menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شعر طنز ناصر فیض در حضور رهبر

طنز باید به بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشری توجه كند

رئیس دفتر طنز حوزه هنری گفت: نباید فقط از طنز توقع خنداندن داشته باشیم بلكه باید نگاه علمی تری نسبت به مقوله طنز ایجاد شود.

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض، شاعر و طنز‌پرداز شناخته شده، درباره وضعیت طنز كشورمان به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: به طور كلی به نظرم در حوزه‌های مختلف، اتفاق‌های خوبی افتاده اما این كارهایی كه انجام شده در اندازه مردمی كه انقلاب كرده و توانایی های بسیاری دارند، نیست.

وی اظهار كرد: طنز كشور ما الان نباید چنین وضعی داشته باشد. شاید من به عنوان مسئول دفتر طنز باید بگویم از وقتی ما آمده‌ایم همه چیز خوب شده است و تاثیر گذاشته‌ایم. درست است، تاثیر هم گذاشته‌ایم. اما یك موسسه و یك نهاد و شخص به تنهایی نمی‌توانند تاثیرگذار باشند بلكه این یك اتفاق جمعی است كه باید شكل بگیرد. باید تمام كشور، همه ارگان‌ها و افراد صاحب نظر و مسئولان دور هم جمع شوند و به نتیجه برسند كه چه كارهایی باید انجام شود و چه كارهایی انجام نشود.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری همچنین با بیان این كه هر روز جلسه زیاد كردن در فرهنگسرا‌ها كار مفیدی نیست، تاكید كرد: این كه رویكرد نسبت به طنز گسترده شده را نباید صرفا مثبت ارزیابی كرد. زیاد بودن چیزی به تنهایی نمی‌تواند خوب یا بد تلقی شود. این كه عرصه‌ای برای رقابت ایجاد شود مفید است اما در شرایطی كه همه چیز مانند هم باشد اتفاق شگفتی نمی‌افتد. وقتی در فرهنگسرایی نگاه و رویكرد جدیدی ایجاد نشود و همه چیز طبق‌‌ همان روال قبلی تكرار شود، نمی‌توان به آن دل خوش كرد.

ناصر فیض

نویسنده كتاب «فیض بوك» همچنین گفت: معمولی ترین هدف طنز این است كه مردم شاد شوند، اما این تنها هدف طنز نیست. نباید سطح طنز را در این حد پایین بیاورند كه از طنز‌پرداز توقع داشته باشند فقط بیاید و اوقات آن‌ها را خوش كند و به عنوان تلطیف جلسه از طنز و طنز‌پرداز استفاده كنند. باید نگاه علمی تری نسبت به مقوله طنز ایجاد شود.

فیض با اشاره به این كه اگر بخواهیم فقط مردم را سرگرم كنیم و نفهمند در دنیا چه خبر است، سر آن‌ها كلاه می‌گذاریم، اظهار كرد: مگر وقتی چارلی چاپلین را نگاه می‌كنیم، از كار او لذت نمی‌بریم؟ او در عین حال با دغدغه‌های مهم و بزرگ بشری ما را آشنا می‌كند و در حین تماشای یك كار طنز، مسائل مهم انسانی را به ما یادآوری می‌كند.

این هنرمند تاكید كرد: طنز باید به بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشری توجه كند و مخاطب را با فجایع مختلفی كه در اطرافش رخ می‌دهد آشنا كند نه این كه تنها توقع داشته باشیم بگوید خیابان‌ها را آسفالت كنید یا این كه تخم مرغ گران یا ارزان شود.

این هنرمند در پایان با بیان این كه باید كار‌ها را به دست افراد كاردان بسپاریم تا وضعیت درست شود، گفت: من اگر مسئولیتی داشتم، این جشنواره‌هایی كه برگزار می‌شود را حذف می‌كردم. این همه جشنواره تكراری داریم و از یك سری فرد تكراری تقدیر می‌كنیم كه چه بشود؟ این هزینه‌های كلانی كه برای این جشنواره‌ها صرف می‌شود را صرف تعلیم و تربیت اصولی جوانان كنیم، دغدغه‌های مادی آن‌ها را برطرف كنیم و بگوییم حالا آنچه آموخته‌ای را به كار بگیر.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر