menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست رسانه‌ای برنامه طنز تلویزیونی «کرسی» برگزار شد

نشست رسانه‌ای برنامه طنز تلویزیونی «کرسی» شنبه ۱۹ دی‌ماه در فضایی صمیمی برگزار شد و طی آن عوامل این برنامه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص برنامه «کرسی» پرداختند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست برنامه طنز تلویزیونی «کرسی» با حضور امیر قمیشی تهیه کننده و کارگردان، رضا رفیع مجری و سردبیر و اصرافیل علمداری مدیر تامین برنامه های شبکه شما در فضای بسیار صمیمی و غیر رسمی در اتاقکی دور یک کرسی برگزار شد.

در این نشست امیر قمیشی با اشاره به اینکه سعی در حفظ سنت های گذشته داشته است، گفت: این برنامه به سفارش شبکه شما ساخته شد. حدود ۵ ماه پیش مدیر شبکه درخواست تولید برنامه را به ما داد اما به دلایل مشغله های کاری، اجرایی کردن این طرح کمی طول کشید. زمانی که شرایط ساخت برنامه «کرسی» فراهم شد، به فصل زمستان نزدیک شدیم و این اتفاق بهانه ای شد تا همزمان با نزدیکی به روزهای سرد زمستان، «کرسی» را روی آنتن ببریم. این برنامه قرار است مروج سبک ایرانی و یادآور سنت های با ارزش گذشته مان باشد. احیای شب نشینی های زمستانی، دور هم جمع کردن خانواده ها و زنده نگهداشتن سنت های بومی از جمله نکات مد نظر ما در این برنامه بود.

برنامه طنز کرسی

وی ادامه داد: شبکه شما شبکه زیرمجموعه استانها و معاونت شهرستانها است که تاکید بر گویش و لهجه فارسی است که هویت همه ایرانیان را شکل می دهد این برنامه را از سایر تولیدات تلویزیونی متمایز کرده است. شاعران و نویسندگان و ادیبان سراسر کشور با لهجه و گویش هایی که متعلق به زادگاهشان است در این برنامه شوخی ها و نکات آموزنده بومی را با بینندگان سهیم می شوند. در «کرسی» ما تلاش کردیم برنامه ای متناسب با ذائقه ایرانی تولید کنیم تا آئین های سنتی و ملی مثل جشن ها و عروسی های نقاط مختلف ایران را به تصویر بکشیم.

قمیشی با بیان اینکه این برنامه در ۴۰ قسمت ۵۰ دقیقه ای و از ساعت ۲۱ روی آنتن می رود و ۱۲ نیمه شب و ۱۱ ظهر فردا بازپخش می شود، گفت: مخاطب فکر می کند شب نشینی فقط مخصوص شب یلدا است در صورتی که اصل ماجرا، چله نشینی است و ما به همین بهانه «کرسی» را یک هفته قبل از شب یلدا آغاز کردیم تا به مدت ۴۰ شب روی آنتن باشیم.

تهیه کننده «کرسی» درباره آیتم های مختلف این برنامه گفت: بخشی از برنامه، «کرسی گرام» نام دارد. این بخش با احترام به فضای مجازی و فناوری مدرن خدمت خانواده ها قرار می گیرد یعنی ما محیط و روابط خانوادگی را با تلفیقی از فضای تکنولوژی به تصویر می آوریم.

در ادامه این نشست رضا رفیع مجری برنامه نیز اظهار کرد: برنامه «کرسی» در راستای توجه و بازآفرینی و یادآوری بخشی از سبک زندگی ایرانیان طراحی شده است. در یکی دو سال اخیر مبحث سبک زندگی در رسانه ها بسیار مطرح شده و من در پاسخ به این پرسش و ارتباطش با برنامه توضیح می دهم که «کرسی» قصد دارد در عصر امروز و زندگی آمیخته با تکنولوژی، بخش های مثبت سبک زندگی گذشته را با آنکه امروز در خدمت خانواده ها می بینیم، تلفیق کند. کرسی نمادی از دورهمی های خانوادگی است اما به خاطر اینکه سالهای سال از آن استفاده نشده، بسیاری از جوانان امروز هیچ تصوری از آن و مفهومش ندارند. این برنامه باعث شد برخی سنت ها و رفتارهای پیشکسوتان در دنیای امروز بیشتر مورد توجه قرار بگیرند تا با یادآوری ارزش ها، برخی از شکل های ارتباط گذشته را یادآوری کنیم.

وی با بیان اینکه «کرسی» نشان می دهد که سبک زندگی گذشته در تناقص با امروز نیست فقط عدم مدیریت ما، این ۲ مقوله را مقابل هم قرار می دهد، اظهار کرد: مظاهر تکنولوژی ارتباطی تناقضی با زندگی گذشتگان ندارد. این برنامه نشان می دهد که ما امروز دور هم جمع می شویم تا از تکنولوژی جهت تقویت رابطه ها استفاده کنیم و با زبانی غیر مستقیم و طنز، این مفهوم را به ثبت برسانیم.

این مجری و سردبیر با اشاره به اینکه ایجاد صمیمیت یکی از اهداف اصلی این برنامه است، ادامه داد: متاسفانه صمیمیت عنصری است که در جوامع امروزی کمرنگ شده است. خانواده ها صمیمیت گذشته را ندارند. طنز فقط در خدمت مفاهیم سیاسی، اجتماعی و ادبی نیست. این ابزار باید بتواند در ایجاد صمیمیت و بهتر شدن روابط هم موثر واقع شود. «کرسی» همچنین در تلاش است تا منابع فرهنگی مثل بوستان سعدی و گلستان و دیوان حافظ را که پیشتر در مکتب خانه ها آموزش داده می شد، یادآوری کند و از این طریق در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم.

امیر قمیشی در ادامه نشست اظهار کرد: اشعاری که با لهجه و گویش اقوام مختلف در رسانه ملی بیان می شود در پی ترویج نوع گفتار قومیت های ملی است که در سایه زبان و ادبیات فارسی قرار می گیرد و این احترام لهجه های گوناگون همیشه حفظ خواهد شد. «کرسی گرام» جدیدترین داده هایی که از طریق فضای مجازی به دست افراد می رسد را به مبادله و اشتراک می گذارد تا دایره واژگان سنین مختلف به هم نزدیک تر شود. یکی دیگر از نکاتی که در این برنامه مورد توجه قرار می گیرد اینکه کوچکترها مطالبشان را محترمانه تر نزد بزرگترها بیان کند.

رضا رفیع با تایید این نکته، گفت: یعنی کوچکترها به گونه ای رفتار کنند تا پای مطالب ناهنجار جلوی بزرگتر دراز نشود.

قمیشی نیز در ادامه این نشست گفت: بخش دیگر برنامه «کرسی نشین» نام دارد یعنی دوستان خارج از فضای رقابت، اشعاری می سرایند و بهترین آن در کرسی می نشیند. آیتم دیگر «بحر طویل» نام دارد. جالب اینکه در این بخش معمولا پدربزرگ ها برنده هستند. در «بحر طویل» باید هر کس تا آنجا که می تواند و نفسش اجازه می دهد شعر خود را یکپارچه بخواند. «کرسی خطابه» بخش دیگر این برنامه است که مهدیه الهی قمشه ای با خواندن حکایت ها و داستانهایی از دل بوستان و گلستان و مثنوی هر شب لطایف پندآموزی را به مخاطب عرضه می کند.

اصرافیل علمداری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: شبکه شما شبکه ملی اقوام است و به نوعی آئینه تمام نمای استانها را شامل می شودتا برنامه هایی با گویش و لهجه های مختلف به نمایش درآیند. در واقع، این شبکه گلچینی از برنامه های استانی است.

قمیشی درباره کمیت میزان مخاطبان خود توضیح داد: مخاطب هدف ما مردم استانهای مختلف هستند و معمولا به این شکل است که در شهرستان، اول شبکه استانی پربیننده است و بعد سایر شبکه های ملی مورد توجه قرار می گیرد اما چون بازپخش این برنامه در ساعات خاصی روی آنتن شبکه های استانی می رود هم در شبکه شما هم به طریقی که ذکر شد ما بیننده های قابل توجهی داریم.

وی با اشاره به دکور و سبک برنامه اظهار کرد: استفاده از نمادهای گذشته نشان عقبگرد نیست. برنامه ما ۵۰ دقیقه از کل آنتن رسانه ملی را سهیم است و ما سعی کردیم با حفظ سبک زندگی امروز و تلفیق آن با سبک زندگی گذشته، شکل تازه ای از روابط را به نمایش بگذاریم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر