menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جوک و لطیفه و خنده

فقط یه ایرانی می تونه!

طی یکی دو سال اخیر در سایت های سرگرم کننده و تفریحی مبحثی به نام ‘فقط یه ایرانی می تونه’ باز شده که توانسته خوانندگان زیادی را جذب کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار ایرنا در بروجرد، ‘فقط یه ایرانی می تونه’ در نگاه اول خنده را روی لب های خوانندگان جاری می کند ولی با کمی تعمیق و نگاه دقیق تر می توان دریافت که ماهیت اصلی این مطالب کاملا جزو واقعیت های زندگی اغلب ماست و ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ عمومی جامعه دارد.

باید گفت که نویسندگان اغلب این مطالب از ذهن خلاق و نگاه نکته سنجی برخوردارند، زیرا کمرنگی فرهنگ در برخی عرصه ها، و بی فرهنگی هایی که برخی زرنگی می پندارند را با قلمی ساده و صریح بیان نموده که جدای از خنده و سرگرمی می توان آنها را تلنگری برای بیداری فرهنگ دانست.

این که ‘فقط یه ایرانی می تونه وقتی می خواد از خیابون رد بشه به جای این که به چراغ عابر نگاه کنه به ماشین ها نگاه می کنه که چه وقت خلوت میشه سریع رد بشه!’ جدای از طنز بودنش، یک واقعیت روزمره را نشان می دهد که اتفاقا مثَل رفتاری خیلی از ماهاست.

این که ‘ فقط یک ایرانی میتونه با بوق ماشین هم سلام کنه، هم خداحافظی، هم فحش بده و هم تشکر کنه.’ یک واقعیت هست و روزانه صدای دهها بوق ماشین از این دست به گوش ما می رسد که به این بی فرهنگی می خندیم.

این که ‘فقط یه ایرانی میتونه برای ماشین از رده خارجش ، میلیون ها تومان لوازم اضافی وصل کنه ولی پول رفتن به دندانپزشک برای معالجه دندان خرابش را نداره!’ واقعا فقر بهداشتی و عدم آگاهی نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان را نشان می دهد.

اینکه ‘فقط یه ایرانی میتونه ساعت یک نصف شب از تو کوچه ها رد شه و صدای ضبط ماشینش اونقدر زیاد باشه که حتی پشه ها هم از خواب بیدار بشن.’ درد بی فرهنگی در بین برخی اقشار و بی نوعی حق الناس است و اینکه ‘فقط یه ایرانی میتونه وقتی که یک نفر تصادف کرده بجای کمک فیلم بگیره’ کمرنگ شدن عواطف و حس کمک و همدلی را به خوبی بیان کرده است.

با یک جستجوی ساده در نوارهای جستجوی اینترنتی صدها جمله از این دست دیده می شود که ای کاش به جای نگاه کردن با دید طنز به ‘فقط یه ایرانی می تونه…’ ابتدا از خودمان شروع می کردیم و هر کدام از این مطالب را به عنوان عیبی در خود ، رفع می کردیم و این نواقص فرهنگی را در دنیای مجازی و به تبع آن ،در دنیای واقعی خود پرورش نمی دادیم.

باید گفت کارهای گاه زشتی که در ‘فقط یه ایرانی می تونه …’ درج شده، را همه مردم روی کره زمین می توانند انجام دهند ولی قانونمندی مردم، احترام به قوانین و مقررات رانندگی، احترام به سالمندان و رعایت حال دیگران، عدم تجاوز به حریم دیگران، حس همدلی و کمک و هزاران برچسب خوب دیگر، شاید در سایر کشورها پررنگتر دیده شود که باید از آنها درس و الگو بگیریم.

در برخی سایت ها نیز ‘فقط یه ایرانی می تونه …’ به صورت تصویری موجود است که مجموعه ای عکس از ابتکارات برخی شهروندان در آنها دیده می شود.

از برخی از عکس ها می توان فهمید که مبتکر آنها جوانان و دانشجویان در خانه ها و خوابگاه های دانشجویی بوده که صرفا جهت گذراندن اوقات شاد در جمع دوستان آنها را ایجاد و منتشر کرده اند.

این عکس ها نیز در نگاه اول بینندگان را به خنده وا می دارد در حالیکه هر کدام نشان دهند ذوق و ابتکاری نهفته در جوانان است که با امکانات ناچیز و ذهن خلاق خود دست به اختراع زده و شاید با کمی حمایت و میدان دادن بتوان بر تعداد مخترعان جوان کشور افزود.

باید دانست که همه انسانها از لحاظ رفتاری و فرهنگی کامل و بدون عیب نیستند و همین مطالب فکاهی است که فرهنگ و منش ما را شکل می دهد، پس بهتر است با تفکر به آنها و سعی در تجدید رفتارهای مان فرهنگ خود را در جهت بهتر تقویت نماییم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر