menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور گدا فقیر

طنز / گدایان صاحب موبایل !

گدایان هم عوض شدند آقا!…قدیم،آدم گدا واقعاً گدا بود؛ اما الآن همچین معلوم نیست که واقعاً گداست یا دارد از خودش گدابازی در می آورد؟!…قدیم مثلاً اگر یک گدایی جایی پیدا نمی کرد بخوابد، لب یک تنوری می گرفت می خوابید و پولش را پس انداز می کرد که بعدها محتاج هر کس و ناکسی نشود. اسنادش هم موجود است.

ارائه سند:

شنیده ایـم که محمـود غزنـوی یک شــب
شـراب خورد و شبش جمله در سمور گذشت

گدای گوشه نشینـی لــب تنــوری خفــت
لــب تنــور بـر آن بینــوای عـور گذشــت

علی الصبـاح یکی نعره زد کـه ای محمـود!
شـب سمـور گذشـت و لـب تنـور گذشــت

اما در عصر حاضر به قدری تجملات، زندگی را از جا برداشته و چشم و همچشمی بیداد کرده که حتی گداها نیز به مظاهر جدید تکنولوژی روی آورده و مثلاً برای خودشان صاحب موبایل شده اند. این مطلب را ما از خودمان در نیاورده ایم. الآن که لپ تاپ و تبلت هم دارند؛اما حدود ۱۰ سال پیش یادم هست در خبرها آمده بود که بسیاری از متکدیان،ساعت کار،محل و موقعیت از پیش تعیین شده دارند و در ساعت معینی توسط خودروهای سواری جمع آوری می شوند[سرویس ایاب و ذهاب] و وقتی که سازمان های متولی و مسؤولان شهرداری و نیروی انتظامی در صدد جمع آوری گدایان شهر بر می آیند، از طریق پیامک، یکدیگر را باخبر می کنند و از دست نیروها می گریزند.

گفتمان مدرن گدایان:

به نظر می رسد که موج جدید تکنولوژی ارتباطی و اطلاع رسانی، از جمله بهره مندی گدایان از تلفن همراه؛ از حالا بر روی گفتمان آنان نیز اثرگذار گردد و ما شاهد ظهور گداهایی در سطح شهر باشیم که با بیان جملاتی متفاوت از همیشه، گدایی می کنند. به چند نمونه توجه بفرمایید:

۱ـ شب جمعه است؛ موبایل مرا شارژ کنید!

۲ـ ایهاالناس، به خدا ۲ روزه که هیچ پیامکی دریافت نکرده ام!

۳ـ آی مردم!….به خدا علیلم،ذلیلم،بیچاره ام….قبض موبایلم کمرشکن شده!

۴ـ شما را به خدا یک شارژ ۵۰۰۰تومانی ایرانول به من کمک کنید!

۵ـ ان شاءالله که در آخرت دو برابر شارژ بشی جوون!

۶ـ خدا شارژت کنه مرد که امروز شارژم کردی!

۷ـ دعامی کنم خدا از موبایل های لمسی دارای حافظه ۱۶ گیگ و دوربین ۸مگاپیکسل نصیبت کنه!

۸ـ و………قس علی هذاالقیاس!

بسته پیشنهادی:

هرچند که بارها گفتیم:«یارب مباد آن که گدا معتبر شود»؛اما معذالک حالا که برخی از گداها صاحب موبایل شده اند و از طریق پیامک به هم اطلاع می دهند:«در برین که ریختند!»؛ خب متقابلاً ما نیز می توانیم از همین راه وارد شویم و ترتیب جمع آوری آنها را بدهیم. عجالتاً سه راه را پیشنهاد می کنم:

۱ـ قطع تلفن همراه:

قبل از اقدام به جمع آوری گداها، برای پیشگیری از ارسال پیامک به یکدیگر،رو دست بزنیم و با مجوز قانونی و قضایی لازم، اقدام به قطع کردن موبایل های آن محدوده و منطقه نماییم. حالا هی دگمه لاتین«send» را فشار دهند که از خودشان پیامک در کنند.

۲ـ ردیابی گداها:

با استفاده از سیستم GPS می توانیم مکان های حضور گداها را ردیابی، شناسایی و خنثی کنیم. با موبایل خودشان می توانیم دخلشان را بیاوریم. در این مسیر حتی می توانیم به آنهایی هم که موبایل ندارند، یک موبایل بدهیم؛ یعنی کمک کنیم.

۳ـ شنود کردن:

بسیاری از گدانماهای سطح شهر ممکن است که نه تنها گدا نباشند که برعکس مایه دار هم باشند. پس با دریافت مجوز قانونی لازم می توانیم مکالمات بین گروهی آنان را شنود کنیم تا بفهمیم که واقعاً کی گدا هست و کی گدا نیست و فقط ملت را سرکیسه می کند.

نویسنده : رضا رفیع در روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر