menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ماشین پیکان

طنز : رانندگي با کاور!

وحيد حاج سعيدي :

يکي از مشکلات عديده در جوامع صنعتي، نيمه صنعتي، سنتي، نيمه سني و ساير جوامع مدني و غير مدني، شيوه رانندگي نا مناسب برخي رانندگان و تبعات ناشي از تصادفات و تخلفات رانندگي است.
البته اين موضوع چالش جديدي نيست و ظاهراً در زمان هاي دور هم برخي ساربانان‌ها سرعت مجاز را رعايت نمي‌کردند تا جايي که سعدي عليه الرحمه خطاب به اينگونه ساربان ها مي فرمود:« اي ساربان آهسته رو!» انگار شتر هاي قديم 180 کيلو متر در ساعت سرعت داشتند. بگذريم…
هر چند دلايل فراواني در بروز رفتارهاي پرخطر در رانندگي متصور است ولي به نظر داشتن خودروي ارزان نيز يکي از عمده دلايل افزايش تخلفات رانندگي است؛ چرا که مالک خودرو نگران خسارت به خودرو نيست و در صورت بروز تصادف، يک خودروي جديد خريداري خواهد کرد!
شايد افزايش دو سه برابري قيمت خودرو در يکي دو سال اخير به همين علت بوده که خلق الله بالاخره قدر وسايل نقليه خودشان را بيشتر بدانند و از آن استفاده بهينه کنند ولي در بحث کنترل حوادث و کاهش تخلفات رانندگي از طريق افزايش قيمت خودرو، هنوز راه درازي در پيش داريم!
هر چند هنوز عده اي به اهميت و ضرورت اجراي اين طرح پي نبرده اند ولي جا دارد دوستان خودروساز در قيمت گذاري هاي جديد، به رويکرد فرهنگي و اجتماعي داشتن خودروي گرانقيمت بيشتر توجه کنند. به هر حال از قديم گفته اند رانندگي و برازندگي! در خصوص جرايم رانندگي هم بايد به عرض برسانيم که درست است بعد از چهل سال تغييرات اساسي حاصل شد و دو ريال به مبلغ جرايم رانندگي اضافه شد، ولي با توجه به نزديکي ايام نوروز و افزايش سفر هاي نوروزي و لزوم کاهش تخلفات رانندگي، عجالتاً چند راهکار عملياتي و کم هزينه در خصوص کاهش تخلفات رانندگي ارائه مي کنيم:
الف) رانندگي با کاور: پيشنهاد مي‌شود به منظور معرفي و شناساندن رانندگان پر خطر و بي مبالات به مردم، رانندگاني را که نمره منفي شان از حد مجاز مي گذرد، مجبور به پوشيدن کاور قرمز در هنگام رانندگي کنيم تا ساير رانندگان متوجه شوند که اين راننده پر خطر است! در ضمن همانطور که در گواهينامه برخي هموطنان عبارت «رانندگي با عينک» درج شده، در گواهينامه اين رانندگان عبارت «رانندگي با کاور» قيد شود!
ب) ايجاد تغيرات درخودرو رانندگان متخلف: همانطور که خودروهاي انتظامي يا امدادي داراي شاخص و نشانه هايي هستند که از دور قابل شناسايي هستند، پيشنهاد مي شود رانندگان متخلف را مجبور کنيم کاپوت جلو و عقب و در هاي خودرو هايشان را به رنگ قرمز يا نارنجي نقاشي کنند تا علاوه بر قابل تشخيص بودن از دور، براي ساير رانندگان نيز درس عبرتي شود.
ج) کتابخواني اجباري: گواهينامه رانندگان پر خطر را ضبط کنيم و آنها مجبور کنيم کتابهايي در خصوص رعايت حقوق اجتماعي ديگران و نحوه صحيح رانندگي بخوانند و بعد از آنها امتحان بگيريم. در صورت قبولي در امتحان گواهينامه شان را پس بدهيم.
د) گراني خودرو ما به ازاي نمرات منفي: هر چند گران کردن خودرو نيازي به توصيه و پيشنهاد ما ندارد ولي توصيه مي شود در موقع خريد خودرو توسط رانندگان پر خطر، به ازاي هر نمره منفي، مبلغ يک ميليون تومان به قيمت خودرو اضافه شود!
پدرام و تندرست باشيد…
منبع : روزنامه اطلاعات – 30 تیر 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر