menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش اختتامیه مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم + برگزیدگان

مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان و با معرفی برگزیدگان دوشنبه ۱۲ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» در مراسم پایانی این مسابقه که دوشنبه ۱۲ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به وقایع و اتفاقات تلخی که در هفته حقوق بشر آمریکایی در کشورمان رخ داده است، اظهار کرد: در میان جنایات بی شمار آمریکا علیه بشریت و کشورمان، تنها حمله ناو آمریکایی به هواپیمایی مسافربری ایران کافی است تا این کشور را به عنوان کشوری ناقض حقوق بشر معرفی کنیم.

وی ادامه داد: هنرمندان و فعالان فرهنگی بسیاری در برپایی مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» حضور داشتند. بسیاری از هنرمندانی که آثار خود را برای این مسابقه ارسال کردند از شهرستان‌های کشور بودند و جمع کثیری از هنرمندان نیز کارتونیست‌های خارجی بودند.

شجاعی طباطبایی دونالد ترامپ را نمادی از یک اتفاق شوم دانست و گفت: ترامپ نمادی برای شکل گیری مجدد رژیم سرمایه داری و سلطه طلب در آمریکاست و البته بسیاری از مصادیق را در فراخوان مسابقه آورده بودیم. این مصادیق مواردی مانند ترامپ و نژادپرستی، ترامپ و دیوارکشی، ترامپ و خشونت علیه زنان، ترامپ و رسانه‌ها و … بوده است.

مدیر جدید مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه برخی تحلیل‌گران سخنان ترامپ را با سخنرانی‌های هیتلر مقایسه کرده‌اند، عنوان کرد: پوستر این مسابقه نیز بر اساس طرح کارتونیست هندی طراحی شده است و به نوعی یادآور آرم حزب نازیسم است.

وی همچنین درباره آثار رسیده به مسابقه گفت: ۱۶۱۴ اثر از هنرمندان ۷۵ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و توجه گسترده هنرمندان جهان نشان داده، جشنواره ها و مسابقه های بین المللی از این دست در ایران، توانسته اعتماد آن‌ها را جلب کند. از ایران نیز ۱۴۸ نفر آثار خود را برای این مسابقه ارسال کرده‌اند و پس از ایران، هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین همچون برزیل بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده‌اند.

سازه‌های تبلیغاتی سطح شهر، پیام‌ها و تاثیرات زیادی بر مخاطبان دارد

عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز درباره همکاری این سازمان با مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» گفت: از ۲ سال گذشته تصمیم گرفتیم که اگر قرار است در سطح شهر از ظرفیت های تبلیغاتی و تصویری استفاده کنیم، این کار باید به شکل کمپینی و هماهنگ انجام شود و در همین راستا با جریان های مختلف از جمله جشنواره های تجسمی حوزه هنری همکاری داشته ایم.

وی ادامه داد: در برگزاری مسابقه ترامپیسم سهم کوچکی داشتیم و تلاش کردیم تا با نصب کاریکاتور های این مسابقه در سطح شهر، سهم کوچک خود را ادا کنیم. سازه های تبلیغاتی خود را به عنوان رسانه می‌دانیم و شهروندان می توانند از این سازه‌های تبلیغاتی، پیام‌ها و تاثیرات مختلفی را دریافت کنند و به همین جهت هم با قسمت های مختلف همچون سلامت، ورزش و هنر و … همکاری داریم و به مضامین گوناگون می‌پردازیم.

اقتدار آمریکا فروکش کرده است

علی‌اصغر جعفری، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان برنامه، عنوان کرد: آمریکا در طول سال‌ها زخم‌های زیادی به ایران و جهان زده است. اما در هفته ای که به نام حقوق بشر آمریکایی نام گذاری شده، این زخم ها از سوی آمریکا بیشتر بوده و جنایات بسیاری علیه ایران انجام داده است.

وی افزود: آمریکا دیگر آن آمریکای گذشته نیست. هر چند وحشی گری این کشور بیشتر شده است. اما اقتدارشان فروکش کرده است و می بینیم که بسیاری از کشورهای جهان، امروز پرچم مبارزه علیه استکبار و آمریکا را افراشته اند. یکی از امکانات این مبارزات نیز فضای هنر است. حضرت امام خمینی (ره) نیز فرمودند عملیات‌های بعد از جنگ تحمیلی باید در عرصه هنر و ادبیات باشد. اگر امروز فجایع و جنایاتی در کشورهای مسلمان و منطقه می بینیم، دست آمریکا در این فجایع دیده می شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کردند که با پیدایش ترامپ، دست آمریکایی‌ها برای همه رو شد و شاید یکی از الطاف الهی روی کار آمدن ترامپ بود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس همچنین گفت: در چندین نوبت با دعوت از هنرمندان توانستیم برای برپایی این مسابقه اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم. نمایشگاه های مسابقه ترامپیسم هم‌زمان در ۱۰ کشور جهان و همچنین در ۳۰ استان کشور برپا شده است و نشان می دهد که در این زمینه اجماع جهانی شکل گرفته است.

نمایشگاه «ترامپیسم» نیز پس از مراسم اختتامیه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد و تا تاریخ ۲۰ تیرماه برای تماشای عموم علاقه‌مندان دایر خواهد بود.

کاریکاتور خوراک مناسبی برای فضای مجازی است

عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان این که برگزاری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» حرکتی هنرمندانه بود، اظهار کرد: این مسابقه مبتنی بر فرصت شناسی دقیق و مناسب است و کارهای هنرمندانه اینچنینی عمیق و تاثیرگذار است و باورها را شکل می دهد. اقدامی که جنبه سطحی و هیجانی دارد ماندگار نیست و تاثیرگذاری آن محدود است.
وی با تاکید بر این که هنر کاریکاتور به دور از انفعال است، عنوان کرد: کاریکاتور با طنز همراه می‌شود و روی همه اقشار تاثیر گذار است. همچنین کاریکاتور بر خلاف برخی از رشته‌ها که هزینه بر و زمان بر هستند، هزینه زیادی نمی خواهد و در زمان کوتاه تولید می‌شود.
رئیس اسبق صدا و سیما خاطرنشان کرد: با آمدن ظرفیت‌های فضای مجازی، کاریکاتور بسیار پرظرفیت است. با آمدن ظرفیت‌های فضای مجازی، کاریکاتور خوراک چنین فضایی است و اتفاقا باید در حوزه کاریکاتور طرح نو داشته باشیم و این صنعت باید بیش از گذشته غنی سازی شود. کاریکاتور ارزان است و زود جواب می‌دهد. کاریکاتور تهاجمی است و به خاطر طنزی که در خود دارد می‌تواند در عین نقد، تاثیر گذار هم باشد.
ضرغامی با تاکید بر این که امروزه اپ‌ها و رسانه‌های نوین اینچنینی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ایی داشته باشند، عنوان کرد: زبان جهانی فراهم شده است و همه می‌توانند از چنین فضایی استفاده کنند و فرصت خوبی است که نگاه جدیدی به کاریکاتور شود و در واقع باید تولد دوباره‌ایی را در حوزه کارتون و کاریکاتور ایجاد کنیم. در این حوزه تولید بسیار مهم است، اما باید در کنار تولید، انتشار صحیح محتوا را هم مد نظر داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از امکانات جدید رسانه‌ای استقبال می‌کنند و این فضا را فرصت و امکان خوبی برای نیروهای انقلابی می‌دانند.
وی افزود: گاهی هنر متعهد در کشور خودمان مهجور است و نباید فریب این مهجوریت را خورد. به این هیاهو‌ها و غوغاسالاری ها نباید نگاه کنیم. امروز افکار جهانی با ما همراه و همفکر هستند و این که حرکت هایی همچون مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم را جهانی کرده‌ایم خیلی خوب است.

طی آئین آختتامیه این مسابقه برگزیدگان بخش کاریکاتور و کارتون معرفی شدند که به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش کاریکاتور

مسعود عسگری از ایران، ویکتور هنریکه از برزیل، رضا حمیدی مطلق از ایران، زلاتی گئورگیف از بلغارستان، گیلبرتو بوبادیلا از مکزیک، ابوالفضل بهرامی از ایران، شانکار پامارسی از هند شایسته تقدیر شناخته شدند.

ادوارد باپ تیستائو از برزیل برنده جایزه سوم به مبلغ ۷۰۰ دلار، تندیس و لوح تقدیر
جوآلکین آلدگوئر از اسپانیا برنده جایزه دوم و برنده ۱۰۰۰ دلار و تندیس و لوح تقدیر
هادی اسدی از ایران برنده جایزه اول و برنده ۱۵۰۰ دلار و تندیس و لوح تقدیر

برگزیدگان بخش کارتون

کلایتون رابرت جانز از آمریکا، علیرضا پاکدل از ایران، اد وکنسلر از آمریکا، پرمارکوارد اوتزن از دانمارک، شهرام شیرزادی از ایران، آنجل بولیگان از مکزیک و لزیو جونیور از برزیل شایسته تقدیر شناخته شدند.

مورسیو پاراهان از کلمبیا برنده جایزه سوم معادل ۷۰۰ دلار و تندیس و لوح تقدیر
سعید صادقی از ایران برنده جایزه دوم معادل ۱۰۰۰ دلار و تندیس و لوح تقدیر
میخاییل کونتوریس از یونان برنده جایزه اول معادل ۱۵۰۰ دلار و تندیس و لوح تقدیر

آثار برگزیده مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم – ۱۳۹۶

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر