menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهران حسینی

سنگ پای قزوین با حضور چهره های طنز قزوین بررسی شد

۱۲۹اُمین نشست دگرخند دوشنبه ۲۱ آبان‌ با حضور چهره‌های ادبی و طنز استان قزوین و با معرفی و بررسی کتاب «سنگ پای قزوین» در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مهران حسینی، گردآورنده کتاب «سنگ پای قزوین» در تازه‌ترین نشست «دگرخند» با بیان اینکه این کتاب مجموعه‌ای است از جلسات شعر طنز سال ۹۰ تا ۹۴ حوزه هنری قزوین، اظهار کرد: قزوین در پیشینه‌اش تا به امروز اسامی بزرگی را به خود دیده است و بزرگ‌ترین این چهره‌ها عبید زاکانی است که شخصیتی تکرارناپذیر و الگوی بسیاری از طنزپردازان است. از مشروطه به بعد نیز شخصیتی مانند علی‌اکبر دهخدا را در قزوین داریم که در ادبیات و زبان فارسی کشورمان کار بزرگی کرده است. ایشان در ساخت طنز هم با آثاری مانند چرند و پرند و … بسیار مطرح و تاثیرگذار بوده است. استاد مجابی تاریخ دو جلدی طنز ایران را منتشر کرده‌اند و بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه معاصر، هم از دیگر بزرگان استان قزوین هستند.

وی همچنین گفت: معتقدم خیلی از این کارها فردی بوده است. کار گروهی به آن شکل که بخواهیم جلساتی مانند کارگاه یا شب شعر طنز در استان قزوین نداشته‌ایم و از سال ۹۰ به بعد، حوزه هنری مرکز کمک کرد تا شهرستان‌ها هم وارد عرصه طنز شوند و سختی‌های بسیاری گذراندیم تا رسیدیم به این فضا که شب شعر طنز داشته باشیم. البته امروز هم هنوز در شرایطی نیستیم که بتوانیم ماهیانه شب شعر طنز داشته باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: قزوین مردم بسیار بذله‌گویی دارد و در این شهر خیلی سخت است که کسی بخواهد طنز بنویسد و اثر طنزی ارائه کند.

این شاعر و طنزپرداز همچنین اظهار داشت: کتاب «کالای ایرانی» هم دیگر اثری است که شامل مجموعه نثرهای طنزآمیز با موضوع حمایت از کالای ایرانی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه از سال ۸۰ شعر می سرودم و در حوزه ادبیات فعال بوده‌ام، عنوان کرد: کار طنز را از سال ۸۹ و در اوج شوخی‌هایی که در آن دوره با دولت می‌شد شروع کردم. حضورم در جلسات شعر تهران هم به این موضوع کمک کرد. در سرما و گرما به جلسات مختلف می‌رفتم تا یاد بگیریم و مشق کنیم. یک کتاب از آثارم توسط نشر نیماژ به نمایشگاه کتاب خواهد آمد.

این شاعر افزود: طنز فضای تخصصی است و با مسائل اجتماعی سروکار دارد و خیلی وقت‌ها سهل‌گیری‌های مخاطب باعث می‌شود که گاهی این موضوع را ساده بگیریم. باید آگاهی اولیه از ادبیات و زبان فارسی وجود داشته باشد تا در ادامه بتوانیم به نگارش طنز رو بیاوریم.

محسن دانشگرنژاد، شاعر طنزپرداز، نیز با بیان اینکه کار شعر را از کودکی و اوایل دهه ۶۰ شروع کرده‌ام، گفت: از سال ۸۰ و ۸۱ ضرورتی را احساس کردم و وارد حوزه طنز شدم و در نشریات آثار طنزم را منتشر کردم.

وی در ادامه اشعار طنزی برای حضار خواند.

در این برنامه همچنین دیگر شاعران قزوینی آثار طنز خود را برای حاضران خواندند.

انتهای پیام

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر