menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور بنزین اثر عباس ناصری

در مقامات بنزین خوش اقبال ار نسل طلای سیاه

آن ناگهان دل مردم را آزرده، آن بر آمده از نسل طلاى سیاه ، آن غذاى سوارى متمکنان و مرفه هان بى درد، آن روزى رسان چارپاهاى کم مصرف و کم خرج، بنزین معطر ولخرج،کار او کارى عجب بود و از لطائف روزگار.

در مقامات بنزین خوش اقبال

نویسنده : صفدر دوام

ناگهان در یکى از بامدادان اردیبهشت ماه جلالى که شیخ اجل سعدى شیرازى ( علیه الرحمه) آن را در باب گلستانش به طریقى عاشقانه و ظریفى ماهرانه توصیف نموده از صفحه تلغرام، اینستاغرام مژده کوپینى شدن آن طلاى سیاه و جایگاهش تا کنار ماه، بنزینِ کار گشا اعلان گردید.

گویند؛ اول درویشى که به صف طولانى و پر مشترى بنزین رفت شخصى بود کم خرج ولیکن با ماشینى پرخرج که نامش پاجارو یا پاشو برو بود.

نقل است که در مقامات این خودرو خوش سرعت بسیار گفته اند که آن شاسى ِبلندى چون پیشانىِ بلندصاحبش دارد و در مقاماتش نوشتند که از یُمن بالا رفتن دولار قیمت این رخش خوش نشان هم به نزدیکى میلیارد رسید اما بیچاره صاحب دریا دلش در واپسین روز بنزین هزار تومانى در صف طولانى بنزین از گرسنگى ضجه زد و حسنکى هم نبود که به احوالش رسیدگى کند.

نقل است در مقامات مردم ما که دل آزرده از خرید پیاز ١١ هزار تومانى هستند تا بنزین بیچاره خواست ابراز وجود کند ناگهان به پمپ هاى بنزین بروند تا براى آخرین بار و روزهایى کمتر از انگشتان دست بنزین هزار تومانى استفاده کنند.

گویند از آشفته حالى صاحبان شاسى بلند و شاسى کوتاه و دیوار بلند و دیوار کوتاه در صف دراز بنزین خواجه حافظ شیرازى نیز باخبر شدى و به شعرى که نا اهلان ادبیات به او نسبت داده اند اکتفا کرد و خطاب به دلدادگان آخرین باکِ بنزین هزار تومانى گفت:

این چه شورى است که در دورِ قمر مى بینم؟!

پس گویند شیخ شیراز سعدى ( رضوان الله تعالى علیه) نیز از هجوم به پمپ هاى بنزین باخبر شدى و درد سیل و خانه هاى ویران شده محله اش را فراموش کردى که این چنین هجومى را شبى طوفانى در امواج خلیج همیشه فارس تجربه داشتى.

اما شیخ دل آزرده اندکى نگذشتى که دست به خامه جادویى برد و تذکره اى به سعد بن زنگى نوشتى که این بود سزاى ستایش من که با این شور شیراز جنت طراز من را آشفته حال از نرخ بنزین کنى.

گویند چون ساعتى گذشت شایعه دروغین بالا رفتن بنزین بر ملا شدى، اما صاحبان شاسى بلند کم شانس گوش به این خبر هم نکردندى تا باکِ رخش خوش نقشِ را پر کنند.

دیرگاهى از شب رفته بود و صاحبان خسته و کوفته پمپ ها بر شایعه پراکن و تلغرام و ایستافرام و وات ساف لعنت فرستادى که کار شش روز را در یک نیمه روز از ما کشیدندى.

و این بود تذکره بنزین و دلنبشه و شکوائیه ى یک روزنامه چى بیچاره که در نصف روز شرق و غرب شیراز را براى جایگاهى خلوت گردید و نیافت و ناگهان از تلغرام پیغامى برآمد بیا که شوخى کردیم و شایعه بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر