menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهتاب میناچی مقدم و نسیم افضلی

بهترین راه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کودکان استفاده از زبان طنز است

راوی قصه‌های دفاع مقدس گفت: کودکان امروز باید بدانند که در هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی برای مردم و کشورشان افتاده است، بهترین راه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کودکان استفاده از زبان طنز است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، مهتاب میناچی مقدم مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه حسینیه ارشاد و قصه گوی کودکان، گفت: اولین باراست که برای قصه گویی با محوریت دفاع مقدس به موزه انقلاب اسلامی دعوت می شویم.

وی با بیان اینکه برنامه قصه گویی هرهفته درحسینیه ارشاد برگزار می شود، افزود: برنامه های قصه گویی برای کودکان، شامل پرسش و پاسخ کودکان درباره شهدا با حضور خانواده ها، قصه و شعر خوانی و تعریف خاطرات دفاع مقدس، گفتگو درباره واژه هایی که به دفاع مقدس گره خورده، است .

وی گفت: هدف از برگزاری چنین برنامه ها نظیرقصه گویی و شعرخوانی این است که با توجه به گذشت سالیان سال ازجنگ، ضرورت دارد، کودکان امروز باید بدانند چه اتفاقاتی برای مردم و کشورشان افتاده است، چه سختی هایی را مردم کشور متحمل شدند و چه کسانی غیورانه رشادت ها کردند.

میناچی ادامه داد: ازآنجا که کودکان باید بدانند چه اتفاقی دراین سرزمین افتاده و این واژه هایی که می شنوند به چه کسانی اطلاق می شود.این مسائل حتما باید درگوش کودکان ما زمزمه شود چون ما خون ها ایثار کردیم که به این نقطه رسیدیم. با توجه به اینکه هدف ما پرورش خلاقیت به صورت غیرمستقیم است، قصه گویی وکتابخوانی یکی ازاین راههاست. با زبان قصه و داستان با زبان شعر و کتاب این مفاهیم را راحت تر می توان به کودک منتقل کرد. بچه ها لذت می برند چون داستان می شنوند.

وی اظهار کرد: در برنامه امروز با زبان عروسک مفاهیم دفاع مقدس به بچه ها منتقل شد.امروز بچه ها با این موضوع آشنا شدند که جنگ ما شهدای خانم هم دارد.چون کودکان باید بدانند چه اتفاقی در این سرزمین افتاده و این واژه هایی که می شنوند به چه کسانی اطلاق می شود.

وی یادآورشد: یکی دیگر از روش های انتقال مفاهیم دفاع مقدس به زبان طنز برای مخاطب و خصوصا کودکان است، ازهمین طریق هم آگاه می شوند که در جنگ چه اتفاقاتی افتاده است.دفاع مقدس چه بوده، جنگ تحمیلی چه بود، بچه ها باید بدانند آرامش امروز برمی گردد به هشت سال مبارزه و دفاعی که هنوز درحال حاضر ادامه دارد ، همین دفاع در مرزها و مدافعین حرم، وابسته به همان مسئله دفاع مقدس است.این روایت ها از کودکی و با زبان ساده تر شروع شود و تا سنین بالاتر ادامه داشته باشد، کودکان بدانند چه شد که این دفاع را مقدس نامیدیم تا دفاع مقدس همیشه در ذهن همه مردم ایران زنده باشد.

نسیم افضلی ، مربی و کتابدار بخش کودک ونوجوان کتابخانه حسینیه ارشاد نیز گفت: معمولا قصه گویی چند هدف را دنبال می کند، هدف اول قصه لذت شنیدن است درموضوع دفاع مقدس که مباحث ایثار و دفاع وازخودگذشتگی درآن است و ما در کشور به آن حس خاص و عرق ملی داریم.قصه گویی دراین زمینه به نظرم کار دشواری است به این دلیل که بچه های امروز تصویری از دفاع مقدس ندارند، امروز که بخواهیم برای کودکان این مفهوم را بگوییم باید به المان های دفاع مقدس اشاره کنیم.کسانی که از کشورمان دفاع کردند از دین و نژاد و قوم خاصی نبودند همه ایرانی بودند، امروز هم که پای دفاع از مملکت باشد تمام جامعه حاضر خواهند شد.

وی افزود: فکر می کنم آنچه که امروز بچه ها نیاز دارند بدانند و در قصه گویی می توان استفاده کرد اتحاد و یکپارچگی است.اینکه به بچه ها بگوییم وقتی که می خواهیم یک حرکت دسته جمعی کنیم و دفاع از ارزش ها کنیم همه می توانیم متحد شویم.

وی اظهار کرد: قصه گویی دراین حوزه درهرگروه سنی متفاوت است، به عنوان مثال برای گروه سنی مهدکودک ازعروسک استفاده می کنیم.یک عروسک که هیچ چیز ازدفاع مقدس نمی داند و با پرسش هایی که ازقصه گو می پرسد به جواب سوالاتش می رسد و کودک با او همذات پنداری می کند.

این قصه گوی کودکان بیان کرد: برای گروه سنی دبستانی می توان داستان کودکانی را گفت که در جنگ حضور داشتند، شهید شدند ویا پدر وخانواده خود را ازدست دادند.برای نوجوانان کتاب هایی که خاطرات خانواده های شهدا و جانبازان را روایت می کنند استفاده کرد درقصه گویی می توان با کمک نقش بازی کردن کودکان درحین قصه، بازی کردن، پانتومیم، استفاده از موسیقی، کودکان را با قصه همراه کرد.

وی در پایان متذکر شد: قصه گویی صرف به نظرمن خواندن کتاب نیست، قصه گویی می تواند سخت ترین مفاهیم را درقالب قصه منتقل کند برای این کاراز ابزارهای همراه قصه که به درک مفهوم اصلی قصه کمک می کند استفاده می شود.

برنامه «قصه گویی» که با مشارکت موزه و حسینیه ارشاد انجام شده است، عنوان یکی از برنامه های معاونت فرهنگی و هنری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در صبح روز سه شنبه دوم مهرماه در کتابخانه تخصصی موزه انقلاب اسلامی با حضور کودکان و خانواده های آنها برگزار شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر