menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حسین مقدسی نیا طنزپرداز

معرفی مجموعه شعر طنز فرانو «کاکتوسکا» از شاعر کرمانشاهی

تازه‌ترین مجموعه شعر فرانو با عنوان «کاکتوسکا» از حسین مقدسی نیا منتشر شده است.

کودک درونم، شیرین زبانی می‌کند!

شعر فرانو که پا به بیست سالگی خود گذاشته، با این که در عنفوان شباب است، اما پیرانه و مطمئن حرکت می‌کند. با سادگی و کوتاهی و طنز نهانش دل‌ها را برده است و در هر شهر و استانی شاعرانی جوان و پرشور دارد. همسن و سال خود که به همراه مخاطب درد آشنای خود به معضلات محیط زیست و انسان معاصر محصور در دود و آهن و سیمان می‌اندیشد.

تازه‌ترین مجموعه شعر فرانو با عنوان «کاکتوسکا» از حسین مقدسی نیا، شاعر جوان کرمانشاهی، از سوی انتشارات تخصصی شعر نسل جوان، فصل پنجم، منتشر شده است.

«حسین مقدسی نیا» شاعر جوان طنزپرداز، پیش از این، دو مجموعه طنز و کاریکاتور نیز به بازار نشر تقدیم نموده است که هر دو از پیشینه تجربه و اندیشه دلپذیر این شاعر حکایت می‌کنند:

مصرف بی‌رویّه

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم/ کولر را حوّا/ تلویزیون را دخترم هانیتا/ ممنونم از توانیر که برای شب‌های شاعرانه ما/ شمع روشن کرده است.(ص۳۵ کتاب)

در این شعر، مقدسی نیا با آوردن نام همسر و دختر گرامی‌اش، به صمیمیت شعرهای این دفتر افزوده؛ چرا که مخاطب امروز خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می‌کند و عضوی از خانواده می‌شود. او همچنین تفاوت کاریکاتور و شعر کوتاه فرانو را رعایت می‌کند و مرز بین این دو ژانر ادبی را مواظب است.

به شعر «مناجات معروفین» او توجه فرمایید:

یا سریع الرضا
یا رفیع‌الدرجات
رضا رفیع را
سریع به درجات عالیه برسان!
(ص۷۵ کتاب)

شعر فرانو، خوب نگریستن به اشیاء و پدیده‌های اطراف است. دقت در روابط پنهان و آشکار کاینات و رسیدن به طنزی والا در یک غافلگیری هوشمندانه:

شعر بی‌شعور

وقتی که شعرم تلخ می‌شود/ من سکوت کرده‌ام/ زخم‌هایم دهان باز می‌کنند/ آنگاه که شعر ترانه می‌شود/ کودک درونم، شیرین زبانی می‌کند/ هرگاه شبیه خودم فکر می‌کنم/ هرگاه شبیه خودم حرف می‌زنم/ شعر سکوت می‌کند.(ص۳۳ کتاب)

بازی با کلمات، در اغلب شعرهای این دفتر، خود نمایی می‌کند. این شگرد در شعر فرانو اگر مهندسی شود، بر پرباری اندیشه کمک خواهد کرد:

نظیریه

نظیر از کابل آمده است/ او از کابل فشار قوی هم در کابْل، فشار قوی‌تر تحمل کرده است/ روزی دوشیفت کار می‌کند/ هیچ جایی ساکن نمی‌شود/ او در تهران متحرک است/ نظیرش در قم و قوچان دیده می‌شود/ بلند نظر است و ساده و کارگر و بی‌نظیر/ رعایت حال هرکسی را نمی‌کنید/ مراعات نظیر بکنید.(ص ۵۸کتاب)

حسین مقدسی نیا، اولین مجموعه طنز فرانو خود با نام «کاکتوسکا» را با طرح جلدی زیبا و تفکر برانگیز منتشر کرده است. او را تشویق می‌کنیم تا در مجموعه‌های آتی خود، شعرهای برترش را به مخاطب امروز تقدیم نماید.

او از آنجایی که سابقه طنز و کاریکاتور نویسی دارد، خیلی زود جایگاه خود را خواهد یافت و شعر کوتاه فرانو یکی دیگر از یاران خود را خواهد شناخت. برای حسین عزیز و مجموعه جدیدش موفقیت فراوان و برای بیگی حبیب آبادی عزیز، مدیر نشر فصل پنجم و خادم نسل جوان شاعر، سلامتی آرزومندم.

نویسنده : اکبر اکسیر در روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر