menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس حسین نژاد

حسین نژاد : مرحوم زرویی توصیه می کرد در طنزنویسی منصف باشید

عباس حسین‌نژاد گفت: انصاف در نوشتن، از خصایص زرویی بود و آن‌گونه هم عمل می‌کرد، همیشه به شاگردان توصیه می‌کرد اگر طنز می‌نویسید باید انصاف داشته باشید و منصف باشید.

به گزارش شیرین طنز، عباس حسین‌نژاد از شاگردان و دوستان ابوالفضل زرویی نصرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره درگذشت این شاعر طنزپرداز، گفت: ما در طنز پارسی معاصر، مدعی داریم ولی شاید تنها کسی که ادعایش درست است و می‌توان او را طنزنویس واقعی برشمرد آقای «ابوالفضل زرویی» است. اگر طنز و طنزنویسی را به معنای اصلاح اجتماعی و طناز را مصلح در نظر بگیریم، ابوالفضل زرویی جزء بهترین مصلحان معاصر شمرده می‌شود و این حرف را از روی احساس نمی‌گویم بلکه از قضاوت آثار ایشان مطرح می‌کنم.

وی با اشاره به آثار زرویی نصرآباد و اینکه این آثار به شکل ساده صحیح و ممتنع نوشته شده اظهار داشت: آنچه به معنای اصلاح اجتماعی است در آثار زرویی می‌بینیم، و آنچه شکایت است به شیرین‌ترین شیوه بیان شده تا من به عنوان مخاطب آن را بفهمم. شعرهای او سراسر به چالش‌کشیدن برخی مطالب و مسائل روز است در مجموع، ابیاتی پرمعنا دارد و هر بیت، اشارتی به یک مسئله می‌کند.

حسین‌نژاد به ویژگی‌های زرویی نصرآباد اشاره کرد و گفت: آنچه من طی این سال‌ها از استاد زرویی نصرآباد آموختم دو نکته بود؛ اول اینکه ایشان در زندگی چه به صورت عملی و چه کلامی همواره به ما تأکید می‌کرد که در مرتبه اول بسیار بخوانیم. کتاب‌خواندنِ بسیار، از مواردی بود که استاد بسیار بر آن تأکید می‌کرد. زرویی خودش از کتابخوانان واقعی بود و به‌شدت کتاب می‌خواند و ما را نیز به کتاب‌خواندن دعوت می‌کرد، اما نکته و توصیه دوم او این بود که در نوشتن، انصاف داشته باشید. انصاف در نوشتن، از خصایص ایشان بود و آن‌گونه هم عمل می‌کرد و همیشه به شاگردان توصیه می‌کرد اگر طنز می‌نویسید باید انصاف داشته باشید و منصف باشید.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر