menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محفل خندیشه با حضور احمدی

«خندیشمندان» فارس «قمپُز» در کردند

همزمان با عید غدیر خم،طنزپردازان فارس شبی به یادماندنی را در کنار میهمانی از انجمن طنز «قمپُز» قم تجربه کردند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، در شب عید غدیر خم، انجمن طنز حوزه هنری فارس با عنوان «خندیشه» که از سال ۹۵ با برگزاری جلسات هفتگی شکل‌گرفته است، طنزپردازان فارس را با حضور میهمانی از انجمن طنز «قمپُز» قم که معرف حضور طنزپردازان کشور است، تحت عنوان شب‌شعر طنز اندیشه گرد هم آورد تا شبی به‌یادماندنی را برای آنان رقم بزند.

سالن اندیشه حوزه هنری فارس، دیشب علاوه بر حضور اعضای انجمن طنز این حوزه، پذیرای طنزپردازان انجمن «رندکده» وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز بود و همه باهم گفتند و شنیدند و خندیدند!

مجری برنامه عبدالرضا قیصری مسوول انجمن طنز خندیشه و از طنزپردازان فارس بود که عباس احمدی طنزپرداز معروف کشور و مسوول انجمن طنز «قُمپز» را در کنار خود داشت تا به گفته حاضران، هم از اثرات! تعریف کنند و هم آنان را سانسور!

البته آن‌طور که معلوم بود، سانسور (ویرایش، ماست‌مالی و یا هر چیز دیگری که روی آن نام بگذارید!) برعکس روش مرسوم بود و این دو تن بعد از خواندن اشعار به این امر همت می‌گذاشتند!

شاعری خواب‌دیده بود که اختلاسی رخ‌داده و کسی خلافی انجام داده است. ازلحاظ این بزرگواران، اول که شاعر این امر را در خواب‌دیده است و دوماً، چنین چیزی در ایران ممکن نیست و رؤیای ایشان، مربوط به کشور دیگری است.

اما نکته جالب این بود که در برخی موارد به هیچ‌گونه نمی‌شد سروده یک شاعر را سانسور کرد. چه طور می‌توان اشعار شاعری در وصف مادرزن و همسرش را باوجود حضور مادرزنش در سالن ماست‌مالی کرد؟!

در این جلسه یکی از شاعران نه‌تنها در مدح دولت خواند، بلکه این خوانش به دشتی خوانی هم رسید که دست‌های بر شکم گذاشته و اشک‌های سرازیر شده، نشان از موفقیت این شاعر در ثناگویی خود داشت.

محیط به‌گونه‌ای بود که پیر و جوان در کنار هم می‌خواندند و می‌خنداندند.

نکته جالب هم کارشناسی‌های حاضرین بود که هر زمان دو مجری برنامه از تحلیل درمی‌ماندند، از گوشه گوشه سالن، نظرات به سمت تریبون سرازیر می‌شد.

در این میان مسئله جالبی رخ داد و یکی از هنرمندان اعلام کرد که اخیراً کشف جدیدی کرده و آن، این‌که یک شهروند آمریکایی است.

وی در تشریح این کشف گفت: وقتی به بازار رفتم و دست بر جیب بردم، متوجه شدم که «مانند آمریکا هیچ غلطی نمی‌توانم بکنم.»

در این میان پای علی غلامی طنزپرداز فارس که با کلیپ‌های خود حضور گسترده در فضای مجازی دارد نیز با یک کلیپ به جلسه باز شد و مصاحبه وی با ترامپ در کاخ سفید خنده ساز!

البته در این میان برخی اوقات شعری هم توسط میهمان برنامه خوانده و درنهایت کلیپ شعرخوانی طنز عباس احمدی در حضور رهبری، با تشویق حاضرین روبرو شد.

شاعران شیرازی هم که هیچ جا دست از اشعار شیرازی برنمی‌دارند، طنز را در این جلسه جولان گاه خود قراردادند که تقدیر میهمان و حاضرین را برای حفظ گویش‌های محلی به دنبال داشت.

البته شعرخوانی شیرازی مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد و برای دقایقی، سالن را به غوغا می‌کشاند. مشکل این بود که باید بعد از شعرخوانی، مترجمانی از جمع حاضر، این کلمه‌ها و عبارات را نه‌تنها برای میهمان، بلکه متأسفانه برای بسیاری از شیرازی‌ها هم ترجمه می‌کردند.

دیشب شاعران طنزپرداز فارس همه را به فراموشی مشکلات موجود فراخواندند و حتی موضوع سکه، دلار و گرانی‌ها هم با اشعار به بازی گرفته شد.

البته که واقعیت‌ها باید گفته می‌شد و یکی از آن‌ها این بود که شاعری ترس خود از گران شدن سکه را عیان کرد و گفت: قدرت مالی خانم من با درخواست سکه‌های مهریه‌اش چنان بالا رفته است که رونالدینیو فوتبالیست معروف جهان را هم به‌راحتی می‌خرد.

موضوع نکبت زاده‌ها، صادرات فالوده شیرازی و جستجوی یک شاعر برای پیدا کردن شعرش در کیف پول نیز ازجمله مواردی بود که جمعیت را به واکنش وا‌می‌داشت و طنز جلسه را افزون می‌کرد.

پایان‌بخش این برنامه نیز به شعرخوانی غلامرضا کافی از اساتید دانشگاه فارس و شاعر معروف کشور در مدح امیرالمؤمنین (ع) گذشت تا شبی به‌یادماندنی در بزرگ‌ترین عید شیعیان جهان برای فارسی‌ها به یادگار بماند.

شب‌شعر طنز فارسی‌ها با دعوت طنزپردازان این استان برای حضور در انجمن طنز «قُمپز» به خیروخوشی پایان یافت و البته در پایان جلسه، همگی به دنبال راهنمایی کردن یکی از شاعران طنزپرداز در حوزه زن و مادرزن بودند تا او بتواند سلامت به خانه‌اش بازگردد!

البته برعکس این موضوع نیز صادق بود و شاعری که مادرزنش را همراه آورده بود تا در وصف او بخواند و باجرئت نیز چنین کرد، می‌گفت که مادرزنش خیلی از جلسه خوشش آمده و آرزو کرده که ای‌کاش دیگر اعضای خانواده‌اش نیز حضور داشتند. البته دیگرانی هم سعی در راهنمایی شاعر فوق در مورد این مطلب داشتند.

بازار دست‌مریزاد گفتن حاضرین به رضا زارعی دبیر جوان برگزاری این شب‌شعر و همچنین تلاش‌های رئیس انجمن طنز خندیشه نیز داغ بود و البته توقعاتی را هم به دنبال داشت.

حاضران در پس این تشکرات، توقعاتی مانند برگزاری هر چه بیشتر چنین برنامه‌هایی و همچنین امکان برگزاری آن دریکی از محیط‌های مرکزی شهر برای حضور بیشتر مردم را داشتند.

دبیر برگزاری این شب‌شعر هم توضیح می‌داد که مسئله اول، هدف‌گذاری و اولویت‌بندی و اولین هدف، تشکیل جلسات به‌صورت ماهانه است و به گفته زارعی، دومین نکته نیز بالا بردن کیفیت و کمیت آثار است که بتوان بیش از گذشته و با تراوش‌ها و ابتکارات جدید، بهتر از گذشته ظاهر شد که در آن صورت، در تمامی ابعاد رشد خواهیم کرد.

وی با این مسئله نیز موافق بود که چنان چه بتوان چنین برنامه‌ای را در مرکز شهر اجرا کرد مردم بیشتری از آن بهره می‌برند و در این مورد، چنان چه حوزه هنری بتواند سالنی را در مکانی مناسب‌تر ازلحاظ نزدیکی مسیر، برای این برنامه فراهم کند، استقبال بیشتری از آن صورت می‌گیرد و البته اضافه کرد که با مسوولان در این زمینه گفتگو می‌کنیم.

گزارش: رحیم میرعظیم

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر