menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد صالح رزم حسینی

وقتی کاریکاتور همدم زندگی می‌شود

از دوران کودکی علاقمند به کشیدن شکل بود و پینوکیو نخستین طرحی بود که برای کشیدنش وقت گذاشت اما از 10 سالگی به طور رسمی وارد دنیای کاریکاتور شد، معتقد است او کاریکاتور را پیدا نکرده بلکه این کاریکاتور بود که به سراغ او آمد و توانست با پناه آوردن به او خود را به خوبی عرضه کند زیرا تمام استعداد هنری‌اش در کاریکاتور و طنزپردازی نهفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه کویر، کارتونیسم کرمانی به اندازه سال‌های زندگیش مقام کسب کرده و بهترین دوستش در زندگی کتاب بوده است، کتابخانه‌اش دیدنی و مثال‌زدنی است، می‌گوید: موظفم حرف‌های تلخ مردم را با این زبان به آن‌ها برگردانم و حقیقت را به آن‌ها نشان دهم.

“محمدصالح رزم حسینی” که نیاز به معرفی ندارد و همه جامعه فرهنگ و هنر وی را به واسطه اخلاق خوب و البته شوخ طبعی بی‌بدیلش می‌شناسند به ایسنا می‌گوید: درهمه کارهایم عوام پسندی را رعایت می‌کنم و غم و تلخی موضوعات اجتماعی را پشت لایه نازکی از خنده قرار می‌دهم.

وی می‌گوید: یک کاریکاتوریست، یک روشن فکر متعهد و یک روزنامه‌نگار، مستقل است. وقتی که وی در ارتباط زنده و فعال با مسائل اجتماعی عصر و جامعه خودش قرار می‌گیرد آن را در محور ژورنالیسم به عنوان یک تفکر شخصی قرار می‌دهد.

رزم حسینی می‌گوید: معتقدم که وقتی من می‌توانم یک کاریکاتوریست خوب باشم که بتوانم تحلیلی درست، به روز و عمیق از مسائل اجتماعی خودم داشته باشم و به آنها پاسخ بدهم.

این هنرمند کاریکاتور کشورمان در خصوص تأثیرپذیری آثارش در میان مخاطبان، می‌گوید: وظیفه هنرمند تصویرسازی موضوعات و مشکلات اجتماعی است، فکر می‌کنم ما که در عرصه رسانه و هنر مشغول هستیم انگیزه‌های زیادی داریم که هر کدام از این‌ها می‌تواند برای مردم جالب باشد. شما از هر زاویه‌ای که به هنر نگاه کنید با اقیانوسی از سئوالات و دیدگاه‌ها مواجه می‌شوید.

رزم حسینی در خصوص شروع کارش می‌گوید: در سال 75 در یک جشنواره کشوری شرکت کردم و اتفاقا کار خوبی هم کشیدم و توانستم به عنوان نفر دوم جشنواره انتخاب شوم و می‌توان گفت از آن موقع به بعد بود که اثراتم را به نمایش گذاشتم اما یک اتفاق هنوز در من نیفتاده بود و آن هم داشتن حس اعتماد به نفس برای شرکت در جشنواره‌های خارجی بود، درسال 85 به توصیه حمید نیک‌نفس که یکی از فرهیختگان استان کرمان است، در نخستین جشنواره خارجی با موضوع «اروپا عاشقت هستیم» که در رومانی برگزار می‌شد، کاری ارائه دادم که به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و از آن زمان به بعد بود که اعتماد به نفس بالایی پیدا کردم و در جشنواره‌های متعدد خارجی همواره حضور داشته‌ام.

وی با بیان اینکه ادبیات با کاریکاتور پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد، می‌گوید: بسیار کتاب می‌خوانم و فکر می‌کنم کاریکاتوریستی موفق است که مطالعات زیادی داشته باشد زیرا مطالعه ذهن انسان را باز و او را نسبت به خیلی از پدیده‌ها آگاه می‌کند که این آگاهی می‌تواند سرمنشاء به وجود آمدن یک ایده برای خلق یک اثر باشد.

رزم حسینی، هنر کاریکاتور را هنر اغراق و در واقع هنر نشان دادن مسائل اجتماعی و آسیب‌ها به شکل طنز می‌داند و می‌گوید: کاریکاتور می‌تواند نقدهای جامعه را در قالب طنز و راحت‌تر از کتاب و سایر راه‌ها به مردم انتقال دهد.

وی معتقد است باید دیدگاه‌ها در مورد کاریکاتور تغییر کند، چراکه کاریکاتور تنها هجو کردن برخی مسایل نیست و می‌تواند حامل پیام‌های خوبی باشد.

رزم حسینی در پاسخ به این سوال که وقتی کاریکاتور می‌کشید از چه چیزی الهام می‌گیرید؟ می‌گوید: از همه چیز، از انسان‌های خوب و انسان‌های بد، از طبیعت و هر چیزی که دور و برم وجود دارد. موجودات زنده و غیرزنده. هر چیزی که بشر با آن یک زندگی اجتماعی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با هنرهای دیگر هم آشنایی دارید؟ می‌گوید: چند سالی می‌شود که عکاسی را دنبال می‌کنم، نقاشی هم می‌کشم و به موسیقی سنتی هم علاقه زیادی دارم.

رزم حسینی در خصوص مقام‌های متعددش در جشنواره‌های خارجی می‌گوید: من نه برای پول کار می‌کنم نه چیز دیگری، آنچه که برایم اهمیت دارد کشیدن برای سوژه‌هاست چون سوژه‌ها برآمده از دردند و این درد ایده‌ها را در ذهن متبادر می‌کند وهنگامی که بتوانم درد جامعه را به وضوح در قالب سوژه نشان دهم آنگاه مردم احساس رضایت بیشتری می‌کنند، در هنر شرقی سوژه‌ها مملو از مهربانی، عشق به یکدیگر و دوست داشتن است اما در هنر غربی سوژه‌ها کمتر چنین محتوایی دارند، وقتی یک هنرمند شرقی با محتوای عشق کاری در غرب ارائه می‌کند خیلی طرفدار جذب خواهد کرد.

وی می‌افزاید: همواره سعی کرده‌ام از این نعمتی که خداوند در اختیارم قرار داده بهترین استفاده را ببرم زیرا من طنز را به خاطر ساده و بی‌آلایشی‌اش دوست دارم و معتقدم طنزپردازها ساده و یک رنگند و من با این روش زندگی می‌کنم، معتقدم هر طنزی نمی‌تواند به دل بنشیند و طنزهایی ماندگارند که فخیم و پرمحتوا باشند طنزی لوده در اذهان نمی‌ماند و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود مثلا همین مجله گل آقا هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود چون طنزی فاخر داشت.

رزم حسینی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق افتاده که دور و برتان چیزی ببینید ویک دفعه شروع به کشیدن کنید؟ اظهار می‌کند: من و کاریکاتور همه جا با هم هستیم، من معمولا کارهایم را طوری شروع می‌کنم که در ذهنم پرورشش داده باشم و رسمش در ذهنم انجام شده باشد. بعد پرورش روی کاغذ و تست و آخرش یک خروجی کامل با تمام تکنیک و رنگ‌ها. آخر سر می‌شود یک کاریکاتور!

محمد صالح رزم حسینی

این هنرمند کاریکاتوریست کرمانی می‌گوید: سادگی یک هنر است و من این گونه زندگی کردن را دوست دارم، زیرا ساده بودن انسان را وابسته به دنیا نمی‌کند و باعث می‌شود تا بدون هیاهو زندگی کنی و من همیشه در پی سادگی در زندگی هستم.

وی در خصوص خط قرمز آثارش می‌گوید: من فکر می‌کنم وجود خط قرمز (از جنس سلیقه) نوعی توهین به هنرمند است، چون تصورم این است که هر هنرمندی در رشته‌ی خودش، خطوط قرمز را می‌شناسد و آن را رعایت می‌کند، البته گاهی اوقات، طنز از خطوط قرمز عبور می‌کند، اما من به خطوط قرمزِ طنز و کاریکاتور پای‌بند هستم و از آن‌ها عبور نمی‌کنم.

رزم‌حسینی در خصوص برپاییِ سومین نمایشگاه کاریکاتورهایش در سیرجان می‌گوید: اگر در جامعه‌ای مردم انگیزه‌های فرهنگی برای زندگی نداشته باشند آن جامعه پویا و فعال نخواهد بود. الان در جامعه نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود صرفا به‌خاطر فرهنگ‌سازی و ارتباط مردم با فرهنگ و هنر بر پا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده شده در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی حائز رتبه‌ی برتر شده‌اند و در زیر همه‌ی آثار، شناسنامه‌ی اثر و جوایزی را که دریافت کرده‌ام، آورده‌ام.

وی می‌گوید: این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر کاریکاتور با موضوعات مختلف است که در انتخاب آثار سعی کردم به نوعی موضوعاتی مانند محیط زیست، عشق و حتی سیاست به مفهوم عام را در نظر بگیرم.

رزم حسینی در مورد بازدید استاندار کرمان از این نمایشگاه نیز گفت: بسیار خرسندم جای خوشحالی دارد که استاندار کرمان علی‌رغم مشغله‌ی کاری زیاد در بخش‌های اجرایی، عمرانی و سیاسی، برای مسائل فرهنگی هم اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد صالح رزم‌حسینی تاکنون در جشنواره‌های مطرح ایتالیا، چین، کرواسی، کره جنوبی، روسیه و ترکیه شرکت داشته و رتبه‌های برتر را صاحب شد ه است و همچنین دیپلم‌های افتخار متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی کارتون از جمله جشنواره‌های کره جنوبی، اوکراین، کرواسی، بلغارستان و ده‌ها کشور دیگر کسب کرده است.

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر