menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش دیدار شعرا با مقام معظم رهبری رمضان ۹۷+صوت و فیلم و عکس

مراسم دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در شب ولادت کریم اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر به رسم هرساله در شب ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) بیت مقام معظم رهبری میزبان شاعرانی از سراسر کشور و چند شاعر از کشورهای هندوستان، افغانستان، پاکستان و حزب الله لبنان بود.

میهمانان دعوت شده به این محفل شاعرانه ساعت ۱۹ به خانه دوست رسیدند و بعد از تشریفات معمول، وارد بخشی از حیاط بیت شدند که علاوه بر اقامه نماز جماعت در آن مکان، فرصتی کوتاه تا اذان مغرب و موعد افطار نصیب شاعران می شود تا از نزدیک به گپ و گفت با مقام معظم رهبری بپردازند و تازه ترین آثار منتشره خود را تقدیم ایشان کنند.

بارش رگبار در آخرین ماه از بهار، دست اندرکاران و میهمانان این مراسم را غافل گیر کرد اما خوشبختانه باد و طوفان و رگبار خللی در برنامه های از پیش تعیین شده ایجاد نکرد و بعد از اذان مغرب در فضایی دل انگیز نماز جماعت به امامت مقام معظم رهبری در حیاط بیت معظم له برپا شد و پس از آن سفره افطار میهمانان را به سوی خود فراخواند.

شور و شوق آغاز برنامه اصلی باعث شد تا برخی از میهمانان بلافاصله وارد سالن برگزاری مراسم دیدار شوند و متعاقبا مابقی مدعوین نیز به سرعت سفره افطار را به قصد و شوق دیدار میزبان این شب مبارک ترک کردند و وارد سالن اصلی شدند. برنامه با ورود همه شاعران و میهمانان به سالن و حضور مقام معظم رهبری در جایگاهشان با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

علیرضا قزوه که چند سالیست اجرای این مراسم را به عهده دارد، با ذکر یاد و نام شاعران درگذشته برنامه را آغاز کرد. قزوه در ابتدای برنامه گفت: امسال بیش از ۱۲۰ چهره جدید در محفل حضور دارند و بیش از هفتاد درصد شاعران امشب برای اولین بار در این محفل به شعرخوانی خواهند پرداخت. وی افزود: در میان مدعوین مادر و فرزند شهید مدافع حرم و همسر شهید دفاع مقدس به عنوان شاعر حاضر هستند. همچنین شاعرانی از تمامی استان های کشور به این برنامه دعوت شده اند و از افغانستان، هندوستان، پاکستان و حزب الله لبنان نیز میهمانانی در این برنامه حضور دارند. قزوه با ذکر این نکته که امسال آقای امیری اسفندقه او را در اداره جلسه همراهی می کند، استاد موسوی گرمارودی را به عنوان اولین شعرخوان مراسم معرفی کرد. استاد گرمارودی شعر خود را با این مطلع به سمع حضار رساند:

شهید زنده ای جانباز نستوه
صلابت بر تنت پیچیده چون کوه

کریمی مراغه ای از شاعران آذربایجان دومین شاعری بود که در محضر مقام رهبری به شعرخوانی پرداخت:

شب قدر برکات است امشب
نو بهار صلوات است امشب

شب میلاد امام حسن است
شیعه غرق حسنات است امشب

احسنت! خیلی خوب بود، چوخ گوزل!

پایان شعرخوانی کریمی مراغه ای با تفقد مقام معظم رهبری همراه بود و با توجه به قرائت ابیاتی آذری از کریمی، معظم له فرمودند: احسنت! خیلی خوب بود، چوخ گوزل!

امیری اسفندقه با یادی از مرحوم سید حسن حسینی، افشین علاء را به شعرخوانی دعوت کرد. علاء شعری نوجوانانه از زبان دو خواهر قرائت کرد که بیتی از شعر او با تصحیح مقام معظم رهبری همراه شد:

یک روز پدر به خاطر قرض
با غصه و آه و اخم بسیار

صبحانه نخورده رفت کنجی
تا صبح نشسته بود بیدار

قادر طهماسبی متخلص به فرید شاعر دیگری بود که اسفندقه او را به شعرخوانی دعوت کرد:

پیمان شکست دشمن شیطان پرست ما
نابود باد خصم سیه روی پست ما

فرید ابیات دیگری را نیز با موضوع فلسطین قرائت کرد که این اشعار تحسین مقام معظم رهبری را در پی داشت و ایشان فرمودند: شعر آقای فرید دارای مضمون، الفاظ و مناسبت درست است که قبل از این هم مکرر اتفاق افتاده. ایشان خطاب به فرید فرمودند: شعر شما درست پاسخ به نیاز روز بود و برای ایشان آرزوی سلامتی و رفع مشکلات کردند.

«ماشالله به این قصیده سرایی بلند و زیبا و خوش لفظ»

یوسفعلی میرشکاک شاعر دیگری بود که ابیاتی را با مطلع زیر خواند که مقام معظم رهبری با جمله «ماشالله به این قصیده سرایی بلند و زیبا و خوش لفظ» ایشان را مورد تفقد قرار دادند.

جهانیان همه نقش اند و نقش جان زهراست
جهان سراب فنا جان جاودان زهراست

صفرعلی احمدی از افغانستان با شعری برای حضرت فاطمه معصومه(س) شاعر بعدی مراسم بود و دکتر علی اکبرشاه از کشمیر با این مطلع به شعرخوانی پرداخت:

فتنه این بار هم از شام به را افتاده است
کفر در هیئت اسلام به راه افتاده است

مقام معظم رهبری در تعریف از شعر این شاعر فرموند: طیب الله انفاسکم؛ با اینکه فارسی زبان مادری شما نیست ولی مثل کسی شعر می خوانید که _انگار_ فارسی زبان مادری اوست.

عسگرشاهی از اردبیل، ایوب پرندآور از جهرم، جواد اسلامی از چناران، میلاد حبیبی از خمینی شهر و محمود حبیبی کسبی دیگر شاعران محفل امشب بودند که اشعارشان را در موضوعاتی چون: فتنه آل سعود، شعر برای حضرت فاطمه معصومه(س) و شعر برای امام رضا (ع) قرائت کردند. همچنین بابک اسلامی از آذربایجان، سیدعلی شکرالهی از نجف آباد اصفهان، جواد جعفری نسب از سبزوار و رضا صالحی از مازندران دیگر شاعرانی بودند که در این مراسم اشعار خود را در محضر مقام معظم رهبری قراءت کردند که شعر رضا صالحی با موضوع پرچم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

فاطمه معصومه شریف کاشانی ساکن قم، اولین شاعره مجلس شعرخوانی امسال بود:

توبه هایم را شکسته اشتباه دیگری
از گناهی می روم سوی گناه دیگری

«اشعاری با موضوع حال همسران شهدا بیشتر کار شود»

عالیه محرابی از یزد شعری با مضمون همسران شهدای مدافع حرم را برای حضار قرائت کرد:

روی اجاق قوری شبنم گذاشتم
دمنوش خاطرات تو را دم گذاشتم

مقام معظم رهبری در پایان شعرخوانی عالیه محرابی فرمودند: «این هم موضوع تازه ایست. پرداختن به حال همسران شهیدان در شعر _را_ کمتر داشتیم و خوبست که بیشتر کار شود.»

فائزه زرافشان از یزد، سمانه روشنایی از قم و سیده فرشته حسینی از ایلام از دیگر شعرخوانان محفل دیدار شاعران با مقام معظم رهبری بودند که اشعار ایشان با توصیه ها و اصلاحاتی از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت.

محمد حسین ملکیان از اصفهان شعری با موضوع ماجرای مسجد گوهر شاد را قرائت کرد:

یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه
غم دین بود در اندیشه مردم غم نان نه

.

دیانت بر سیاست چیره شد آری جهان فهمید
رضا جان شاه مردم است رضا خان نه

«قبل و بعد از انقلاب به مسئله گوهرشاد نپرداختیم»

مقام معظم رهبری پس از این شعرخوانی فرمودند: ایشان مسئله گوهر شاد را بعد از هشتاد و چند سال مطرح کردند. این نکته مهمی است. (ماجرای گوهرشاد) مسئله مظلومی است که قبل و بعد از انقلاب خیلی به آن نپرداختیم و ایشان به آن پرداختند.»

امسال عباس احمدی شاعر طنزپرداز تنها شعر طنز مراسم امشب را که کنایه ای به برخی محافل و شب شعرهای ادبی بود، قرائت کرد که مورد توجه مقام معظم رهبری و حضار واقع شد.

حسین مؤدب از مشهد شعرش را به شهدای سربلند کشور و شهید محسن حججی تقدیم کرد:

ما اگر گمگشته راهیم عیب از جاده نیست
جاده ها جا می گذارند آنکه را آماده نیست

.

پیش پای دوست سر افتاد اما سربلند
پیش پا افتاده اما پیش پا افتاده نیست

سیداکبر سلیمانی از کهکیلویه و بویر احمد و مجید لشگری از سیستان بلوچستان آخرین شاعرانی بودند که توسط مجری جلسه دعوت به شعرخوانی شدند و پس از آن با نظر مقام معظم رهبری آقایان حداد عادل، ولی الله کلامی، فاضل نظری و امیری اسفندقه اشعاری را قرائت کردند.

پایان شعرخوانی و اعتراض دو شاعر جوان

به اذعان علیرضا قزوه ۲۷ شاعر در مراسم امسال موفق به شعرخوانی شدند. در پایان مدت زمان شعرخوانی یکی از خانم ها شاعر و پعد از آن یکی از شاعران جوان حاضر در جلسه نسبت به عدم رعایت عدالت در تعداد شعرخوانان خانم و آقا و نیز ندادن فرصت به جوانترها برای شعرخوانی به مدیریت مراسم اعتراض کردند که مقام معظم رهبری به ایشان فرمودند: «برنامه ریزی این مراسم دست من نیست و تنها تصرف من شعرخوانی چند نفر پایانی جلسه بود. ( با این حال) صحبت کردن من خیلی لازم نیست و اگر تمایل دارید شعر بخوانید.»

بیانات مقام معظم رهبری در پایان مراسم و ذکر چند نکته به شاعران و هنرمندان

مقام معظم رهبری در پایان مراسم شعرخوانی امسال با خوب و شیرین توصیف کردن جلسه، فرمودند: «تنها ضعف جلسه همین بود که تعدادی از شاعران تمایل به شعر خوانی داشتند که این توفیق را پیدا نکردیم. شعرهای امشب بسیار خوب بودند و به لحاظ پرداخت به موضوعات مهم و قابل توجه و _همینطور_ به لحاظ آرایش لفظی و نظم زبانی شعرها خیلی خوب بود.»

معظم له با اشاره به عفیف بودن و محجوب بودن شعر فارسی از شعرا خواستند تا این عفیف و محجوب بودن شعر محافظت کنند. همچنین به اثرگذاری بالای شعر اشاره کردند و از شاعران خواستند تا با توجه به این خصوصیت شعر برای جریان سازی در جامعه از شعر استفاده کنند و مضامینی همچون: اخلاق، عدالت، مقاومت، از خودگذشتگی و ایثار و اخوت و برادری را از طریق تکثیر اشعار گسترش دهند و جریان سازی نمایند. ایشان با اشاره به نقش تاریخی شعر در طول زمان و نقش آفرینی در تولید و تعمیق اندیشه، جایگاه رفیع حکمت در شعر را مورد توجه قرار داده و از شاعران خواستند تا همچون قدما شعرشان را ظرفی برای حکمت قرآنی و دینی و پیامبرانه قرار دهند. مقام معظم رهبری به تاثیرگذاری ترانه و سرود اشاره کردند و ضمن یادآوری این نکته که جامعه با شعر انس گرفته و آمیخته شده، از مسئولان صدا و سیما و شاعران خواستند تا با توجه به تمنای موجود در جامعه از از این فزصت استفاده نمایند.

مراسم دیدار شاعران با مقام معظم رهبری از ساعت ۱۹ شب چهاردهم رمضان، مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز و تا دقایقی بعد از ساعت ۱۲ شب ادامه داشت. در این مراسم شاعرانی چون: علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک، افشین علاء، قادر طهماسبی، علی انسانی، ذکریا اخلاقی، ناصر فیض، امیری اسفندقه، بیابانکی، مودب، محدثی خراسانی، براتی پور، کافی، عرفان پور، قصری و بسیاری دیگر از شعرای پیشکسوت و جوان سراسر کشور حضور داشتند.

در ادامه فیلم و صوت و عکس این دیدار را می بینید :

***
فیلم :***
صوت :

***
دانلود مجموعه عکس این دیدار

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر