menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

درس گفتارهایی درباره عبید زاکانی

شگردهای طنزپردازی در آثار عبید زاکانی بررسی می‌شود

شگردهای طنزپردازی در آثار عبید زاکانی بررسی می‌شود.

این هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب؛

نشست بررسی شگردهای طنزپردازی در آثار عبید زاکانی و کارکردهای ارتباطاتی آن، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره عبید زاکانی با عنوان «شگردهای طنزپردازی در آثار عبید زاکانی و کارکردهای ارتباطاتی آن» روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

طنز بالاترین سطح ارتباطی را نسبت به دیگر گفتمان‌ها دارد و شناخت شگردهای آن، به هر انسان در فضای ایجاد ارتباط کمک می‌کند با بهترین شیوه، گفت‌وگو را پیش ببرد. شگردهای انتخابیِ این پژوهش («اما»، ایهام»، «استفهام انکاری»، «شخصیت‌سازی») به چهار موضوع متفاوت در طنزپردازی اشاره دارد: اجتماع هنرمندانه نقیضین در سطح یک واژه و با دو گفتمان متفاوت، اجتماع هنرمندانه نقیضین در سطح یک واژه و دو یا چند مفهوم متفاوت، اجتماع هنرمندانه نقیضین در سطح یک جمله با دو یا چند معنای متفاوت، اجتماع هنرمندانه نقیضین در سطح یک روایت از شخصیتی ساخته و پرداخته هنرمند.

در این درس گفتار، که با سخنرانی الهام باقری ارائه می‌شود، ضمن تعریف شگردهای طنزپردازی و بررسی چهار نمونه شگرد در آثار عبید زاکانی، به کارکردهای ارتباطاتیِ آن در رسانه، سیاست، مذاکره، مصاحبه و مناظره، روابط شغلی، عمومی، اجتماعی و عاطفی پرداخته می‌شود.

نتیجه چنین پژوهشی، می‌تواند در حوزه ارتباطات ابزاری به دست کاربر بدهد، تا سطح ارتباطی خود را ارتقا بدهد و پیامش برای مخاطب تأثیرگذارتر باشد.

این نشست روز چهارشنبه پانزده اسفند، از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

صادق وفایی

***

تصویر دین در اخلاق‌الاشراف عبید زاکانی
chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر