menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هیچ جامعه‌ای نیست که از طنز رویگردان باشد

به گزارش شیرین طنز، محمد باقر نجف‌ زاده بارفروش نویسنده و پژوهشگر کشورمان که در حوزه طنز نیز آثار پژوهشی بسیاری تالیف کرده و به انتشار رسانده است، طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری حوزه هنری قرار داد به بیان اهمیت طنز و برگزاری جشنواره طنز سوره توسط حوزه هنری پرداخت.

طنز که در زبان لاتین به آن ساتیر Satire می‌گویند، در همه جوامع انسانی مورد توجه و علاقه مردم و ملت‌هاست. هیچ جامعه‌ای نیست که از طنز رویگردان باشد. طنز انواع گوناگون دارد و آن را از مصطلاحات اختصاصی ادبیات و انواع ادبی می‌دانند.

پوستر هشتمین جشنواره طنز سوره

ادبیات پارسی از ایران باستان و به ویژه از دوره اسلامی و سده چهارم هجری، مشحون از این گونه ادبی است و کمتر شاعر و نویسنده‌ای است که از آن دور باشد و بیگانه. حتی در اشعار حماسی فردوسی هم طنز حضور دارد. شاعرانی چونان سوزنی سمرقندی، ایرج میزرا و سید اشرف‌الدین گیلانی به طنزپردازی معروف اند. اما از روزگار مشروطیت تاکنون هزاران شاعر و نویسنده و پژوهشگر در گستره ادبیات طنز پدیدار شده‌اند که رونق‌بخش این‌گونه ادبی شده‌ است.

کتاب «طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب» و «طنزنویسان ایران از مشروطه تا انقلاب» فهرست جامعی از آثار طنزپردازان ارائه داده که ماندگار است. گفتنی است، جامعه ای که به طنز رو می‌آورد، از ادخال سرور و انبساط خاطر باشکوه و ارزشمندی برخوردار است. درباره طنز و اهمیت آن گفتنی‌های بی شماری است که در دو کتاب یاد شده واگویه شده است.

همچنین نباید از نقش جشنواره ها و همایش های طنز ادبی و هنری در گسترش این شاخه از هنر غافل بود. به عنوان نمونه جشنواره ای همچون طنز سوره یکی از راهبردها و کاربردهای درخور در حوزه هنری است. طنزپردازان پایتخت‌نشین و شهرستانی با خلق آثار نو، سوای جنبه‌ مادی، آثار ماندگاری را در گونه‌های متفاوت آن یعنی ادبی و هنری ارائه می‌دهند. استقبال مردم از این‌گونه جشنواره‌ها، نشانگر آن است که این جشنواره حضور پرشوری در عرصه ادبی دارد و حتی در میان انواع جشنواره‌ها، موفق‌تر است.
همه کسانی که در جشنواره سراسری طنز سوره از تهران و شهرستان‌ها شرکت کرده‌اند، از پرشور بودن آن سخن می‌گویند. جشنواره طنز، نشان داده است که پیشروترین و موفق‌ترین جشنواره در میان همه جشنواره‌هاست.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر