menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

در حلقه رندان ۱۵۱-مدرس

سجادی : «در حلقه رندان» نقطه عطفی در طنزپردازی نوین ایران بود

«در حلقه رندان» با اجرای امیرحسین مدرس برگزار شد.
عباس سجادی، شاعر و مجری تلویزیون گفت : تشکیل دفتر طنز حوزه هنری و برپایی جلسات «در حلقه رندان» نقطه عطفی در طنزپردازی نوین ایران بود که نگاهمان به طنز را تغییر داد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری،تازه‌ترین برنامه «در حلقه رندان» با اجرای امیرحسین مدرس ، مجری و بازیگر تلویزیون و سینمای کشور و با حضور جمع کثیری از شاعران و علاقه مندان یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در حوزه هنری برگزار شد.

اکبر کتابدار روزنامه‌نگار، منتقد و پژوهشگر ادبی در سخنان کوتاهی با بیان این که در طنز هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اظهار کرد: در شعر جدی هم همینطور است و بستگی دارد به این که موضوعات را چگونه بیان کنیم. شاعران کهن بدون این که توهینی به مقدسات کرده باشند؛ اشعار طنز آمیز درباره ماه رمضان داشته اند.

وی همچنین گفت: به یاد دارم مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد در جلسه «رمز طنز» خاطره‌ای تعریف کردند و گفتند در مجله گل آقا معمول و مرسوم آن بود که بر اساس اخبار روزنامه ها طنزی نوشته می شد. خبری بود که اگر معلمی بخواهد از شهری به شهر دیگر منتقل شود باید حافظ قرآن باشد و به دلیل حساسیت این موضوع کسی حاضر نبود درباره آن شعر و مطلب طنزی بگوید؛ در نهایت عمران صلاحی بدون آنکه مشکلی پیش بیایید و به مقدسات و ارزش‌های دینی و مذهبی توهینی شده باشد؛ شعر طنزی در این باره سرود و آن شعر در نشریه منتشر شد.

عباس سجادی ، شاعر، ترانه‌سرا، منقد ادبی و مجری تلویزیون مهمان ویژه این مراسم نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، موسس سلسله جلسات «در حلقه رندان» اظهار کرد: در سال‌های نخست برگزاری این جلسات توفیق حضور داشتم و علاوه بر شهرام شکیبا، من هم مدتی به عنوان مجری این جلسات بودم و اجرا در این جلسات جز خاطره انگیز ترین روزهای زندگیم بود.

وی ادامه داد: تشکیل دفتر طنز حوزه هنری و پیش از برپایی جلسات «در حلقه رندان» که نقطه عطفی در طنزپردازی نوین ایران بود، گاهی جسته و گریخته شعرهای طنز می‌نوشتیم و البته این شعرها گاهی شیطنت آمیز بودند. از زمانی که ابوالفضل زرویی نصرآباد دفتر طنز حوزه هنری را راه اندازی کرد، ما هم نگاهمان به طنز تغییر کرد و امروز با مدیریت ناصر فیض همچنان شاهد اتفاقات خوب در این حوزه هستیم.

مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران همچنین گفت: کیومرث منشی‌زاده از شاعران تاثیرگذار و مدرنیستی و پیشرو در روزگار خود بود. بعد از فوت مرحوم زرویی ، شخصیت ایشان را با جناب مرحوم زرویی در ذهن مقایسه می کردم، البته بدون این که بخواهم در نفی و یا تایید کسی سخن گفته باشم، جناب منشی زاده نگاه فلسفی به اتفاقات پیرامون خود داشت و با فلسفله نوین هم آشنایی داشت و نگاه ایشان به جامعه در حوزه طنز، نگاه طلبکارانه بود؛ اما همیشه احساسم این بود که نگاه زرویی به طنز نگاه بدهکارانه بوده است و همیشه فکر می‌کرد که او مسئولیت زیادی در جامعه دارد و باید اصلاح کند. تعهدی در زرویی نصرآباد وجود داشت و علاوه بر آن که نگاه به آینده داشت، ریشه عمیقی هم در گذشته داشت و همین ویژگی‌ها او را از خیلی از هم عصرانش متمایز می‌کرد.

وی در ادامه شعر طنز «جشن تولد عبید» را برای حضار خواند.

رحمت شاکری شاعر پیشکسوت طنز و از همراهان قدیمی سلسله جلسات «در حلقه رندان» نیز از مهمانان ویژه این برنامه بود که به شعرخوانی پرداخت.

اسماعیل امینی، حمید اسماعیلی، روشن، حسین رضوی فرد، مهدی مشایخی، روح الله احمدی، ، علیرضا لبش، امیر سادات‌موسوی، مهدی استاد احمد، محمدرضا گلزار، صابر قدیمی و … نیز در این برنامه به شعرخوانی پرداختند.

مهدی فرج اللهی قطعه موسیقایی با ترانه ای طنز از سعید طلایی برای حضار اجرا کرد.

در پایان کلیپ کوتاهی از سخنرانی مرحوم کیومرث منشی زاده پخش شد.

انتهای پیام/

فیلم در حلقه رندان

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر