menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب لبخند بی لهجه

لبخند بی‌لهجه ، داستان‌های طنز فیروزه جزایری دوما

کتاب لبخند بی‌لهجه ، نوشته فیروزه جزایری دوماست که برای نخستین‌بار سال۲۰۰۸ چاپ شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از همشهری، فیروزه جزایری دوما در کتاب عطر سنبل عطر کاج به داستان بزرگ‌شدن خود به‌عنوان یک ایرانی-آمریکایی در کالیفرنیای جنوبی پرداخته بود و در کتاب لبخند بی‌لهجه، دوباره سراغ میراث ایرانی غنی خود رفته و داستان‌هایی تأثیرگذار و خنده‌دار را درباره شهروند جهان بودن، خانواده خوش‌قلب خود و مسائل فرهنگی جذاب و سرگرم‌کننده به مخاطبانش هدیه کرده است.

دوما در این کتاب تفاسیر منحصربه‌فرد خود را از موضوعات مربوط به خانواده، اجتماع و سنت‌ها ارائه می‌کند. فیروزه جزایری دوما در این مسیر تلاش می‌کند تا آداب و رسوم ایرانی را که بسیار هم به آنها علاقه دارد، با ارزش‌ها و آرمان‌های غربی خود همسو سازد.

این داستان‌ها الگوهای مناسبی هستند برای تطبیق و مقایسه تفاوت‌های فرهنگی و اوضاع اجتماعی ۲کشور ایران و آمریکا و آدم‌هایش. با آنکه نیش انتقاد فیروزه جزایری، به شوخی و زبان طنز، رو به ایرانیان و بیشتر متوجه خانواده خود است، اما در دل داستان‌ها خبری از طعنه و کنایه نیست و با مطالعه لبخند بی‌لهجه در واقع خودمان را بهتر می‌شناسیم و درمی‌یابیم ریشه این مشکلات و دعوا و مرافعه‌ها و بی‌حوصلگی‌های ما کجاست.

فیروزه جزایری دوما، ‌زاده سال۱۳۴۴در آبادان، نویسنده ایرانی است که به زبان انگلیسی می‌نویسد. او که در ۷سالگی به همراه خانواده‌اش به کالیفرنیا نقل مکان کرد، پس از مدتی به ایران بازگشت و در شهرهای تهران و اهواز زندگی کرد؛ با این حال، دوما دوباره به ایالات متحده رفت.

او در همین زمان نویسندگی را آغاز کرد و با نوشتن مقاله سعی می‌کرد پول رفتن به کالج را فراهم کند. فیروزه جزایری دوما پس از انتشار نخستین کتابش، در دانشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، دبیرستان‌ها و سایر مجامع فرهنگی، سخنرانی‌های زیادی داشته است.

لبخند بی‌لهجه را غلامرضا امامی به فارسی برگردانده است. چاپ نهم این کتاب ۲۰۳صفحه‌‌ای را انتشارات هرمس با شمارگان هزار نسخه به بهای ۲۶هزار تومان منتشر کرده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر