menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور وام

فیلترینگ تسهیلات بانکی پس چی  شد؟!/طنزی از رضا رفیع

«رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر این که باید متقاضیان تسهیلات بانکی فیلتر شوند.

از فرمایشات ما !

وقتی می‌گوییم گاهی مواقع فیلترینگ چیز خوبی است، شما بعضاً هی به اصطلاح «ان قلت» بیاورید و مته لای خشخاش بگذارید که چه؟… که این خوب نیست و فلان است و بهمان است و نمی‌دانم از این حرف ها؛ که البته هیچ وقت هم باعث دلسردی و عقب نشینی ما نشده است. مواضع سیاسی آدم که بلاتشبیه مثل موضع آمپول زنی  اش نیست که گاهی شلش کند.

انگار که حتماً و حکماً یک نفر بالادست ما که برای خودش شخصیتی است و وقتی می‌خواهد حرفی بزند، کلّ خبرنگاران مملکت در قالب یک نشست مطبوعاتی، می‌ریزند دور و برش، باید حرف ما را بزند تا همه قبول کنند که حرف درستی می‌باشد. (بعضی ها دارند چپ چپ نگاه می‌کنند. لابد به خاطر استعمال فعل نتراشیدۀ می‌باشد، می‌باشد. خب اصلاح می‌کنیم. باید نرسیده به پرانتز می‌گفتیم حرف درستی است.)

پس چی  شد؟

یادش به خیر در نشریۀ هفتگی طنز «گل آقا»، ستونی ثابت داشتیم به نام: «پس چی  شد؟» که کسی هیچ طنز خاصی نمی‌کشید و پر کردن ستونش زحمتی نداشت. فقط یک نفر مأمور شده بود که در خبرهای سال های گذشته بگردد و هرجا که مسؤولی قولی به مردم داده، آن را دوباره مطرح کند. محض یادآوری و گوشزد کردن به مسوولان مملکتی.

البته بر فرض بدهکار بودن گوش مبارک ایشان!…. فقط اصل آن خبر باز چاپ می‌شد و زیرش فقط این جملۀ تکراری نوشته می‌شد که: «پس چی شد؟….». حالا امروز ما به یاد آن روزگار، یک همچین رویکردی در این نوبت داریم که ذیلاً ملاحظه می‌کنید.

خبر سال ۹۳ :

«رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر این که باید متقاضیان تسهیلات بانکی فیلتر شوند، گفت: اگر قرار باشد که پرداخت نکردن تسهیلات به فعالان اقتصادی به معنای کمبود نقدینگی و محدودیت منابع مالی قلمداد شود، این امر مشکلاتی را برای نظام بانکی به وجود خواهد آورد.»ـ به نقل از جراید فاقد تسهیلات.

بستۀ پیشنهادی همان سال:

از آنجا که صاحب این یک قلم، فاقد هرگونه تسهیلات بانکی است، مگر در حدّ کار با دستگاه خودپرداز بانک  ها، فلذا با اعتماد به نفس تمام و به ضرس قاطع ـ و بلکه هم شدیدتر و صدادارتر ـ از طرح فیلترینگ تسهیلات بانکی حمایت محکم می‌کنیم و رهنمودهای ارزندۀ خود را بیان می‌فرماییم.

اپلیکیشن طنز کبریت کم خطر را رایگان دانلود کن

تحویل بگیرید:

۱ـ مقدمۀ اصلاح:

به طرح فیلترینگ تسهیلات بانکی به چشم آغاز اصلاح نظام بانکی نگریسته شود که دولت محترم مدتهاست بر ضرورت اجرای آن تأکید و تکرار دارد. از داخل همین تسهیلات است لابد که اختلاس و پولشویی و صدتا کوفت و زهرمار دیگر در می‌آید.

خوشبختانه، این طرح از مدتهاست که در خصوص مثلاً وام ازدواج انجام می‌شود و خوب جواب داده. جوانان به راحتی نمی‌توانند وام ازدواج بگیرند؛ کانّه وامشان فیلتر شده! قطعاً در مورد قطع تسهیلات بنگاه های اقتصادی و تجاری کلان هم جواب خواهد داد. نداد، حتماً یک کسی جواب خواهد داد که چرا جواب نداد.

۲ـ توقیف فیلترشکن:

بعضی از آشنایان با بروکراسی نظام بانکی و دالان ها و دهلیزهای سایه روشن آن ممکن است که با گرفتن یاری سبز از فامیل های مستقر و گاه مستتر خود در انواع بانک های خصوصی و دولتی، به ضرب فیلترشکن آشنا و هزار فامیل هم که شده، علیرغم اجرای طرح فیلترینگ، باز هم کمافی السابق به تسهیلات مورد نظر خود دست یابند.

همان تسهیلاتی که بعضی از جوانان ما لنگ ۵ یا ۱۰ میلیون آنند و به چای چک کشیدن، آه می‌کشند. فلذا ترتیباتی اتخاذ شود از سوی بانک مرکزی که جلو این فیلترشکن های آشنا گرفته شود و از کار بیفتند.

نویسنده : رضا رفیع در روزنامه اطلاعات

کارتون : رضا باقری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر