menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مطبوعات

طنز : زنده باد گرانى کاغذ !

طنز : زنده باد گرانى کاغذ !

رضا رفیع :

یعنی چه؟!…..از ما که مطبوعاتی هستیم و اهل کتاب، یک همچین حرفی بعید و بلکه هم ابعد است.

یعنی چی که:« زنده باد گرانی کاغذ »؟!….حرف مفت هم حدی دارد. بله، حق با شماست (بله،حتی شما!)؛هرچیزی حدی دارد:«لکلّ شیئ حد»؛ اما حتماً مستحضرید که از ما بعید است حرف الکی و بیخودی بزنیم،تا چه رسد به حرف مفت!…

ما ممکن است مفت حرف بزنیم، اما محال ممکن(!) است که حرف مفت بزنیم.

می توانید کمیته تحقیق و تفحص تشکیل دهید، حرفهایی را که از ابتدای خلقت(یعنی خلقت خودمان) زده ایم، بررسی و نتایجش را شفاف اعلام کنند. نامزد ریاست جمهوری یا شورای شهر نشدیم که بترسیم. حتی از چهارتا «بگم بگم»!

حرف حسابی:

آن را که حساب پاک است از بگم بگم چه باک است؟

غرضی در کار نیست؛ اگرهم هست، هنوز در حد دوران شیرین نامزدی است. منظور بی زورما از زنده باد گفتن برای گرانی کاغذ کیلویی خداد تومان(!)،صرفاً اشاره به این نکته از عرایض دبیرسندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقواست که خرداد سال ۱۳۹۲ گفته بودند که در جریان رقابت‌های‌ انتخابات ریاست جمهوری آن سال، افزایش قیمت کاغذ،تبلیغات کاغذی،چاپ پوستر،تصویر و بولتن های تبلیغاتی نامزدها به شدت کاهش پیدا کرده بود.(به نقل از جراید همان زمان!)

بسته پیشنهادی :

امیدواریم که در هر دوره ای از هر انتخاباتی، بعد از پایان زمان قانونی تبلیغات، قیمت قانونی کاغذ هم کاهش پیدا کند که بیش از اینها انتشارات کتاب و مطبوعات ما از خاک بر سر نشود و طرف،مغازه کتاب فروشی اش را به کباب فروشی تغییر کارکرد ندهد؛

اما در همین راستا که گرانی کاغذ ،باعث خیر شد تا کمتر از گذشته، در و دیوار شهرهای کشور،پوسترباران شود و حتی هواداران ستادی نامزدها هوس نکنند بادبادک های کاغذی حامل تصویر نامزد عزیز خود را ــ بلاتشبیه مثل فیل هوا کردن ــ هوا بکنند؛ پیشنهاد می کنیم که بعضی اقلام دیگر نیز به خاطر کاهش بعضی چیزهای دیگر،شدیداً دچار افزایش شود:

۱ـ گرانی تریبون مفت: استفاده از تریبون های مختلف برای حرف ها و شعارهای سطحی و روی هوا، طوری گران شود که سخنرانی های طولانی بیش از حد لازم و مفید برای کاندیداها نصرفد و مجبور شوند برنامه ها و گفته های خود را خیلی فشرده و شسته رفته ایراد نمایند. به گونه ای که ایرادی بر آن وارد نباشد.

۲ـ افزایش سیب زمینی: دو سه روز مانده به انتخابات(اعم از شوراها یا ریاست جمهوری ها)،به طور خیلی کوتاه و موقت، اقلامی از قبیل سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی، مختصری زیاد دچار افزایش قیمت شود که خدای نکرده، احدی از آحاد کاندیداها به صرافت توزیع یکی از این اقلام در میان هواداران خود نیفتد.

اینها در مقاطعی از تاریخ بشری،سرمان آمده که اکنون مثل بید می‌ترسیم و از نزدیک شدن به ریسمان سیاه و سفید نیز احتراز می کنیم. اسنادش هم موجود است. البته ما که هنوز هم می گوییم شایعات است. در عرصه انتخاب آگاهانه،سیب زمینی کیلو چند؟!…

۳ـ بالابردن رقم جریمه: در ایام تبلیغات انتخاباتی، برخی از همین مامردم(من،تو،او،ما،شما،ایشان)،گاهی بر اثر برخی حرف های قشنگ و لذتبخش کاندیداها چنان به وجد و سرور و شعف در می آییم که بیش از حد استانداردش شروع می کنیم به سوت زدن و کف زدن و از این جور زدنی های مجاز.

در این جور مواقع بد نیست که موقتاً جرایم مربوط به ایجاد آلودگی صوتی،افزایش نرخ پیدا کند، بلکه سوت و کف زدن ملت،معتدل و متعادل شود. ما که آدم معمولی هستیم؛ جناب مولاناش هم اگر می بود، ممکن بود جوگیر شود.

اگر نمی شد که نمی گفت:«چنان مستم چنان مستم من امشب/که از چنبر برون جستم من امشب»!….خب یحتمل مربوط به انتخابات قرن هفتم بوده است؛مثلاً انتخاب شمس!

منبع : روزنامه اطلاعات

روح الله لک علی آبادی اوضاع نشر و گرانی کاغذ

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر