menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

چرا نشریه «سه نقطه» به طنز منتشر شده است؟

افشین داورپناه می‌گوید: همیشه در موضوع طنز و کاریکاتور یک سری نقاط خطرناک وجود دارد که بسیاری سعی می‌کنند سراغ این‌دو نروند و آن‌هم این است که زمانی که شما از طنز و کاریکاتور صحبت می‌کنید، باید انتظار این را هم داشته باشید که ممکن است عملکرد یا موسسه و سازمان خودت هم به طنز کشیده شود. ولی ما این خطر را کردیم و لازم دیدیم برای اینکه موضوعات مبتلابه در حوزه مطالعه و نشر خوب انعکاس پیدا کند، از زبان طنز مطرح شود.

به گزارش شیرین طنز، افشین داورپناه، معاون پژوهشی موسسه خانه کتاب درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره انتشار ویژه‌نامه نشریه «سه نقطه» به مناسبت سی‌‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: به زعم من راهنمایی‌ها، ارشادات و توصیه‌های مستقیم، دیگر از ابزارها و مقولاتی که بتوان با آن در حوزه نشر و مطالعه فرهنگسازی کرد، نیست. بنابراین باید به سراغ ابزارهایی رفت که کمتر از آن استفاده شده است. شاید طنز و کاریکاتور دو ابزاری هستند که می‌توان به کمک آن‌ها در حوزه مطالعه و کتابخوانی فرهنگ‌سازی کرد.

وی افزود: برهمین اساس هم در خانه کتاب تصمیم گرفتیم هم به طنزهایی که به موضوع کتاب، نشر و این حوزه می‌پردازد و هم به کاریکتاتور، توجه کنیم، در نتیجه قرار بر این شد که در سال جدید یک جشنواره با موضوع و عنوان «طنز و کاریکاتور» برگزار کنیم که به موضوعات، مسائل و مشکلات حوزه نشر بپردازد و احتمالا فراخوان آن در پایان تابستان اعلام خواهد شد.

او ادامه داد: برای مقدمه این کار برخی از دوستان طنزپرداز پیشنهاد کردند که یک ویژه‌نامه با موضوع «کتاب، نشر و نمایشگاه» به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر کنیم، که این کار علی‌رغم فرصت محدودی که داشتیم انجام شد و تعدادی از طنزپردازان کشور با مطالبی که از قبل آماده داشتند یا طبق سفارش آماده کرده بودند، در این مجموعه طنز به نام «سه نقطه»، مشارکت داشتند. این ویژه‌نامه طنز هم در نمایشگاه کتاب توزیع شده و در سرای اهل قلم به‌عنوان هدیه به اهل قلم اهدا می‌شود.

داورپناه به دیگر فعالیت‌هایی که در حوزه طنز در سرای اهل قلم صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: البته سال قبل هم ما یک مجموعه برنامه در سرای اهل‌قلم برگزار کردیم که به کتاب‌های جدید طنز می‌پرداخت. یعنی نقد و بررسی کتاب‌هایی که در حوزه طنز نوشته شده بود، صورت می‌گرفت. باتوجه به اینکه چندسال اخیر تعداد عناوینی که در حوزه طنز منتشر شده، بیشتر شده و چند ناشر تخصصی داریم که در حوزه طنز فعالیت می‌کنند، بنابراین احساس کردیم نیاز است که در سرای اهل‌قلم و در یک مقوله جداگانه به موضوع نقد و بررسی کتاب‌های طنز بپردازیم.

معاون پژوهشی موسسه خانه کتاب به پیشینه نشریه «سه نقطه» اشاره کرد و گفت: مجموعه «سه نقطه»، مدتی در حوزه هنری منتشر می‌شد، ولی الان به‌صورت مستقل و بیرون از حوزه هنری منتشر و شماره اول آن در نمایشگاه ارایه شده است. چون هر نشریه‌ای در طول سال می‌تواند چند ویژه‌نامه داشته باشد و این ویژه‌نامه جزو شماره‌های اصلی آن حساب نمی‌شود، این شماره یکی از ویژه‌نامه‌های «سه نقطه» و ویژه نمایشگاه کتاب با موضوع طنز کتاب و حوزه نشر است که اتفاقا مورد توجه و استقبال هم قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: البته همیشه در موضوع طنز و کاریکاتور یک سری نقاط خطرناک وجود دارد که بسیاری سعی می‌کنند سراغ این‌ دو نروند و دلیل آن‌ هم این است که زمانی که شما از طنز و کاریکاتور صحبت می‌کنید، باید انتظار این را هم داشته باشید که ممکن است عملکرد یا موسسه و سازمان خودت هم به طنز کشیده شود. ولی ما این خطر را کردیم و لازم دیدیم برای اینکه موضوعات مبتلابه در حوزه مطالعه و نشر خوب انعکاس پیدا کند، از زبان طنز مطرح شود. در این میان ممکن است بعضی از ناشران و مسئولان حوزه کتاب از بعضی طنزها خوششان نیاید و به آن تمایلی نداشته باشند، چون طنز حرف‌ها را خیلی صریح و سرراست می‌گوید و تند بیان می‌کند. ولی امیدوارم که ما از طنز و کاریکاتور به‌عنوان یک ابزار جدید که کمتر مورد توجه قرار گرفته، برای فرهنگسازی در حوزه مطالعه و کتابخوانی استفاده کنیم.

داورپناه درباره مطالب منتشر شده در این ویژه‌نامه عنوان کرد: کسانی در این شماره مطلب دارند، بیشتر افرادی هستند که سابقه طنزنویسی دارند و در مجلات و نشریات مختلف طنز نوشته‌اند. درواقع جزو نیروهای شناخته شده در حوزه طنز‌نویسی کشور هستند. که طی این سال‌ها هم کتاب طنز منتشر کرده‌اند و هم در جراید ستون‌های طنز نوشته‌اند.

گفتنی است نشریه طنز فارسی «سه نقطه»، ویژه‌نامه سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با عنوان «غذای روح با نون اضافه» با نوشته‌ها و شعرهایی از عیاس احمدی، اسماعیل امینی، محمدرضا ترکی، ندا شاه‌نوری، سید محمدصاحبی، مهرداد صدقی، سعید طلایی، احسان محمدی، حسام‌الدین مقامی‌کیا، هادی مقدم‌دوست، احمد ملکوتی‌خواه، سعید نوری و چند تن دیگر از فعالان حوزه طنز به سراغ نمایشگاه کتاب تهران رفته و نقاط ضعف و قوت آن را از زاویه طنز بیان کرده است.

ویژه‌نامه سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مکتوب طنز فارسی «سه نقطه» به سفارش موسسه خانه کتاب و با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد در ۹۵ صفحه منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر