menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گفتگو با رضا رفیع

فیلمبردارى از صحنه!

فیلمبردارى از صحنه

رضا رفیع

فکر بد نکنید!….سریع، تیتر مطلب را توضیح می دهم که هزار و یک جور فکر جور واجور نکنید. عرض شود که فکر خوب هم واقعاً از اول پیدایش آدمیزاد، چیز شدیداً خوبی بوده است و دلیلی نیست که الآن هم نباشد.

شما فرض بفرمایید که مثلاً از اول تاریخ بشری تا امروز، وقتی که دوتا وسیلۀ نقلیه (از درشکه و دلیجان گرفته تا خودروهای کلاس بالای امروز) به هر دلیلی به هم می زدند، مدتها باید در سطح خیابان یا بزرگراه علّاف می  شدند و با ایجاد ترافیکی سنگین، خلقی را هم به کلّی پکر و اعصابشان را داغان می  کردند تا بالاخره جناب افسر تصادفات از راه برسد و کروکی محل تصادف را ترسیم نماید تا بلکه مقصر اصلی شناخته شود. گاهی هم مشکلات دیگری بر اثر کج اندیشی برخی از رانندگان نادر پیش می آمد.

مثلاً یکبار یک رانندۀ ساده لوحی با ماشین مبارکش زده بوده به یک مغازه و وقتی که پلیس می رسد، ایشان می رود پیش مأمور وظیفه شناس و در خواست نادرستی می کند و می گوید که نمی شود یک جوری کروکی تصادف را بکشید که مغازه دار مقصّر قلمداد شود؟!….که خوشبختانه با برخورد درست مأمور وظیفه شناس سریعاً متنبّه شده، به راه راست هدایت می شود. و ماشینش به پارکینگ!

ابتکار تصادفی:

خوشبختانه اخیراً باخبر شدیم که از سوی ادارۀ راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام شده است که رانندگان درگیر تصادفات خسارتی، برای تبدیل آن به حسن تصادف، به عوض ایجاد سدّ معبر می توانند تلفن همراهشان را در آورند و از صحنۀ تصادف فیلمبرداری  کنند تا وقتی افسر تصادفات رسید، فیلم را نشان وی دهند تا مقصر را تشخیص دهد.

این جوری، از حالا هم تصادفات ما به صورت لذتبخش و بدون جار و جنجال و دعوا و سرو صدا ختم به خیرمی شود؛ و هم دوربین فیلمبرداری موبایل ها بالاخره یک استفادۀ قانونی به درد به خور پیدا می  کند که همه  اش صرف فیلم های الکی و بیخودی نشود. این فیلمبرداری از صحنه، تنها فیلمبرداری صحنه دار بلا اشکال می باشد.

احتمالات تصادفی:

از حالا وقتی که بین دو خودرو در حال حرکت، تصادفی بر حسب اتقاق روی دهد، ممکن است که شاهد صحنه های محتمل زیر باشیم:

۱ـ دعوا بر سر موبایل:

ممکن است هریک از رانندگان دارای موبایل دوربین دار مدعی شوند که مال آنها چون درجۀ مگاپیکسلش بالاتر است، بهتر و شفاف تر از صحنۀ تصادف فیلم می گیرد. لهذا توصیه می  شود که در این قبیل مواقع، حتماً حق با راننده ای باشد که تلفن همراهش از دوربین بهتری برخوردار است. ایشان می تواند با موبایلش فیلم بگیرد و رانندۀ دومی از او و نحوۀ فیلمبردارى اش فیلم بگیرد که افسر  تصادفات بتواند همزمان هم صحنه و هم پشت صحنه را مشاهده  کند تا دستش  بازتر باشد.

۲ـ لزوم آموزش فیلمبرداری:

چون فیلم گرفتن از صحنۀ تصادف با فیلم گرفتن از عمّۀ آدم فرق دارد؛ از اینرو(یا از هر رو) توصیه می  شود که حتماً در کلاسهای تئوری آموزش رانندگی، حتماً نحوۀ فیلمبرداری با موبایل نیز به کسانی که می خواهند گواهینامه بگیرند، آموزش داده شود. استفاده از میزانسن مناسب، زاویۀ فیلمبردارى ، جلوه های ویژۀ چشمگیر، نور کافی صحنه در تصادفات شبانه، زوم کردن روی مناطق ضربه دیده و ارائۀ تصاویر کلوزآپ لازم از عقب و جلو خسارت دیدۀ خودرو….و امثالهم؛ از جمله نکات مهم برای یادگیری رانندگان همیشه در صحنه است.

۳ـ ضرورت خرید تخمه:

مسلم است که افسر تصادفات عزیز، هرچه با اعصاب راحت تری به تماشای فیلم ـ یا فیلم های ـ گرفته شدۀ از صحنۀ تصادف بپردازد؛ در ترسیم کروکی تمیز و شناسایی مطمئن تر رانندۀ مقصّر موفق تر عمل خواهد کرد؛ لهذا رانندگان محترم به محض وقوع تصادف،می توانند ابتدا اقدام به عمل فیلمبردارى نمایند و سپس به صورت دَنگی دُنگی مقداری تخمه از نزدیکترین بقالی در دسترس تهیه نمایند و منتظر باشند تا افسر تصادفات وارد شود.

منبع : اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر