menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

خدایار نارویی

گفت و گو با خدایار نارویی از مهندسی جوش تا کاریکاتور

خدایار نارویی متولد ۱۳۵۶ شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان ، لیسانس مهندسی جوش و دبیر فنی هنرستان در شهرستان ایرانشهر است. در ادامه گفت و گوی شیرین طنز با ایشان را بخوانید :

شیرین طنز : از چه زمانی و چرا سراغ هنر کاریکاتور رفتید؟

اکثر بچه ها یکی از علایقشون نقاشیه و منم استثنا نبودم، یادمه از همون ایام کودکی نقاشی میکشیدم و برای برنامه کودک میفرستادم و یادمه یکی دو بار تو تلویزیون نقاشیامو نشون دادن و یادمه هفته نامه کیهان بچه ها هم برای بچه ها میومد که داستانهای مصورشو خیلی دوست داشتم و بعدترها با مجله های طنز و کاریکاتور خورجین و طنز و کاریکاتور آشنا شدم و مخصوصا طنز و کاریکاتور استاد جواد علیزاده که بخش ورزشی داشت برام خیلی جالب بود و سعی میکردم از کاریکاتوراش تقلید کنم و بعدتر براشون کار میفرستادم که کم کم کارام بهتر شد و تو مجله طنز و کاریکاتور و خورجین و کیهان کاریکاتور چاپ میشدن.

شیرین طنز : چه کسانی مشوق شما در هنر کاریکاتور بودند؟

اکثر اطرافیانم و دوستانی که کاریکاتور و طرحهای فانتزی منو میدیدن دوست داشتن و به نوعی این خوشحالیشون باعث تشویقم میشد.

شیرین طنز : آثار کدام کاریکاتوریست های ایران و جهان را دنبال می کنید؟

بیشتر کارهای برگزیده و کاتالوگهای جشنواره های خارجی و داخلی که برگزار میشه رو دنبال میکنم و کارهاشون برام جالب و آموزنده اس به هر حال چه هنرمندان داخلی و چه خارجی به نوعی کارهاشون نکاتی برای یاد گرفتن دارن.

شیرین طنز : آیا در آثارتان از کسی الهام می گیرید؟

استاد علیزاده قطعا به گردن بیشتر نسل امروز کاریکاتوریستهای ایران حق بزرگ و حق استادی دارن و به نوعی الهام بخش هستن و برای بنده هم قطعا همینطوره.

شیرین طنز : در چه مسابقاتی شرکت کرده اید و چه جوایزی کسب کرده اید؟

جشنواره های زیاد داخلی و خارجی شرکت کردم و جسته گریخته سعی میکنم جشنواره ها رو از دست ندم و اینکه اسمم در کنار بزرگان کاریکاتور ایران و جهان تو جشنواره ها باشه حس خوبی بهم میده به هر حال مقامهایی هم تو این مدت بدست آوردم :

  • مقام دوم جشنواره کنوکه هیست بلژیک
  • مقام دوم نجات جشنواره ارومیه – تبریز
  • مقام سوم جشنواره رضوان الفرح لبنان
  • مقام اول جشنواره کاریکاتور کارتونیکای کردستان
  • جایزه منتخب جشنواره زیتون قبرس
  • جایزه موفقیت جشنواره هلال سبز ترکیه
  • جایزه موفقیت کنفدراسیون کاریکاتوریستهای افریقا – مراکش
  • لوح تقدیر و تندیس جشنواره جیان زینگ – چین
  • لوح تقدیر و گواهی شرکت جشنواره هایی از کشورهای کره، رومانی و …

شیرین طنز : جناب آقای خدایار نارویی موضوع کاریکاتورهای شما اجتماعی است یا سیاسی؟

نمیشه موضوعات کاریکاتورو از هم تفکیک کرد که مثلا بشه گفت این کاریکاتور قطعا سیاسی یا اجتماعی یا … چون به هر حال ممکنه هر مشکل اجتماعی به تصویر کشیده میشه به نوعی سیاسی هم باشه ولی به طور کلی میشه گفت کارهایی که میکشم بیشتر به مشکلات و کاستیهای اجتماعی و مشکلاتی که گریبانگیر انسان امروزیه مربوط میشه.

شیرین طنز : با کدام مطبوعات همکاری دارید؟

اون اوایل که کارمو شروع کرده بودم کارامو برای طنز و کاریکاتور، خورجین و کیهان کاریکاتور میفرستادم که چاپ میشدن و با مطبوعات استانی هم اکثرشون همکاری میکردم از جمله : روزنامه زاهدان، صبح زاهدان، اسوه و … که همه شون به صورت افتخاری و رایگان بوده. و الان هم جسته گریخته با مطبوعات استان که تعداشون خیلی کم شده کار میکنم.

شیرین طنز : تاکنون کاریکاتورهایتان دردسرساز شده است؟

کاریکاتور و طنز معمولا دردسرهای خاص خودشو داره، چون ممکنه برداشت اشتباهی از کار بشه یا سعه صدر دوستانی که موضوع کاریکاتور و طنز قرار میگیرن پایین باشه که دردسرساز میشه و برای منم پیش اومده ولی خب در حد توهین و تهدید بوده و خدا رو شکر بیشتر از اینا نبوده.

شیرین طنز : شما به هنر کاریکاتور به عنوان یک شغل درآمد زا نگاه می کنید؟

برای من که کاریکاتور شغل نیست و برای اکثر دوستانی که کاریکاتور کار میکنن هم شغل نیست و صرفا عشق و علاقه اس و اگر برای تعداد معدودی از دوستان شغل باشه، شغل پر درآمدی نیست و بیشتر دوستان جذب تصویر سازی، انیمیشن و … شدن.

در کل کاریکاتور بیشتر علاقه و عشقه که ممکنه از راه نشریات که اونم متاسفانه تعدادشون کم شده یه راه درآمدی داشته باشه و یا جوایزی که از جشنواره ها بدست میاد که اونم چشمگیر نیست و با این شرایط تحریم و مشکلات بانکی دوستان هنرمندی هستن که حتی همون جایزه ناچیز هم بدستشون نرسیده.

شیرین طنز : در پایان اگر صحبتی دارید در خدمتیم.

تشکر از توجه شما

گفت و گو با خدایار نارویی – سیدعلی روح الامین – مهر ۹۸

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر