menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شاهنشاه در کوچه دلگشا محمد علی علومی

شاهنشاه در کوچه دلگشا

رمان طنز«شاهنشاه در کوچه دلگشا»نوشته محمدعلی علومی که درباره وقایع تاریخ معاصر است توسط سوره مهر به چاپ پنجم رسید.

شاهنشاه در کوچه دلگشا محمد علی علومی

علومی درباره این کتاب گفت: «شاهنشاه در کوچه دلگشا» درباره وقایع تاریخ معاصر ایران مانند کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و عملیات آژاکس است. در این کتاب به شاه خبر می‌دهند که انگلستان قصد کودتا دارد و می‌خواهد سلسله جدیدی را حاکم کند. شاه به سبک شاه عباس با لباس مبدل به کرمان می‌رود،آنجا یکی از مراکز قدیمی نفوذ استعمار بریتانیا و مقر پلیس جنوب بوده است،به این ترتیب یک دیکتاتور با اقشار پایین جامعه همنشین می‌شود.
وی ادامه داد: فضای این رمان به فراخور موضوع، آمیخته‌ای از طنز و ترس است و از رهگذر این حالت گروتسک به جهان داستان‌های کافکا نزدیک می‌شود. جایی از این رمان کلاغ به ساواک کرمان خبر می‌دهد که شاه و دوست او، «آماشاءالله ایرانمنش» علیه رژیم پهلوی صحبت می‌کرده‌اند. «شاهنشاه در کوچه دلگشا» چندی پیش جایزه بخش رمان کتاب سال طنز را به خود اختصاص داده است.
«من نوکر صدامم»، « طنز در آمریکا»، « وقایع‌نگاری بن لادن»، «آذرستان»، «بم امید بر دمیدن» از آثار دیگر محمدعلی علومی است. «شاهنشاه در کوچه دلگشا» تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که در ۵۵۲ صفحه، تیراژ دو هزار و ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات سوره مهر به پنجمین چاپ خود رسیده است.

***
محمد علی علومی نویسنده و محقق معاصر متولد ۱۳۴۰ از شهر بم است. علومی پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۵۸ وارد دانشگاه تهران شد و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. تحصیل در دانشگاه تهران، زمینه مهاجرت محمد علی علومی را به سوی تهران فراهم نمود.

آثارعلومی شامل فیلم نامه کودک براساس پیوند زندگی واقعی مردم با افسانه ها، مجموعه ای از داستان های کوتاه (مندرج درماهنامه های ادبی)، همچنین بعضی نوشته ها که او شبیه به شعر می نامد است. از او مقالات متعددی نیز در معرفی ادبیات کهن و داستانهای شاهنامه و معرفی نحوه نگاه و طرز داستان نویسی کهن چاپ گردیده است.

از جمله آثار محمدعلی علومی می‌توان به «آذرستان»، «خانه کوچک»، رمان «ظلمات»، رمان «پری باد»، «آوردگاه آفتاب» شرح اساطیری بخشی از تاریخ ایران، «شاهنشاه در کوچه دلگشا» و «فرهنگ عوام دارالامان» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه طنز اشاره کرد.
پایگاه خبری حوزه هنری – انتشارات سوره مهر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر