menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فرهاد رحیم قراملکی ۲

نقش بسیج در حمایت از هنر در گفتگو با فرهاد رحیم قراملکی

قراملکی گفت: به کمک بسیج هنرمندان ، برخی پیام‌های بهداشتی را در قالب کاریکاتور در شهر تبریز ارائه کردیم که پیامد‌های خیلی خوبی داشت.

به گزارش شیرین طنز، فرهاد رحیم قراملکی کارتونیست ایرانی است که سابقه ربع قرن فعالیت در این هنر را دارد و دبیر انجمن گرافیک سازمان بسیج هنرمندان در استان آذربایجان شرقی است، درباره آغاز فعالیت‌های هنری خود به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با تاسیس انجمن کارتونیست‌های تبریز به کاریکاتور جشنواره‌ای علاقه‌مند شدم. در طول این ۲۵ سال هم در چندین جشنواره‌های ملی و بین المللی موفق به کسب مقام شدم. تاکنون آثار خود را در شهر‌های مختلف ایران و دیگر کشور‌های جهان از جمله روسیه، ترکیه و لهستان به نمایش گذاشته ام و تا پیش از شیوع کرونا هم مشغول تدریس گرافیک بودم.

تفاوت امکانات برای فعالیت‌های هنری در پایتخت با شهرستان‌ها

وی در خصوص تفاوت امکانات برای فعالیت‌های هنری در پایتخت با شهرستان‌ها اظهار کرد: در تهران به فراخور پایتخت بودنش، دید مسئولین نسبت به مسائل هنری بازتر است. بودجه بیشتری تعلق می گیرد، مطبوعات فعال هستند و همچنین موقعیت‌های نمایش آثار در بیلبورد‌های شهری، مترو، دیوارنگاره‌ها و … بیشتر فراهم است. در تهران برای انتشار اثر یک هنرمند در فضای شهری به او هزینه می‌دهند، اما در شهرستان اینطور نیست و آثار هنرمندان را بدون پرداخت حق الزحمه استفاده می‌کنند. البته چند وقتی است که در تبریز برخی جشنواره‌های کاریکاتور برگزار شد، معاونت فرهنگی هنری شهرداری به هنرمندان پیشنهاد کار داد، اما همچنان حمایت آنچنانی صورت نمی گیرد و کارتونیست‌های این شهر با دیگر شهر‌ها و کشور‌ها کار می‌کنند.

این کاریکاتوریست با اشاره به استقبال مردم از رسانه‌های تصویری بیان کرد: وقتی یک اثر هنری موضوع مردمی دارد و به عبارتی بخشی از دغدغه‌های اجتماعی را بیان می‌کند، خود مردم، رسانه آن اثر می‌شوند یعنی در صفحات مجازی شان به اشتراک می‌گذارند و… بنابراین استقبال از یک هنر در جامعه، به میزان ارتباط آن با درددل‌های مردم بستگی دارد.

پیام‌های بهداشتی در قالب کاریکاتور

دبیر انجمن گرافیک سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی درباره حمایت بسیج از فعالیت‌های هنری گفت: شاهد هستیم ارگان‌هایی که متولی مستقیم امور فرهنگی هنری هستند کاری نمی‌کنند، اما در عین حال، بسیج هنرمندان طرح‌های موفق بسیاری را حمایت کرده است. به طور مثال به کمک همین سازمان، برخی پیام‌های بهداشتی را در قالب کاریکاتور در شهر تبریز ارائه کردیم که اتفاقا پیامد‌های خیلی خوبی هم داشت یا اینکه در این شرایط جشنواره مجازی برگزار شده است. همچنین باید بگویم که کتاب مجموعه آثار بنده با موضوع شهدای منا، یمن و داعش به همت بسیج هنرمندان چاپ و پخش شد.

وی افزود: از ابتدای کرونا تاکنون، نقش بسیج در حمایت از مردم و هنرمندان به مراتب بیش از سایر نهاد‌ها بوده است. با کمپین کمک‌های مومنانه، برگزاری ورکشاپ‌ها و… به یکسری از هنرمندان که در مضیقه شدید معیشتی قرار داشتند کمک شد. یعنی هنرمندان نقش پررنگ بسیج را در حمایت از خود لمس کردند.

قراملکی در پایان در خصوص رسالت هنر در جامعه یادآور شد: هنر باید زبان درد جامعه باشد. اثر هنری باید بحث برانگیز و جریان ساز و برآمده از دل مردم باشد. هنرمند نباید از کنار کم کاری‌ها و کج اندیشی‌ها به راحتی عبور کند.

مهمترین افتخارات این هنرمند ایرانی

گفتنی است دیپلم افتخار از نمایشگاه کاریکاتور ژنگمون چین با موضوع جام جهانی فوتبال آفریقا، لوح تقدیر جشنواره بین المللی کاریکاتور مطبوعاتی جهان- ورلد پرس کارتون کشور پرتغال، جایزه اول یازدهمین جشنواره بین المللی کارتون تبریز در بخش پرتره مردان اقتصادی جهان، جایزه سوم جشنواره بین المللی سقوط وال استریت و نظام سرمایه داری خبرگزاری فارس، برگزیده چهارمین جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر در بخش کارتون با موضوع آزاد، کسب لوح تقدیر نخستین جشنواره بین المللی کاریکاتور سوریه، فینالیست سومین جشنواره بین المللی کارتون faro۲۰۱۹ پرتغال، کسب دیپلم افتخار هفتمین جشنواره بین المللی کارتون ymittos۲۰۱۹ یونان، نفر اول فراخوان هنر‌های تجسمی «کرونا را شکست می‌دهیم» شهر بوشهر و نفر دوم جشنواره ملی کرونا تور دانشگاه شهید بهشتی تهران از مهمترین افتخارات این هنرمند ایرانی است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر