menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کارگاه کاریکاتور زن، اندیشه، زندگی در اصفهان

کارتونیست های زن جهان در کارگاه کاریکاتور اصفهان معرفی شدند

خانه کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان کارگاه تخصصی کاریکاتور این هفته خود را با عنوان “زن ، اندیشه ، زندگی” برگزار کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این کارگاه علاوه بر نمایش نماهنگ‌هایی با موضوع زنان و عملکرد آنان، منصوره دهقانی سخنران این برنامه به بررسی کارتون‌هایی با موضوعات زنان و همچنین معرفی برخی از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های زن مشهور در ایران و جهان پرداخت.

دهقانی که خود یکی از کارتونیست‌های مطرح اصفهان است درباره ساختار ذهنی مغز و مقایسه ساختار فیزیکی زنان و مردان، کنش و واکنش و عملکرد هر یک از آن‌ها توضیحاتی را داد و به معرفی «ویرجینیا وولف» پرداخت.

یکی از نویسندگان زن مطرح دنیا

وی گفت: “ویرجینیا وولف” یکی از نویسندگان زن مطرح دنیا است که در ۱۹۸۲ به دنیا آمد و خود را نویسنده مدرنیسم می‌دانست و نگاه تیزبینانه‌ای به اطراف خود داشت.

دهقانی در ادامه به بررسی مقاله‌ای در رابطه با تاثیر جنسیت و محیط در عرصه‌های خصوصی و عمومی دوره قاجار پرداخت و اینکه زنان چگونه حرکت اجتماعی خود را آغاز کردند.

این هنرمند کارتونیست در ادامه به بررسی کتاب «آرایش و مد و بهره کشی از زنان» پرداخت و در بخش دوم جلسه بانوان کاریکاتوریست پیشکسوت و فعال حال حاضر کشور را مورد بررسی قرار داد.

منصوره دهقانی گفت: اولین کاریکاتوریست زن ایرانی ، پروین کرمانی متولد ۱۳۲۹ تهران بود. که از سال ۴۸ با هفته نامه توفیق کارش را شروع می‌کند. از دیگر کاریکاتوریست‌های زن ، می‌توان از پانته‌آ واعظ نیا ، بهار موحد بشیری ، لاله ضیایی ، فیروزه مظفری و … نام برد.

طنز ترسیمی

وی ادامه داد: کاریکاتور ایران مدیون بانویی به نام” ایراندخت محصص” بوده وی اولین کسی است که عنوان “طنز ترسیمی” را به کاریکاتور در فرهنگ ایران داده است. وی با کمک برادرش “اردشیر محصص” آثار ۱۴ کاریکاتوریست فرانسوی را در کتابی گرد آوری می‌کند.

همچنین کتابی با عنوان «طراحان طنز اندیش» شامل آثار پرویز شاپور، اردشیر محصص و کامبیز درم بخش و … را منتشر کرده و در هفته نامه «تماشا» در فاصله سال‌های ۵۲ تا ۵۴ هر شماره به معرفی یک کارتونیست پرداخته است.

دهقانی سپس به بررسی آثار چند تن از کارتونیست‌های زن ایران و جهان از جمله «دخشید قدرتی پور» به عنوان یکی از پرافتخارترین بانوان کارتونیست و داور جشنواره‌های جهانی که تاکنون جایزه‌ی جشنواره‌هایی همچون : ساتریکن، ایتالیا، آیدین دوغان و … را دریافت کرده است، پرداخت.

مهناز یزدانی دومین کارتونیست زن اصفهانی بود که توسط سخنران این برنامه معرفی شد، وی گفت: یزدانی کارتونیست پر افتخار و فعال در جشنواره‌های داخلی، تصویرگر و انیماتوری است که نگاه تیزبین و امیدوار کننده و فضای شادی در آثارش مشاهده می‌شود.

در ادامه آثاری در حوزه زنان از هنرمندانی همچون فیروزه مظفری ، فرزانه وزیری تبار و دیگر کارتونیست‌های داخلی و خارجی همچون آن تلنیس، دعا العدل، آنه درنر و ناردی (کارتونیست و مجسمه ساز ایتالیایی) به نمایش درآمد و در بخش سوم جلسه نیز کارتون‌هایی با موضوعات ویژگی‌های زنانه (افکار، اندام، تجملات)، کودک همسری، خشنونت علیه زنان، نابرابری نمادها و نمادهای زن و مرد، نقد و بررسی شد.

نویسنده : محمودرضا صنعتی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر