menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

واترپلو با ماهی

جشن امضای واترپلو با ماهی جواد نوری در شهر بهار برگزار شد

جشن امضای کتاب و رونمایی از مجموعه شعر طنز جواد نوری با نام «واترپلو با ماهی» در شهر بهار انجام شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «واترپلو با ماهی» مجموعه‌ای ست که در دو بخش و ۱۲۹ صفحه تنظیم شده؛ بخش نخست شامل هشت شعر از سروده‌های سال های هشتاد تا هشتادوچهار جواد نوری، شاعر طنزپرداز بهاری‌ است و بخش دوم هم چاپ مجدد «شاهنامه‌ مدرن» است که سال ۸۱ چاپ شده بود. این اثر چهل و سومین اثر مکتوب حوزه هنری استان همدان و سومین کتاب شعر آن است که با طراحی جلد آتنا لوینی به چاپ رسیده است که در نشستی و با حضور شاعران و علاقه‌مندان بهاری از آن رونمایی شده و جشن امضای آن برگزار شد.

در بخش نخست این نشست، کتاب «واترپلو با ماهی» مجموعه آثار طنز جواد نوری، توسط محمد صفایی بررسی شد. وی با اشاره به اینکه واژه «واترپلو» در زبان انگلیسی معادل واژه «چوگان در آب» بوده و کتاب از همان ابتدا و با عنوانِ خود به مصاف معضلات موجود در جامعه می‌رود و بارِ طنز کتاب نیز با عنوان‌هایی چون «بدون مقدمه‌ عمران صلاحی و منوچهر احترامی»، طراحی جلد و خصوصا مقدمه‌ای که خود شاعر نوشته است، بالا می‌رود.

واترپلو با ماهی

این استاد دانشگاه افزود: در بخش نخست این کتاب، با ترکیب نوستالژیک شعرها و داستان ها روبه‌رو هستیم؛ شعر معروف زاغ و پنیر از کتاب فارسی دبستان، ماجرای شیر و خرگوش از مثنوی، داستان خروس و روباه از مرزبان‌نامه، داستان دوکاج، ماجرای لاک‌پشت و مرغابی‌ها و… که عوض شدن شخصیت‌های داستان، نوعی آشنایی زدایی را نیز به همراه دارد که با غافلگیری‌های متعدد، باعث افزایش طنز کتاب شده است و این ها از ویژگی‌های آثار آقای نوری و نشان دهنده‌ ذهن پویای شاعر است.

وی ادامه داد: در شعر شماره هشت این کتاب نیز تازه‌نویسی در طنزنویسی روی داده که در آن، به سبک و سیاق تذکره‌الاولیا، با سجع پردازی‌های بسیار خوب، اثری منحصر به فرد آفریده شده است.
صفایی با اشاره به دوزبانه بودن شاعرِ «واترپلو با ماهی» افزود: شاعران دوزبانه از امکانات و لغات بیشتری برای خلق اثر بهره‌مند هستند و نوری توانسته از این خزانه لغات به خوبی استفاده و مطالب موردنظر خود را عرضه کرده است.

وی دیگر موارد قوت این اثر را ساخت ترکیبات تازه، استفاده از کلمات به‌روز و پرداختن به مسائل روز برای همراه کردن خواننده با اثر و شبکه‌های تداعی جدید عنوان کرد و ادامه داد: مثلا در بیت «همره تریاک بین، معمولها/ حقه‌ها، نیرنگ‌ها و گول‌ها» که «حقه» در شبکه تداعیِ «تریاک» و «نیرنگ» آمده و دو معنی را تداعی می‌کند.

صفایی در ادامه به تضمین‌هایی اشاره کرد که در کتاب استفاده شده و افزود: لازمه‌ استفاده از تضمین، اشراف بر آثار پیشینیان است تا باعث انباشت حجم عظیم اشعار در ذهن شاعر و ایجاد فضای جدید در ذهن شاعر شود.

وی در پایان گفت: اصلی‌ترین موضوع نیز سخنان حکیمانه‌ای است که در سرتاسر کتاب دیده می‌شود، برخی از مصرع‌ها و ابیات این کتاب را اگر در فضایی غیر از اثر بررسی کنیم، به نظر نمی رسد از کار طنز استخراج شده و به عنوان سخنی حکیمانه و از سر درد سروده شده است و در فضایی که شبکه‌ تنیده‌ای از طنز در آن وجود دارد، هوشیاری خاصی را می‌طلبد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر