menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید علی میر افضلی

میر افضلی : مسائل و مشکلات جامعه به شکل عمیق در آثار طنز مطرح نمی‌شود

یک شاعر طنزپرداز گفت: در سال‌های اخیر آثار طنزی با اثرگذاری خاص و وسیع ندیده‌ام و بیشتر محافل ادبی و خواص هستند که از طنز استقبال می‌کنند.

به گزارش شیرین طنز، سیدعلی میرافضلی، شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه طنز ژرف و عمیقی که در فضای جامعه تاثیرگذار باشد نداریم، اظهار کرد: البته برخی آثار درخشان در زمینه طنز وجود دارد، اما عمدتا آثار بین طنزهای سرگرم کننده و برخی طنزهایی که نسبتا به موضوعات روز جامعه اشاره بهتری داشته اند در جریان است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر، طنز ویژه با اثرگذاری خاص و وسیع ندیده‌ام و بیشتر محافل ادبی و خواص هستند که از آثار طنز جدی استقبال می‌کنند. در دهه ۷۰ طنز مطبوعاتی ما در اقشار فرهیخته و عامه مردم دیده شد و نشریات اثرگذاری در این زمینه وجود داشتند. اما در این دوران چنین چیزی ندیده‌ام.

سید علی میر افضلی

میرافضلی خاطرنشان کرد: فعالیت گسترده‌تر از قبل است و شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، مخاطب عمومی را هدف گرفته اند؛ هر چند طنز سطح بالایی ندارند و ابزار انتشار باعث پایین آمدن کیفیت و بالا رفتن و افزایش کمی آثار در زمان کمتر شده است.

این شاعر با تاکید بر اینکه در فرم آثار طنز نیز شاهد تنوع و نوآوری نیستیم، گفت: مسائل و مشکلات جامعه به شکل عمیق در آثار طنز مطرح نمی‌شود و چنین شرایطی به طنز کشور آسیب زده است.

وی همچنین گفت: در نمونه‌های شاخص طنز که در طول تاریخ ادبیات کشورمان داشته‌ایم تا امروز توانسته‌اند در مقاطعی به روشن‌کردن اذهان و بهبود فضای اجتماعی و اندیشگانی جامعه کمک کنند. طنز این قابلیت را دارد که فرهنگ آسیب دیده را اصلاح کند و اصلاحگری که در ذات طنز نهفته است، قابلیت این را دارد که فرهنگ های غلط و باورهای نادرست را ترمیم کند و تغییر بدهد. امروز هم مشکلات بسیاری در جامعه داریم و البته در آثار طنز هم بازتاب دارند، اما از اثرگذاری و عمق بخشیدن فاصله داریم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر