menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر اکسیر

اکبر اکسیر : طنز پرداز هنرمندی است که خرده شیشه دارد

اکبر اکسیر با بیان اینکه هرگز شعرهای فله‌ای نگفته‌ام، تاکید کرد: یک طنزنویس هیچگاه از راه راست منحرف نمی‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایلنا، در بخش جانبی یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان، گپ و گفت شعر طنز با حضور پدر شعر فرانو ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به شعر و ادب، کتاب دوستان و جمعی از مسئولان فرهنگی برگزار شد، امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن شرح کوتاهی از بیوگرافی و زندگینامه اکبر اکسیر از وی به عنوان پدر شعر فرانو ایران یاد کرد و اظهار کرد: در استان گیلان فرهیختگان بسیاری همچون اکبر اکسیر داریم که باید ایشان را ارج نهیم و از وجودشان بهره ببریم.

در ادامه اکسیر که به دعوت اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در این مراسم حضور یافته بود، عنوان کرد: نمایشگاه‌های کتاب بوی شاعر، نویسنده، اصحاب عشق و معرفت را می‌دهد.

اکبر اکسیر1

وی با بیان اینکه همیشه از مراسم جدی گریزان بودم، گفت: با حضور در این نمایشگاه احساس صمیمیت می‌کنم.

این طنز پرداز با اشاره به طنز پردازان بزرگی که گیلان دارد، تصریح کرد: طنز عنصر حقیقت یاب و طنز پرداز هنرمندی است که خرده شیشه دارد.

اکسیر، طنزنویس را کسی دانست که با پلیدی در جنگ نرم است و ادامه داد: طنز نویس از راه راست منحرف نمی‌شود و جزء به حق از شجاعت پنهان مانده انسان امروز عقب نمی‌نشیند.

وی با بیان اینکه، طنز پرداز حرف‌های شما را که نتوانستید بگویید با یک نمک و شیرینی خاص به شما برمی‌گرداند، اظهار کرد: در واقع طنز پرداز موضوع را از مخاطب می‌گیرد و به مخاطب بر می‌گرداند.

اکسیر در ادامه با لبخند به اینکه آنقدر کتاب، نقد و معرفی کرده و سفارش خواندن کتاب را به اطرافیانم دادم که دیگر وقتی نشد خودم کتاب بخوانم، گفت: مدتی است به خاطر معضل کتاب‌سازی پیشنهاد می‌دهم که کتاب نخوانید چرا که از نظر من کتاب‌سازی همان کتاب‌سوزی است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار گیلان ۳۸ ناشر دارد که ناشران خوبی در حد کشوری در گیلان فعال هستند، بیان کرد: انتشاراتی الیا، سپید رود، کتاب سرا و… تقویم شگفتی فرهنگ گیلان هستند.

اکسیر در ادامه طنز را ضد تعریف دانست و افزود: شخصی مثل گل آقا، مرد بسیار نازنینی بود که بازنشستگی او را از پای در آورد.

وی با بیان اینکه یک طنز پرداز مثل بزرگان دین، هدایت و ارشاد را وظیفه خود می‌داند و اگر نتواند کاری از پیش ببرد لال می‌ماند و منتظر ظهور لبخند می‌شود، ادامه داد: این روزها با ورود گوشی‌های لمسی و تکنولوژی‌های روز همگی بدون توجه به مطالب سریع از روی یک موضوع می‌گذرند، با این حال باید از فعل خواندن بگذریم و به فعل دیدن برسیم.

این شاعر طنز پرداز با تاکید بر اینکه باید الهه شعر به سراغم بیاید تا بتوانم شعری برای انتشار آماده کنم، افزود: هرگز شعرهای فله‌ای نگفته‌ام.

وی بیان کرد: شعر باید در ذهن شاعر نقش ببندد و آماده شود و در خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

اکسیر در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در تدارک گزینه اشعارم هستیم که بتوانم گزیده شش کتابم را در یک کتاب داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه وقتی شعر فرانو را که شعری ساده با ویژگی‌هایی از قبیل کوتاهی، ایجاز، طنز نهان و با استفاده از واژه‌های معمول است، معرفی کردم، گفت: شعر فرانو با سادگی و روانی از محیط زیست و میراث فرهنگی و مصائب انسان امروز می گوید.

اکسیر، خاطر نشان کرد: شعر فرانو با پرهیز از عاشقانه ‌لوس می‌تواند با لحنی معصومانه و طنز آلود به معضلات اجتماعی بپردازد و در جذب مخاطب موفق باشد.

وی با بیان اینکه ما به دور از زمختی هم می‌توانیم از زیر پای خود سوژه‌های انسانی داشته باشیم، گفت: مردم ما درخت را بیشتر از کتاب دوست دارند پس محیط زیست می‌تواند همیشه بین نوشته‌ها و شعرهای ما باشد.

این شاعر طنز پرداز آستارایی در ادامه با بیان ویژگیهای شعر فرانو اظهار کرد: «فرانو» نامی است بر نوعی از شعر امروز که از دهه‌ی ۸۰ با اولین کتابم به نام «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» به جامعه‌ی ادبی پیشنهاد شده است.

پدر شعر فرانو ایران در ادامه خاطرنشان کرد: «فرانو» سبک و مکتبی در شعر نیست؛ درواقع، سبک با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی و در گذر زمان می‌تواند اتفاق بیافتد؛ هرچند «فرانو» از این دایره بیرون نیست؛ اما من آن را به عنوان سبک نمی‌دانم.

وی در تبیین ضرورت و تحقق شعری به نام «فرانو»، به بازخوانی اتفاق‌های شعری در دهه‌ی‌ ۷۰ پرداخت و از آن‌ها به عنوان جنبش و تحولی اساسی یاد کرد که توسط شاعرانی جسور در حوزه‌ی زبان رقم خورد.

اکسیر عنوان کرد: شعر فارسی بعد از چندین دهه در سال‌های دهه‌ی ۷۰ به شگفتی خاصی می‌رسد که مؤلفه‌های شعر امروز جهان را در خود دارد. شعر در آن دهه دارای مؤلفه‌هایی چون چندصدایی، تکثر، جزیی‌نگری و عینیت است و به اعتقاد من، این دهه، دهه‌ی ملی شعر فارسی است و از آن به عنوان پایان سلطه‌ی شعر فاخر معاصر می‌توان یاد کرد و من که در این دهه تمام جریان‌های ادبی را زیر نظر داشتم، همواره علاقه‌مند بودم نوعی شعر اتفاق بیافتد که در سبد مطالعه روزانه‌ی مردم باشد؛ از این‌رو با الهام از برخی آموزه‌های شعر دهه‌ی ۷۰، در پی طرح‌ریزی شعر مطلوب خویش بوده‌ام و این‌گونه «فرانو» اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه قطعاتی از اشعار خود را از «کتاب بفرمایید بنشینید صندلی عزیز»، مجموعه شعر «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند»، مجموعه‌ی شعر «پسته لال سکوت دندان‌شکن است»، «ملخ‌های حاصلخیز»، «مالاریا» و «ماکو تا اوناشیم»را به شیوه و بیانی خاص خود برای حضار قرائت کرد که بارها از سوی حضار مورد تشویق قرار گرفت.

اکبر اکسیر

در اثنای گپ و گفت شعر طنز، مسابقه شعرطنز از گفته های اکبر اکسیر نیز برگزار شد که به پنج نفر از برندگان این مسابقه هدایایی اهدا شد.

در پایان این برنامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اهدای لوح تقدیر هفته تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی از خدمات ارزنده و حضور اکبر اکسیر در یازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان قدردانی کرد.

اکبر اکسیردر چهارم اسفند۱۳۳۲در محله آبروان شهرستان مرزی آستارا متولدشد.دوران دبستان و دبیرستان را در آستارا و دوره کاردانی و کارشناسی ادبیات را در رشت به پایان رساند.دبیر ادبیات دبیرستانهای آستارا شد.در سال ۱۳۵۷ با ملیحه نظمی ازدواج کرد که حاصل آن دو پسر به نامهای عرفان و ایثار است. بازنشسته آموزش وپرورش آستارا و در حال حاضر همراه با طراحی آرم وگرافیک به شعر و نقد شعر مشغول است.

شعر را از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و انواع قالبها شعر را ادامه داده است .در سال ۱۳۶۱ اولین مجموعه شعرش به نام “درسوگ سپیداران” توسط انتشارات امیرکبیر (۱۱هزارنسخه) چاپ و منتشر کرد که شامل شعرهای قبل و بعد از انقلاب است. در طول مدت شعر و شاعری نقد شعر را با فعالیتهای هنری در زمینه گرافیک ادامه داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر