menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مصاحبه با مرتضی جهانی مقدم، طنزپرداز همدانی

بعد از مصاحبه شبکه همدان با مرتضی جهانی مقدم تصمیم گرفتیم به سراغ این شاعر و طنز پرداز نوجوان کشورمان بیایم تا چند دقیقه ای با هم به گفتگو بشینیم :
مرتضی جهانی مقدم متولد 1377 همدان چند وقتی می شود که پا در کفش طنز کرده و ظاهراً فعلا قصد ندارد پایش را بیرون بیاورد.

-سلام آقای جهانی مقدم چه خبر؟
-سلام در همین حد میدانم که هنوز لطف الهی مستدام بر سر ماست! برای اطلاع از آخرین اخبار هم می توانید به شبکه خبر، اخبار 20:30، یا وبسایت های معتبر مراجعه کنید!

-شعر را از چه زمانی شروع کردید؟ و کی به طنز روی آوردید؟
– شاید اگر بگویم از دوران طفولیت شعر گفتن را شروع کردم دروغ گفته باشم! پس نمیگوییم! اما حالات و علاقه به این مقوله تا جایی که به تک بیت هم منجر شود از بچگی با من بود اما به طور جدی تقریبا اولین شعر درست و درمان را اوایل مهر ماه 91 با نام العجل درباره ی حضرت صاحب الزمان و ائمه معصومین سرودم.
مدتی آیینی یا جسته و گریخته در مضامین دیگر میگفتم که بیشتر با اشعار طنز و مقوله طنز آشنا شدم از قضا دلم لرزید و پایم لغزید و قلمم به سمت طنز کشیده شد. البته حتی قبل از شروع جدی به شعر گفتن نثر طنز نوشته بودم اما خیلی کم!

– اصلا طنز چیست؟
طنز هر چه هست چیز خوبی است! اگر بخواهم خیلی خیلی ساده بگویم ارائه مطالب تلخ و ناگوار به شیوه ای شیرین و گوارا است که البته با فکاهی و دیگر چیز های شبیه آن بعضا اشتباه گرفته می شود که خوب بشود مگر تقصیر ماست؟!

مرتضی جهانی مقدم

– طنز امروز را چگونه می بینید؟
– نه تنها طنز امروز بلکه طنز دیروز و حتی طنز پریروز را هم با چشم میبینم! راستی با جای دیگری به غیر از چشم هم مگر می شود دید؟
شاید این سئوال برای من بزرگ باشد که جوابش را اینگونه دادم به نظر من فعلا باید این سئوال را از پیشکسوتان این عرصه بپرسید.

– اشعار خود را چگونه به مخاطبین ارائه می دهید و از نظر پختگی در چه حد می بینید؟
– معمولا با خواندن اشعار در مجامع ادبی و یا ارائه آن به دوستان شاعرم می توانم باز خورد ها را ببینم که البته با قرار دادن بعضی از اشعار در وبسایتم و فضای مجازی میتوانم نظرات متفاوتی از اقشار مختلف را دریافت کنم که لزوما تا به حال تمامی بازخورد ها مثبت نبوده شاید بعضی ها اصلا خوششان نیامده و حتی ناراحت هم شده باشند که با قرار دادن این نظرات منفی و نظرات مثبت در کنار هم به یک جمع بندی میرسم و سعی می کنم در کارهای بعد ایرادات را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنم.

– اگر حرفی مانده…
– حتما مانند تمام مصاحبه ها باید بگویم نه حرفی ندارم اما فقط یک نکته دارم و بعد هم یک پیام اخلاقی بدهم! خب من هم همین کار را میکنم و می گویم نه صحبتی نمانده ولی فقط به دوستان هم سن و سال خودم پیشنهاد میکنم که با ادبیات و بخصوص طنز غریبگی نکنند، چند اثر را مطالعه کنند شاید خدا را چه دیدی یک دفعه ذات شاعر یا نویسنده آن ها بیدار شد و آن ها هم وارد این عرصه شدند.

– ممنون آقای جهانی مقدم خدا نگهدار

منبع : گفتگو با مرتضی جهانی مقدم در وبسایت چنجه

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر