menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

معرفی دو اثر طنز جدید “آمبولانس چی” و “کاناپه چی” از پوریا عالمی

کتاب‌های «کاناپه‌چی» و «آمبولانس‌چی» اثر پوریا عالمی از سوی انتشارات مروارید در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توزیع شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «قصه‌های آمبولانس‌چی» شامل قصه‌های طنز سیاسی-اجتماعی و مجموعه طنز سیاسی «کاناپه‌چی» نوشته پوریا عالمی از سوی انتشارات مروارید در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

«قصه‌های آمبولانس چی»

کتاب «قصه‌های آمبولانس چی» برگرفته از قصه‌های طنز سیاسی-اجتماعی است که در سال ۱۳۹۳ از پوریا عالمی به‌عنوان یادداشت در ستون آمبولانس‌چی در روزنامه شرق چاپ شده است.

انتخاب این یادداشت‌ها در این کتاب بیشتر بر مبنای محتوا و اهمیت خبرهایی است که ماده‌ اولیه هر ستون را شکل داده است، خبرهایی که در تاریخ ماندگار خواهند شد. ستون‌های طنز تفاوت اصلی‌شان با باقی ستون‌ها و صفحات روزنامه در این است که به آن چیزی می‌پردازند که در جامعه مطرح است اما از تریبون‌های رسمی گفته نمی‌شود. بررسی قوت و طنز یک ستون طنز را باید دقیقاً در بستر زمانی انتشار آن در نظر گرفت و فشارهای داخلی، خارجی، دولتی، قدرت، عرفی و اجتماعی و … را حتماً لحاظ کرد. در ضمن این توضیح لازم است که هیچ تغییری در اظهارنظرهای رسمی که عموماً داخل گیومه است به وجود نیامده است.

آمبولانس‌چی تجربه‌ موفقی برای نویسنده آن به حساب می‌آید. ستونی که سریع محبوب شد و نه تنها بین مردم و خوانندگان، بلکه بین اهل نظر، اهل فکر و اهل قلم نیز مخاطب‌های بسیاری پیدا کرد.

آمبولانس‌چی همچون دیگر تلاش‌های نویسنده این کلمات مانند «کاناپه‌چی»، «آسانسورچی»، «فال قهوه»، «آگهی مادر رجب»، «ماجرای عشق و عاشقی میدون» و… در پیدا کردن قالب‌های نو و تجربه‌ ظرفیت‌های زبانی برای شوخی با امر سیاسی ساخته و پرداخته شد.

کتاب «قصه‌های آمبولانس چی» در قالب ۳۰۲ صفحه با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۳۰ هزار ریال منتشر و عرضه شده است.

مجموعه طنز سیاسی «کاناپه‌چی»

کتاب «کاناپا چی» مجموعه طنز سیاسی اثر پوریا عالمی است که به انتخاب و مقدمه ماشاءالله شمس‌الواعظین به تازگی از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

ماشاءالله شمس‌الواعظین در مقدمه این کتاب با عنوان «روی کاناپه پوریا عالمی» نوشته است: «تاریخ طنز در ایران به همه‌ دسته‌بندی‌هایش با ادبیات و شعر و داستان و هنر درآمیخته است، به گونه‌ای که نمی‌توان تقدم و تأخری برای هر یک از آن‌ها پیدا کرد. تنها اتفاقی که در جهان مدرن رخ داداین بود که عرصه‌های دیگری با سرشت و خمیرمایه‌ طنز راه خود را در این وادی پر از راز و رمز گشود. سینمای کمدی، عکاسی کمیک و کاریکاتور، ظرفیت و کارآیی طنز را افزایش داد.

طنز مطبوعاتی تاریخی طولانی در کشورمان و البته در دیگر کشورهای جهان دارد. طنز مطبوعاتی تاریخی بدین منظور به روزنامه‌ها و نشریات راه یافت که اندکی از خشکی اخبار و عبوسی مقالات و غم و اندوه پاره‌ای از گزارش‌های اجتماعی بکاهد و خواننده فرصتی و مساحتی از تفنن و تبسم بیابد و ورق نشریات را با خنده‌رویی و ابتهاج وداع کند. طنز مطبوعاتی به‌ویژه طنزی که به امور جاری کشور می‌پردازد به مخاطبان مطبوعات آموزش قرائت لا‌به‌لای سطور سخنان و اظهارات مقامات مسئول کشورها و به قول عرب‌ها «سفیدهای سطور سیاه» می‌دهد و به آن‌ها می‌آموزد که ماورای خبر و اظهارات را ببینند. طنز مطبوعاتی همچنین به مسئولان کشورها در همه‌ی عرصه‌ها یادآور می‌شود که مراقب اظهارات و موضع‌گیری‌های خود باشند و مردم و مطبوعات را ساده‌لوح فرض نکنند و از پیچیده‌گویی و ابهام‌آفرینی و چند‌پهلویی در تبیین اوضاع جاری کشور و در یک کلام از گرد سخن گفتن بپرهیزند.

کشورهای دارای تمدن و تاریخ کهن بیشترین نقش را در تولید طنز مطبوعاتی دارند، زیرا این کشورها به دلیل تاریخ سرشار از کش‌وقوس‌ها و فراز و نشیب‌شان آموزه‌ها و نشانه‌ها و ضرب‌المثل‌های بی‌شماری برای قرینه‌سازی و شبیه‌سازی اوضاع کنونی‌شان با آنچه در تاریخ‌شان آمده در اختیار دارند. ادبیات طنز در این کشورها بسیار نیرومند، جذاب و فرهنگ‌ساز است. در مقابل، کشورهای فاقد تمدن و تاریخ کهن، از فقدان درخشندگی‌های فرهنگی و معنوی رنج می‌برند.»

«پوریا عالمی» تا کنون طنزنویس روزنامه‌هایی نظیر اعتماد ملی، شرق، همشهری، نوروز، گلستان ایران، بهار، دنیای اقتصاد، روزگار و اعتماد بوده و «آسانسورچی» مجموعه یادداشت‌های طنز او در هفته نامه چلچراغ است.

کتاب‌های «تفنگ بازی»، «پنجره زودتر می‌میرد»، «دخترها به راحتی نمی‌توانند درکش کنند» و «نیم ساعت قبل از ساعت هفت» پیش تر از این نویسنده منتشر شده اند که کتاب «پنجره زودتر می‌میرد» با مضمون جنگ در بخش بهترین رمان اول نامزد یازدهمین دوره جایزه گلشیری در سال ۸۹ شد.

کتاب «کاناپه چی» در قالب ۳۳۳ صفحه با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار ریال منتشر و عرضه شده است.

سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر