menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مجلس ترحیم و یادبود زنده یاد محسن سلیمانی برگزار شد

مجلس ترحیم و یادبود زنده یاد محسن سلیمانی رایزن فقید فرهنگی ایران در صربستان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان و خانواده آن مرحوم عصر سه شنبه در مسجد نور تهران برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی توسط مداحان اهل بیت(ع) ادامه یافت.
در ادامه سخنران این مراسم با تسلیت فرا رسیدن دهه اول فاطمیه (به روایتی) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد محسن سلیمانی، نخستین معرف حضرت فاطمه زهرا (س) این بزرگ بانوی جهان اسلام را قرآن و خداوند عنوان کرد.
حجت الاسلام محمد علی مداح با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: آن حضرت که سوره کوثر به نام و بزرگداشت شان و منزلت او نازل شده در قرآن برای آیات تکرار فراوان وجود دارد ولی برای این سوره تکراری وجود ندارد چون حضرت فاطمه زهرا(س) تک است.
این پژوهشگر مذهبی دنیا را به ظرفی تشبیه کرد و گفت: انسانها باید بدانند که در این دنیا چه چیزی را در این ظرف می ریزند تا در آخرت برای آنها منشا خیر و برکت و اعمال صالحش محسوب شود.
حجت الاسلام مداح با اشاره به مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ اظهار داشت: انسانها باید خداوند و مرگ را هرگز در زمان حیات فراموش نکرده و همواره به فکر زندگی بعد از مرگ خود باشند چرا که مرگ بشارتی است از سوی خداوند متعال که ای انسان زندگی شما با مرگ تمام نمی شود بلکه مرحله ای دیگر آغاز می شود، پس بفکر زندگی بعد از مرگ خود در آخرت باشید.
این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اینگونه مجلس یادبود در واقع تلنگری به انسان برای یادآوری خالق یکتا و معاد روز قیامت است.
از جمله حاضران در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، محمدرضا سرشار، محمدعلی ابطحی، محمدرضا بایرامی، محمدعلی زم، موسی بیدج، قاسمعلی فراست، فریدون عموزاده خلیلی، احمد غلامی، محمد ناصری، علی کاشفی خوانساری، علیرضا قزوه، مجتبی رحماندوست، اسدالله امرایی و… بودند.
مرحوم محسن سلیمانی دوم بهمن‌ ماه در پی حمله قلبی در بلگراد از دنیا رفت و هشتم بهمن ‌ماه در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

وی از حدود ۲ سال قبل مسئولیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان را به عهده داشت.
سلیمانی ضمن اینکه سال‌ها کارشناس ارشد امور فرهنگ بین‌الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده، چند سالی نیز مسوولیت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در انگلستان (لندن) و آمریکا (نیویورک) برعهده داشت.
وی در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد و در رشته ادبیات و زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ‌التحصیل شد و در همین رشته مدرک دکتری گرفت.
مرحوم سلیمانی فعالیت در حوزه ادبیات را از سال ۱۳۵۹ آغاز و در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و مجموعه‌های داستانی، حدود ۱۰۰ اثر را تألیف و ترجمه کرد.
وی علاوه بر ترجمه و تألیف، در رادیو و تلویزیون نیز نویسندگی کرد و در حدود هفت سال در مطبوعات قلم زد. مرحوم سلیمانی همچنین دبیری سرویس ادبیات و هنر در نشریات و روزنامه‌های مختلف از جمله همشهری ‌ها را برعهده داشت.
این مرحوم پیش از این دو بار داور کتاب سال و یک بار هم داور جایزه ادبی جلال آل‌احمد و یک سال عضو هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده است.
سالیان دور (مجموعه داستان)، آشنای پنهان (مجموعه داستان)، چشم در چشم آینه (مجموعه نقد و یک گفتار)، تأملی دیگر در باب داستان (ترجمه)، رمان چیست؟ (ترجمه و نگارش)، درس‌هایی درباره داستان‌نویسی (ترجمه)، فن داستان‌نویسی (ترجمه)، از روی دست رمان‌نویس (ترجمه)، شاهکارهای ادبیات جهان (۶ جلد)، ۲۸ اشتباه نویسندگان (ترجمه)، واژگان ادبیات داستانی (انگلیسی ـ فارسی و فارسی ـ انگلیسی)، چگونه زندگینامه بنویسیم؟ و اسرار و ابزار طنزنویسی (نگارش و ترجمه) برخی آثار مرحوم محسن سلیمانی به شمار می روند.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۸۲۳ خبرنگار: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی
انتهای پیام /*

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر