menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شهرام شکیبا

طنزپردازان در ایام محرم مقوله ظلم ستیزی را مورد توجه قرار دهند

شهرام شكیبا معتقد است كه هیچ كدام از دلایل ملی و میهنی و حتی موضوعات انقلابی همچون دهه فجر، به اندازه ماه محرم حركت اجتماعی ندارند.

به گزارش شیرین طنز، شهرام شكیبا شاعر، منتقد ادبی و طنزپرداز كشورمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در پاسخ به این سوال كه میزان رجوع مردم در ایام ماه محرم به كتاب هایی با موضوع عاشورا به چه میزان است، اظهار كرد: متاسفانه اخلاقی در ما به وجود آمده كه به جای مردم كشورمان صحبت می كنیم. (البته این اخلاق را مردم از مسئولان یاد گرفته اند) و باید در مورد چنین موضوعاتی تحقیق و بررسی جامعی صورت بگیرد و از خود مردم سوال شود.
وی ادامه داد: می توانم از زاویه دید خود بگویم كه گمان نمی كنم برگزاری عزاداری امام حسین (ع) بدون رجوع به ادبیات عاشورایی امكان پذیر باشد. مردم از داشته های ادبی كشورمان در عزاداری ها به طور غیر مستقیم و از طریق اشعار و سخنانی كه از مداحان می شنوند و همچنین احادیث و كتاب هایی كه وجود دارد استفاده می كنند.

شهرام شکیبا

شكیبا همچنین با تاكید بر این كه مداوم ترین حركت اجتماعی را می توان در ایام ماه محرم شاهد بود، گفت: بر خلاف چیزی كه برخی كه با اساس تفكر اسلامی و شیعی مشكل دارند می گویند؛ به هیچ وجه در ایام عزاداری اباعبدالحسین (ع) رخوت و سستی نمی بینند. به هیچ كدام از دلایل ملی و میهنی و حتی موضوعات انقلابی همچون دهه فجر، این مقدار حركت اجتماعی در كشورمان دیده نمی شود و اكت اجتماعی در هیچ كدام از دوره ها شبیه محرم نیست.
این شاعر كشورمان درباره تاثیر ایام عزاداری امام حسین (ع) بر جامعه نیز گفت: تعریف نشاط متفاوت است. به طور مثال، نشاطی كه بعد از عبادت به وجود می آید، با نشاطی كه طنز ایجاد می كند متفاوت است. عزاداری امام حسین (ع) نوعی نشاط را به جامعه می دهد. وی همچنین گفت: طنزپردازان نیز در ایام محرم می توانند به فراخور نوع كار خود و آموزش هایی كه دیده اند مقوله ظلم ستیزی را مورد توجه قرار دهند و در این راه گام بردارند.
شكیبا در پایان «كتاب آه» را به عنوان اثری مناسب برای قرائت در ایام ماه محرم دانست و گفت: امسال برای سومین بار این اثر را خوانده ام. این كتاب شامل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس‌المهموم» حاج عباس قمی است كه اغلب نقل‌های صحیح مقاتل و كتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزء جزء حادثه شهادت امام حسین (ع) را از شش ماه قبل از عاشورا تا چند ماه بعد از آن روایت می‌كند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر