menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گرد و غبار هوا

طنز؛ تغییر نام «ریزگرد» به «گرد و غبار»

احمدرضا کاظمی در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: گویا به تازگی حس حدادعادلی سازمان محیط زیست گل کرده و این سازمان نامه‌ای به وزارت بهداشت زده و درخواست کرده که نام «ریزگرد» به «گرد و غبار» تغییر پیدا کنه. این مساله شاید برای خیلی‌ها جای سوال داشته باشه و کار مسخره و پوچی به نظرشون بیاد. برای همین بنده به‌جای شما به مغزم فشار آوردم و فکر کردم این تغییر نام چه دلایلی میتونه داشته باشه که به نتایج جالبی رسیدم:

اول: دلیل ادبی

ببینید کلمه «گَرد» خودش در خودش معنی ریزی رو هم داره! شما وقتی بهتون بگن مثلا گَرد گرفته فلان جارو یاد چی میفتید؟ طبیعتا یاد یه سری ذرات خیلی ریز! قطعا یاد تخته‌سنگ که نمیفتید، پس استفاده از صفت ریز برای گَرد یه جورایی از نظر ادبی حشو محسوب میشه! پس می‌بینید که تقاضای سازمان محیط‌زیست همچین بی‌اهمیت هم نبوده! فقط مشکل اینجاست که این موضوع بیشتر در حوزه مسئولیت فرهنگستان زبان و ادب (سازمان تبدیل نوتلابار به نان داغ-شکلات داغ) تعریف میشه و ربطی به سازمان محیط‌زیست نداره و این درخواست دوستان شاید یه‌جور تداخل صنفی محسوب شه.

دوم: دلیل علمی

یکی از کارای قدیمی در مبارزات استفاده از رجز و کُری خونی بوده. اقدامی که به منظور تحقیر کردن حریف و تضعیف روحیه‌ اون انجام میشده! نمونه‌اش رو هم در شاهنامه فردوسی و هم در داربی استقلال پرسپولیس زیاد دیدیم! توی بحث مبارزه با ریزگرد هم همین هدف دنبال میشه و مسئولان محترم سازمان محیط زیست میخوان با تغییر نام ریزگردها به گرد و غبار، سطح اونا رو در حد خاک و خلی که روی صندلی مبلِ توی پذیرایی نشسته پایین بیارن و خار و خفیفشون کنن! اصلا خیلی خوبه که ما از این روش برای تضعیف روحیه سایر معضلات زیست محیطی و حتی غیر زیست‌محیطی هم استفاده کنیم تا مبارزه باهاشون راحت‌تر بشه! مثلا:

نگوییم «کوه‌خواری»، بگوییم «استعمال بلندی»

نگوییم «زلزله»، بگوییم «ویبره زمینی»

نگوییم «سیل»، بگوییم «شماره ۱ طبیعی»

نگوییم «خشکسالی» بگوییم «کم رطوبتی»

و در ادامه…

نگوییم «سرقت»، بگوییم «آفتابه دزدی»

نگوییم «مال مردم خواری»، بگوییم «آفتابه‌خواری!»

نگوییم «پارتی‌بازی»، بگوییم «فامیل‌ذلیل»

نگوییم «اختلاس‌»، بگویم «پول‌ ندیدگی»

نگوییم «فساد اداری»، بگوییم «انقضای سازمانی»

نگوییم «زیرمیزی»، بگوییم «حق‌الامپول‌زنی».

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر