menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب صوتی طنز و شوخ طبعی ملا نصرالدین

صدای کتاب «طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین» هم درآمد

مراسم رونمایی از کتاب صوتی «طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین» از سوی مؤسسه نوین کتاب گویا برگزار می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، شاید به جرأت بتوان گفت از میان تمام طنازها، ملانصرالدین حکایتی متفاوت‌تر و دلنشین‌تر دارد. قصه‌های ملانصرالدین قصه‌های خود ماست، همان طنز تلخ و شیرینی که همیشه ذهن و کارهای ما به دنبال آن بوده و هست. نکته‌هایی که اگر منصف باشیم، خواهیم دید که وصف الحال خود ماست یا همسایه، همکار، کاسب و یا فلان مدیر و رئیس.

در مراسمی که از سوی مؤسسه نوین کتاب گویا برگزار می‌شود، داریوش کاردان، هنرمند رادیو و تلویزیون حکایت‌های طنز ملانصرالدین را روایت خواهد کرد. این برنامه دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی واقع در میدان ونک، غرب به شرق بزرگراه شهید حقانی، بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کتاب صوتی طنز و شوخ طبعی ملا نصرالدین

کتاب صوتی طنز و شوخ طبعی ملا نصرالدین

طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین

نیچه وقتی در آغاز کتاب «چنین گفت زرتشت» می نویسد: کتابی برای همه کس و هیچ کس، دست به کاری ملانصرالدینی زده است. خود ملانصرالدین هم می تواند همه کس باشد و هیچ کس نباشد.

ترک ها او را «خوجا» می نامند و می گویند مال ماست.

عرب ها هم او را «جحا» می نامند و می گویند مال ماست.

فارس ها هم او را «ملا» می نامند و می گویند مال ماست.

پس میبینید که ملا مال همه کس هست و مال هیچ کس نیست. برای این که به این دعوا خاتمه دهیم، بهتر است بگوییم ملا نه مال ترک هاست، نه مال عرب ها و نه مال فارس ها، بلکه مال همه آنهاست. به عبارت دیگر ملانصرالدین متعلق به مشرق زمین است و جهان اسلام، درست مثل هزار و یک شب.

قصه های ملانصرالدین قصه های خود ماست، همان طنز تلخ و شیرینی که همیشه ذهن و کارهای من به دنبال آن بوده و هست. نکته هایی که اگر منصف باشیم، وصف الحال خود ماست یا همسایه، همکار،کاسب و یا فلان مدیر و رییس است.

اگر پند پذیر باشیم این قصه ها می تواند علاوه بر خنده ای که به لب هامان می نشاند تلنگری هم به ذهن احساس ما بزند و لحظه ای با خنده بیدار شویم تا شاید بخشی از رفتار نادرست مان را آگاهانه اصلاح کنیم.

ملا با خرش تمام جهان اسلام را گشته، به زبان های عربی، فارسی و ترکی حرف زده و حالا پایش به اروپا و آمریکا و جاهای دیگر هم باز شده و به زبان های اروپایی و جاهای دیگر هم حرف می زند. پس ملا ممکن است یک روز در قم باشد، یک روز در رم. یک روز در پاریس، یک روز در پاریز! یک روز در اسپانیا، یک روز در اصفهان.

بهتر است بگذاریم ملا همچنان زنده بنماند و به همه جا سر بزند و به هر سوراخ سنبه ای سرک بکشد. ملا در لطیفه های خود حتی مرگ را هم دست انداخته است.

ملانصرالدین چند چهره دارد. او هم به صورت یک عاقل عمل می کند و هم به صورت یک سفینه. در نقش اول، هوشیاری و تدبیر، حاضر جوابی و تأثیر سخن نیک را تبلیغ کرده و در نقش دوم سفاهت را به آتش طنز می گیرد و عوام فریبی، ساده لوحی و موهومات، خرافات، تنبلی و زودباوری را به باد انتقاد می گیرد.

لطیفه های ملانصرالدین سرشار از معنا و مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است. ملا جامعه شناس بزرگی است در عین حال که روانشناس است به درون انسان چشم دارد.

سبب تأثیر و برتری لطیفه های ملا بر لطیفه های دیگر، جمع و جور بودن و نکته سنجی آنهاست. هر لطیفه ملا قلوه سنگی است که در مسیر اعصار و قرون بر زبان و حافظه مردم غلتیده، تراش خورده، صیقل یافته و متبلور شده است. در این اثر لطیفه های ملا را در بخش های جداگانه می شنوید: ملا و خودش، ملا و زنش، ملا و دخترش، ملا و پسرش، ملا و پدر و مادرش و ملا و خرش.

داریوش کاردان متولد ۱۳۳۵ در زنجان، کار در رادیو- تلویزیون را درست پس از پیروزی انقلاب با گویندگی شروع کرد و تا سال ۱۳۵۹ بصورت پراکنده و از طریق نوشتن با رادیو و تلویزیون همکاری داشت.

او در اغلب کارهایی نظیر دوبلاژ و نویسندگی و کارگردانی فعالیت داشته‌است. از سال ۱۳۶۸ به مدت ۵ سال برنامه عصرانه را به صورت زنده در رادیو اجرا کرد که شخصیت رادیویی «استاد خرناس» هم در این برنامه متولد شد.

نویسندگی در صفحات «نیشخند» مجله همشهری/ کارگردانی و مجری گری و نویسندگی و بازیگری در جنگ «نوروز ۷۵» بااجرای جذاب و خنده دار اخبار عربی /کارگردانی و مجری گری و نویسندگی و بازیگری در جنگ « نوروز ۷۶»در سال ۷۷/ اجرا و نویسندگی و بازیگری در برنامه طنز « آدینه»/ نویسندگی و کارگردانی و بازیگری در مجموعه طنز «شبکه سه و نیم»و ده ها برنامه دیگر با موضوعات طنز، همه و همه حکایت از تبحر این مرد در اجرای موضوعات طنزآمیز دارد.

حکایت های نغز این مجموعه با نقل قول زیبا و طناز داریوش کاردان، اثری زیبا و شنیدنی را خلق کرده است که برای داشتن اوقاتی سرشار از شادی شنیدن آن به شما پیشنهاد می گردد.

در مورد موسیقی این کتاب صوتی باید گفت که بر پایه موسیقی کلاسیک ایرانی (موسیقی دستگاهی) و با استفاده از سازهای ایرانی از جمله سنتور، کمانچه، تار، تنبک، دف و دایره ساخته شده است. در این کار سعی شده با استفاده از تحرک و پرشوری ریتم های شاد ایرانی، فضایی شاد همراه با چاشنی طنز خلق شود. همچنین آهنگساز، نیم نگاهی به موسیقی روحوضی و خیمه شب بازی ایرانی نیز داشته است.

در این کار موسیقی، سه کارکرد متفاوت را انجام می دهد: اول، جدا کننده بین داستان ها، دوم، تقویت کننده حس طنز و سوم، خلق فضایی شاد به طور مستقل از متن داستان و چون در بین داستان ها استفاده شده، در حالی که به فضای کلی داستان کمک می کند، استقلال خود را حفظ کرده و شنیدنی است.

قسمتی از این اثر را بشنوید

منبع : سایت نوین کتاب گویا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر