف ادبی، سبب شده است زرویی در میان طنزپردازان ۱۰۰ سال گذشته بی‌مانند باشد؛ اگر به دنبال علتش بخواهیم باشیم باید به متن و آثارش مراجعه کنیم. علت جدایی زرویی از سایرین به دلیل قریحه عالی و ذوق و صاحب‌نظر بودنش است. اگر در ۱۰۰ سال گذشته همه طنزپردازان را مطالعه کنیم و با تالیفات، جملات، دانش و توانایی زرویی بسنجیم خواهیم دید که او واقعا یک استثنا و یک مورد متفاوت نسبت به همه طنزپردازان و متخصصان حوزه ادبیات و شعر و نثر است.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر