menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشنواره شعر طنز ترشیزی

اختتامیه دومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی برگزار شد

فرماندار کاشمر با اشاره به نقش و اهمیت اثرگذار شعر طنز گفت: شعر طنز می‌تواند انتقال‌دهنده برخی از مشکلات و دغدغه‌های جامعه به گوش مسؤولان باشد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدعلی نبی‌پور در آیین اختتامیه دومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی که با حضور شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب و پارسی در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار شد، شعر را یکی از هنرهای قدیمی در تاریخ کشور دانست و گفت: هنر شعر و شاعری نه‌تنها در کشور، بلکه در مقایسه با سایر کشورهای غربی از جایگاه بهتری برخوردار است.

وی بابیان اینکه شعرا در طول تاریخ کشور همواره با استفاده از این هنر، وضعیت اجتماعی خودشان را ترسیم و بر تحولات اجتماعی و سیاسی کشور اثرگذار بودند، افزود: در هر دوره از دوران شعر فارسی، شاهد تحولات و انعکاس آن در ادبیات بودیم.

فرماندار کاشمر شعر طنز را یکی از مهم‌ترین هنرهای ایرانیان دانست و تأکید کرد: هنرمندان این حوزه با ایهام و ابهام برخی از واقعیت‌ها را به گوش مدیران و حاکمان در طول تاریخ رساندند.

وی بابیان اینکه طنز در ادبیات کشور نسبت به ادبیات جهان پیچیده‌تر است، ابراز داشت: ایران اسلامی در حوزه شعر و شاعری به‌ویژه شعر طنز ظرفیت خوبی دارد، به‌طوری‌که هر زمان بحران‌های اجتماعی در جامعه گسترش و زیاد می‌شود به‌تبع آن زبان طنز نیز بیشتر می‌شود.

نبی‌پور با اشاره به اینکه در جامعه شاعران با استفاده از هنر طنز، مشکلات جامعه را بیان می‌کنند، یادآور شد: تأکید و انتظارمان بر این است همچون گذشته شاهد هنرنمایی و تلاش شاعران در این حوزه باشیم.

وی طرح مباحث و مشکلات با زبان طنز، به دلیل اینکه لبخند بر لبان شنوندگان می‌نشاند، مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد، یادآور شد: کاشمر و منطقه ترشیز بزرگ سبقه طولانی در حوزه شعر و شاعری دارد، بنابراین انتظار می‌رود شاعران و ادیبان در کنار سرودن اشعار در حوزه‌های مختلف، تلاش کنند نواقص، مشکلات و کاستی‌های جامعه را با زبان شعر طنز که بیشتر قابل‌درک است بیان کنند.

فرماندار کاشمر با تأکید بر این مهم که زبان شعر می‌تواند انتقال‌دهنده برخی از مشکلات و دغدغه‌های جامعه به گوش مسؤولان برساند، اظهار کرد: انتقال و رساندن گفتار مردم و واقعیت‌های جامعه یکی از مسؤولیت‌هایی است که شاعران باید در انجام آن تلاش کنند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری بیان واقعیت‌ها با بهره‌گیری از هنر طنز بر تحولات کشور خاطرنشان کرد: قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقش مهمی بر هویت‌سازی به‌صورت محلی داشته باشد.

نبی‌پور با تأکید بر حفاظت و گسترش فرهنگ اصیل منطقه با استفاده از شعر و لهجه بیان کرد: باید ادبیات غنی فارسی را زنده نگه‌داریم و زمینه را برای رویش‌های بیشتر در حوزه ادبیات فراهم کرد.

فرماندار کاشمر یادآور شد: امیدواریم با استمرار برگزاری این جشنواره‌ها و نشست‌ها و حمایت از فعالان و هنرمندان، شاهد رویش‌های بیشتر در ادبیات فارسی و ادبیات محلی باشیم.

مسیر جشنواره باید به سمت برگزاری کنگره بزرگداشت شهاب ترشیزی هدایت شود

مسؤول دفتر شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم با اشاره به قدمت و پیشینه کاشمر، این شهرستان را شهر عرفان، عشق، هنر و ادبیات دانست و گفت: کاشمر با داشتن چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی دارای پشتوانه قوی و ماندگار است که توانسته دین خودش را به سرزمین بزرگ ایران ادا کند.

ملیحه بذری وجود شاعران بزرگ ازجمله شهاب ترشیزی که صاحب کسب بودند، در این شهرستان را نشان در قابلیت و توانمندی این منطقه دانست و افزود: برگزاری دومین جشنواره شعر طنز که با استقبال نویسندگان و شاعران همراه شد، نویدبخش روزهای خوب در ادامه مسیر این جشنواره در سال‌های بعد است.

وی در این جلسه پیشنهاد برگزاری کنگره بزرگداشت شهاب ترشیزی را در این شهرستان مطرح کرد و یادآور شد: از فرماندار و مسؤولان شهرستان انتظار داریم که مسیر برگزاری جشنواره را به سمت کنگره بزرگداشت این شاعر و ادیب ترشیزی هدایت کنند.

مسؤول دفتر شعر و ادب اداره کل ارشاد استان تأکید کرد: مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری این رویداد مهم ادبی اعلام آمادگی و همکاری می‌کند.

ارسال ۲۰۹ شعر به دبیرخانه جشنواره

دبیر دومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی نیز در حاشیه برگزاری آیین پایانی این جشنواره در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: ادبیات امروز مرهمی بر دردهای پیدا و پنهان، بارانداز تألمات و مشعل معرفت و زبان بیان ناگفته‌ها است و ما نیز در پی رهیافت سبک زندگی از دریچه ادبیات هستیم.

حمید عشقی بابیان اینکه جشنواره شعر طنز فرصتی برای ورود به عرصه نقد اجتماعی از دریچه ادبیات را فراهم کرده است، افزود: این پویش نیاز به بالندگی دارد و شاعران ما باید بر اساس ذائقه اجتماعی و نیاز جامعه تولید محتوا داشته باشند.

وی با تأکید بر ایجاد بستر و فرصت مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در حوزه فرهنگ یادآور شد: بازشناسی و بازسازی اندیشه فرهنگی و اجتماعی، احیای معارف آیین و سنن آموزنده منطقه خراسان بزرگ، پیوند عمیق میان مردم و شعر و ادب و ایجاد شورونشاط فرهنگی، تأثیر و حتی تغییرات و تحولات ژرف در عرصه مختلف زندگی مردم و کشف و ابتکار و خلق آثار فاخر طنز با مضامین گوناگون از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی است که امسال برای دومین سال پیاپی موفق به برگزاری آن شدیم.

وی بابیان اینکه ۸۱ شاعر خراسانی در مهلت زمانی اعلام‌شده ۲۰۹ سروده طنز در دو بخش کلاسیک و فولکلور را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند، ابراز داشت: آثار رسیده توسط هیئت‌داوران متشکل از رضا رفیع شاعر طنزپرداز کشور، علی‌اصغر داوری ترشیزی و حسن مدرس مقدم موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت و ۸ اثر نیز به‌عنوان آثار برتر این جشنواره انتخاب شدند.

معرفی نفرات برگزیده جشنواره

در پایان علی‌اصغر داوری ترشیزی به نمایندگی از داوران دومین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی بیانیه هیأت‌داوران را قرائت کرد. بر این اساس در بخش کلاسیک مصطفی صاحبی از مشهد، عباس باقریه از نیشابور، علی شادان از سبزوار و عبدالرحمن قنبری از تربت‌جام و در بخش طنز محلی فولکلور نیز محمد دررودی از شهر درود نیشابور، حسن عارفی مهر از مشهد، حسن مسکین‌نژاد از کاشمر و فرامرز اکبری از مشهد به‌عنوان نفرات برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر