menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش نشست خبری مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون ترامپیسم

حضور ۵۵۰ هنرمند خارجی در مسابقه کاریکاتور «ترامپیسم» بیانگر این مسئله است که تفکر جمهوری اسلامی ایران و نگاهی که به بی‌عدالتی‎‌های بین‌المللی دارد طرفداران زیادی را در جهان به خود جذب کرده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون ترامپیسم صبح شنبه ۱۰ تیرماه با حضور علی اصغر جعفری (رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس) و مسعود شجاعی طباطبایی (دبیر مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون) در سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست علی اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با اشاره به جمله مقام معظم رهبری که فرمودند «ما از آقایی که جدید آمده (ترامپ) تشکر می‌کنیم که باعث شد چهره واقعی آمریکا معرفی شود»، گفت: قبل از روی کار آمدن ترامپ آمریکایی‌ها اهداف جنگ‌طلبانه خود را در قالب‌های زیبا و به‌تعبیر رهبر انقلاب با دستکش مخملی عرضه می‌کردند اما اکنون اهداف واقعی آمریکا به‌خوبی نمایان شده است؛ بنابراین ما مصمم شدیم در این راستا از ظرفیت هنر استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود مزیت زبان جهانی و همه‌فهم برای کاریکاتور افزود: هدف ما این بود که با دعوت از هنرمندان سراسر دنیا آثار هنری مناسب در این زمینه را به نمایش بگذاریم و خوشبختانه در عرصه بین‌المللی با استقبال خوبی مواجه شدیم؛ به‌نحوی که هنرمندان از ۷۵ کشور دنیا در این مسابقه شرکت داشتند و مجموعاً بیش از هزار و ۶۰۰ اثر برای دبیرخانه ما ارسال شده است.

جعفری درباره علت انتخاب موضوع ترامپ برای این مسابقه گفت: ترامپ به‌غیر از ویژگی‌های اخلاقی خاص و منحصر به فردی که او را میان سیاستمداران جهان متمایز می‌کند؛ با صحبت‌هایش در جهان ایجاد تنش می‌کند و با مسلمانان مشکل دارد و درصدد ایجاد موج ایران‌هراسی است و حتی از طریق تئوری‌های جنگ نرم، ایران را عملاً تهدید به جنگ می‌کند؛ این مسائل باعث شد تا سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس اقدام به برگزاری مسابقه کاریکاتور و کارتون ترامپیسم کند.

وی با تأکید بر جمله امام خمینی(ره) که فرمودند «کار بچه‌های جنگ تمام شد ولی جنگ شما تازه شروع شد. یعنی از این به بعد باید عملیات‌ها در عرصه هنر و ادبیات اتفاق بیفتد.»، بیان کرد: اکنون که ایران تهدید به جنگ شده لازم است که هنرمندان در صحنه حضور داشته باشند.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تصریح کرد: حضور ۵۵۰ هنرمند خارجی در این مسابقه بیانگر این مسئله است که تفکر جمهوری اسلامی ایران و نگاهی که به بی‌عدالتی‎‌های بین‌المللی دارد طرفداران زیادی را در جهان به خود جذب کرده است.

در ادامه شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون ترامپیسم گفت: این اتفاق از ابتدای سال جاری با فراخوان از هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست در سایت‌های تخصصی این رشته در ایران و سایر کشورها آغاز شد.

وی درباره علت انتخاب نام ترامپیسم گفت: باتوجه به ادعاهای ترامپ که آمریکا را قدرت برتر جهان و سرکرده نظام سلطه معرفی می‌کند قصد ما این بود که ترامپ را با دیکتاتورهای فاشیسم و نازیسم مقایسه کنیم و تعدادی از هنرمندانی که در این مسابقه شرکت داشتند نیز با همین رویکرد به این مسئله پرداختند. دبیرخانه ما با تلاش فراوان موفق شد به بسیاری از اساتید کاریکاتور در جهان دسترسی پیدا کند.

شجاعی درباره آمار شرکت‌کنندگان خارجی در این مسابقه اظهار کرد: کشورهای آمریکای لاتین حضور بیشتری داشتند به‌نحوی که برزیل با ۵۹ نفر شرکت‌کننده رتبه اول را دارد؛ سپس اندونزی با ۳۴ نفر و ترکیه با ۳۰ نفر شرکت‌کننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دبیر مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون ترامپیسم با اشاره به حضور داوران بین‌المللی و ایرانی در این مسابقه گفت: «لوک دس شیما اکر» از کشور بلژیک از چهره‌های شناخته‌شده کاریکاتور در جهان است و «سیلوانا ملو» از کشور برزیل به‌عنوان داور با ما همکاری دارند و از داوران ایرانی دکتر حبیب صادقی، محمد رضا دوست‌ محمدی و محمود آزاد نیا در جشنواره حضور دارند.

شجاعی تأکید کرد: اختتامیه مسابقه دوازدهم تیرماه در تهران همراه با نمایش آثار برگزیده برگزار خواهد شد و به‌طور همزمان در ۳۲ مرکز استان‌های کشور این آثار به نمایش گذاشته خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر