menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشنواره از سربازی بگو

برگزیدگان جشنواره طنز «از سربازی بگو» در قزوین معرفی شدند

جشنواره طنز «از سربازی بگو»، اولین جشنواره طنز اجباری در جهان با معرفی برگزیدگان بخش‌های شعر و داستان مینیمال به کار خود پایان داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا، مراسم اعلام برگزیدگان اولین جشنواره طنز اجباری در جهان با عنوان از «سربازی بگو» در فضای مجازی «لایو اینستاگرام» برگزار شد. در این برنامه محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری قزوین در سخنانی کوتاه گفت: ما انسان‌ها دنبال فرصت هستیم که بتوانیم در مورد موضوعات مختلف با هم صحبت کنیم. موضوع سربازی نیز یکی از مسائلی است که در زندگی تمامی خانواده‌ها وجود دارد. برخی با سربازی رفتن موافقند و مدافع جدی آن هستند و بعضی هم به شدت با آن مخالف و خواهان حذف آن هستند.

وی ادامه داد: دوقطبی شدن سربازی، نیازمند وجود کسانی است که این دو جریان را به هم نزدیک کنند و برای مسائل مربوط به سربازی، راهکار مناسب ارائه دهند. برای ارائه راهکار مناسب نیازمند بیان خوشی‌ها و ناخوشی‌های سربازی هستیم و این توسط هنرمندان تحقق خواهد یافت. در واقع هنرمندان می‌توانند مباحث جدی را به زبان طنز مطرح کنند تا تلنگری برای مسئولان باشد و راهکار مناسبی برای این امر اتخاذ شود.

این مسئول ضمن اشاره به این موضوع که در این جشنواره ۱۰۸ اثر داستانی و ۴۲ اثر شعر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، خاطرنشان کرد: زبان طنز ملاحظات و ویژگی‌هایی دارد که به اذعان داوران، تمامی آثار حاضر در این جشنواره چارچوب‌های استاندارد را رعایت کرده بودند و این موضوع امیدوارکننده است که گفت‌وگو در مورد موضوع مهم سربازی در چارچوب‌های لازم آغاز شده و توانسته مسیر عقلانیت را برای برطرف کردن این دغدغه اجتماعی پیش بگیرد.

سربازان سرمایه اصلی کشور هستند

در ادامه برنامه حمزه برین، معاون سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت: نگرش به سرباز باید از دل‌ها سرچشمه بگیرد و سرچشمه این نگاه باید از ذات انسان‌ها باشد و اعتقاد ما این است که سربازان سرمایه اصلی کشور هستند.

وی ادامه داد: هویت دینی و توجه قلبی به نظام جمهوری انقلاب اسلامی نقطه تمایز سربازان ایران اسلامی است. هویت سربازان باید باتوجه به ارزش‌های نظام شکل بگیرد تا برای آینده کشور مفید باشند.

برین به جشنواره طنز از سربازی بگو اشاره کرد و افزود: از جمله کارهای بسیار خوبی که در حوزه هنری استان قزوین صورت گرفت؛ برگزاری این جشنواره بود تا فرصتی شود که مسئولین مربوطه با نگاه متفاوت‌تری به موضوع سربازی توجه داشته باشند و زوایای خوشی و ناخوشی این دوران را از راویه دید «فرصت» مشاهده کنند.

مجلس از سربازان حمایت می‌کند

سپس فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس به موضوع اولین جشنواره طنز اجباری در جهان پرداخت و گفت: مشکلات معیشتی سربازان و دوری از خانواده در دوران سخت و پرچالش سربازی از جمله مشکلات جوانان است، در این میان مجلس وظیفه دارد از سربازان حمایت کند لذا مجلس یازدهم، افزایش سه و نیم برابری حقوق سربازان را مصوب کرده است.

وی افزود: کشور نیازمند تخصصی شدن دوران سربازی است تا سربازان بعد از پایان دوره خدمت خود از تخصصشان در حوزه‌های مختلف استفاده کنند و اشتغال آن‌ها تأمین شود.

محمدبیگی در ادامه به موضوع طنز پرداخت و گفت: زبان نقد به صورت طنز ریشه دیرینه در شهر قزوین دارد. اساتید بنامی همچون عبید زاکانی و دهخدا، فرهیختگان نامی ادبیات ایران بودند که می‌توان ریشه زبان طنز قزوین را در آن جست‌وجو کرد.

وی افزود: نکته قابل توجه جشنواره از سربازی بگو حضور خانم‌ها در این رویداد هنری بود. این موضوع نشان می‌دهد که دوران سربازی یک پسر در خانواده، برای اعضای آن خانواده دوران سختی بوده است در واقع این نشان دهنده آن است که نه فقط فرد سرباز بلکه خانواده آن سرباز هم درگیر موضوعات سربازی می‌شوند.

در ادامه برنامه مهدی فرج الهی یکی از داوران این جشنواره بیان کرد: آثار خیلی خوبی برای داوری ارسال شده بود و این کار ما را برای داوری سخت کرد. این موضوع نشان داد که ظرفیت‌های بالا برای نوشتن طنز در کشور وجود دارد و می‌توان برای برگزاری نوبت دوم جشنواره طنز «از سربازی بگو» نیز برنامه‌ریزی کرد.

سپس داود امیریان یکی دیگر از داوران این جشنواره گفت: امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد، قزوین می‌تواند پایگاه طنز در کشور شود چراکه بزرگانی همچون عبیدزاکانی و دهخدا در قزوین پرورش یافته بودند.

در پایان این برنامه مجازی اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

بخش داستان:

نفر اول امین تویسرکانی از تهران برای اثر «سربازجان»

نفر دوم مهدی زارع از سمنان برای اثر «سرباز رایان»

نفر سوم امیرحسین علینقیان از تهران برای اثر «زد تو گوش فرمانده»

برگزیده بخش داستان: علی رمضانی از تهران برای اثر «روز اول آموزشی»

بخش شعر:

نفر اول مهدی مردانی از قزوین برای اثر «اکثر خاطرات آقایان»

نفر دوم رضا احسان‌پور از تهران برای اثر«این به آن»

نفر سوم مسعود توکلی از تهران برای اثر «حین خدمت چار همسر داشتن»

برگزیده بخش شعر سامره حبیبی از ایلام برای اثر «پر سر و صداست سربازی»

به گزارش ایسنا داوری جشنواره «از سربازی بگو» در بخش داستان برعهده داوود امیریان، مهدی فرج‌الهی و رضا ساکی و داوران و در بخش شعر برعهده سید عبدالجواد موسوی، سعید بیابانکی و ناصر فیض بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر