menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

دهمین همایش “به ساعت اصفهان” با موضوع ازدواج برگزار شد

دهمین همایش فصلی شعر « به ساعت اصفهان » با حضور استاد ناصرفیض و دکتر حسن احمدی در شب پنج شنبه ۲ شهریورماه در تالار سوره اصفهان برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این همایش با اجرای سعید بیابانکی و به مناسبت سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) در میان جمعی از شعرا و علاقه‌مندان ادبیات برگزار گردید.

علاوه بر موضوع اشعار که ازدواج بود، سن برنامه نیز با سفره ی عقدی از کانون پیوند مهر (ازدواج آسان) مزین شده بود.

بیابانکی با اشاره به اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج این دو شخصیت بزرگوار گفت: این همایش برای شنیدن بهترین اشعار به ویژه اشعار جوانان با موضوع ازدواج در این روز به خصوص برگزار شده است.

وی با اشاره به شهادت شهید محسن حججی افزود: بنا برفرمایشات مقام معظم رهبری ” شهید حججی” حجت خداوند بر روی زمین بود، و این شهید مایه ی افتخار این استان است و نقطه اتکاء مردم ایران شده است.

در ادامه دکتر مهدی‌احمدی‌فر رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدوارم این جلسات که با نام « به ساعت اصفهان » و به همت حوزه هنری اصفهان برگزار می شود منشأ بهبود فضای ادبی استان و کشورمان باشد.

وی افزود: در خصوص ادبیات در چند وقت اخیر شاهد این هستیم که زبان و ادب فارسی دارد دچار انحراف می‌شود و مانند مابقی تهاجمات فرهنگی که از سوی بیگانگان به ما تحمیل می شود با یک سیستم برنامه ریزی شده ادبیات ما را نشانه گرفته اند و شاید اکنون متوجه این خطر نباشیم اما در آینده به عمق آن پی خواهیم برد.

وی ادامه داد: امیدوارم واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری حفاظت از ادبیات را به عنوان اصلی ترین رسالت خود قراردهد و شروع به پاکسازی و بهسازی این هنر کند، چرا که ادبیات به واقع هنر است.

دکتر احمدی‌فر ادبیات را هنر و شالوده اصلی و روح هر جامعه ای دانست و خاطرنشان کرد: اگر به این غذای روح که چاشنی زندگی انسانهاست توجه نشود خطرات زیادی ما را تهدید می کند. ادبیات بیان احساسات درونی و اندیشه های ما است و هر چه شیواتر باشد بهتر.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: شعر در ادبیات یکی از وجوه زیبای ماندگاری ادبیات است و شاهنامه فردوسی به همین دلیل در کنار آثار برتر جهان مانند آثار دانته و شکسپیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: از حضار درخواست دارم به زبان و ادبیات فارسی توجه بیشتری داشته باشند و امیدوارم برنامه‌ای برای توجه هر چه بیشتر بر ادبیات فارسی داشته باشیم و به بازسازی ادبیات فارسی بپردازیم و از انحرافات آن پیشگیری کنیم و به زودی طرح مدونی برای حفظ و صیانت ادبیات فارسی تدوین و اجرا نماییم.

مجری این برنامه شاعران را پیش قراولان حفظ زبان فارسی دانست و گفت: آنان زبان فارسی را حفظ کردند و به آیندگان منتقل کردند وگرنه زبان فارسی اکنون مخلوطی از سایر زبانها بود.

نخستین فردی که به شعرخوانی در این برنامه پرداخت علیرضاپایون بود که شعر خود را با مطلع ” خبر مهیب ، خبر از همیشه داغ تر/خبر به تازگی خون، به داغی جگر است ” آغاز کرد و از اینکه شعرش با جلسه همخوانی نداشت عذرخواهی کرد.

نفر دوم فاطمه مهدی‌زاده بود که ترانه ای خواند با این مطلع: ” می گی یادم نرفته امروزا / فکر یه سورپرایز جالب باش/ بده من دستت و چشمتت را ببند/ پله ها را مواظب باش”.

منصوریال بیگی نفر سومی بود که غزلی را با مطلع ” آنقدر از سکوت دم زده‌ام/ که سکوت تو را به هم زده ام/ از خیابان بپرس حالم را/ تا کجا با خودم قدم زده ام ” برای حضار خواند.

سپس بیابانکی مطلبی را از کتاب ” نوستالوژی کاتور” نوشته نداشاه نوری در خصوص بخت خواند که شبیه سیم هدفون است که خودش گره می خورد و در ادامه به معرفی دکتر حسن احمدی از قم پرداخت و گفت: وی متولد ۵۷ در قم است و آثاری چون مثنوی دانشجویی، کلمن راز ، جمله های معترضه و… دارد.

دکتر حسن احمدی به روی سن آمد و نقیضه ای بر غزل میرزاده عشقی (خلقت من در جهان یک وصله ناجور بود) خواند با این مطلع که : وصلت ما از ازل یک وصلت ناجور بود / من که خود راضی به این وصلت نبودم زور بود”، وی همچنین دو شعر دیگر، یکی با مطلع ” هر کسی خورده در نوروز کنگر بیشتر/ افکند در خانه معشوق لنگر بیشتر” و دیگری قطعه ای در مورد خزهای شب شعر روشن فکری برای حضار خواند.

باران صادقی یکی از مهاجران افغان بود که به عنوان شاعر بعدی به روی سن آمد و شعر خود را با مطلع ” گرگ های زخمی، زوزه های عمیق تری می کشند/ وقتی حنجره ات زخم باشد وقتی انگشتانت زخم باشد”.

مجری برنامه شعری از کتاب “تحیر” که یک مثنوی مطول در مدح حضرت علی است از سید حمیدرضا برقه ای که نشر ثالث آن را منتشر کرده است، خواند.

سپس سید حسن رستگار شعر خود را با مطلع “بهتر که رنگی از خدا در خانه باشد/ حال و هوای ربنا در خانه باشد/ عطر گل و ریحان و پونه/ عطر عشق است که با هم یا جدا در خانه باشد” قرائت کرد.

کتاب “خبرهای خوب” از انتشارات شهرستان ادب که مریم کلباسی آن را سروده بود و کتاب ” مرکز مشاوره ” که به نوعی شوخی با ازدواج بود از حسام الدین مقامی، کتابهای دیگری بود که مجری برنامه به حضار معرفی کرد.

در ادامه سید علی شکرالهی از نجف آباد، غزلی علوی خواند و مجید گلدار نیز رباعی در خصوص ازدواج و غزلی با مطلع” غبار تن تکانده زمان رفتنمان شد/ در این زمانه فقط مرگ وصله تنمان شد/ غمی که شانه دنیا توان نداشت بیارد/ به نام بار امانت وبال گردنمان شد” را خواند.

مجری پس از خواندن شعری از صدیقه مرادزاده از مریم راضی خواست تا شعر سپید خود را برای علاقه مندان بخواند و سپس به معرفی استاد ناصر فیض پرداخت و از آثار وی با نام‌های املت دسته داد، نزدیک ته خیار، فیض بوک و… نام برد و گفت: ایشان دارای طنز ویژه ای هستند که بسیار شیرین است.

ناصر فیض به روی سن آمد و از کاربرد نادرست کلمات و ضرب المثل های فارسی گفت و اینکه بهاء الدین خرم شاهی کتابی در خصوص گژتابی های زبان فارسی دارند.

وی افزود: زبان فارسی ظرفیت های عظیمی دارد که می توان از آن برای ایجاد کنایه استفاده کرد و به راحتی با آن طنز ایجاد کرد. در ضرب المثل های فارسی رگه ای از طنز و برخورد هنری وجود دارد مثل (دست از پا درازتر و وایسا تا علف زیر پایت سبز شود و…).

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که اجازه ندهیم هیچ کلمه ای وارد زبان شود، ما با زبان تاجیکستان و افغانستان مشترکاتی داریم که می توانیم از آن استفاده کنیم .

استاد ناصر فیض سپس نقیضه‌ای بر شعر رضا محمدی(افغان) خواند و شعر طنزی با مطلع “چون سوخت نداریم به اندازه کافی / چندی است شده کار جهان هسته شکافی” برای حضار قرائت کرد.

مجری برنامه به معرفی سید محسن هاشمی استندآپ کمدین اصفهانی پرداخت و گفت: معادل کلمه استندآپ کمدی می توان کلمه “برپاخند” را به کار برد .

هاشمی به قیاس و تفاوت نسل ها و شیوه حمام کردن و آرایش موی متفاوت آنها پرداخت و تفاوت دهه ۶۰ با دهه های جدید را بیان کرد.

در ادامه ستار رضایی میرقائد شاعر بعدی بود که با خواندن دو شعر سپید برنامه را ادامه داد و سپس مریم کلباسی غزل عاشقانه‌ای را به همسرش تقدیم کرد با این مطلع ” هرصبح بیرون می زنیم از خانه با هم/ عالیست حال ما دو تا دیوانه با هم” و شعر خود را با این بیت ” شادیم از اینکه با وجود آن همه غم / دیوانگی کردیم خوشبختانه با هم” به پایان رساند.

محسن ناصحی شاعر بعدی بود که چند دو بیتی و رباعی در خصوص ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) خواند و پس از آن مریم فرهنگ مهر به روی سن آمد و شعر خود را برای علاقه مندان قرائت کرد.

سعید بیابانکی یادی از غلامرضا شکوهی کرد که از شاعران خراسان بود و انتشارات جمهوری مجموعه اشعار ایشان را منتشر کرده است.

آناهیتا امیرحاجی لو با شعر سپید خود برنامه را ادامه داد، سپس مجری برنامه کتاب ” هم سکوت” از انتشارات فصل پنجم را از سعید سکاکی که یکی از شاعران نیشابور است به حضار معرفی کرد و از علی فردوسی دبیر این فصل ” به ساعت اصفهان ” خواست تا به روی سن بیاید .

این شاعر برجسته اصفهانی از حمایت دکتر احمدی فر تشکر کرد و از مدیران خانه ادبیات و تمامی کسانی که با همدلی خود سبب شکل گیری این جلسات شدند تقدیر نمود و حضور دوستان را سبب رونق این جلسات دانست و افزود: بیشتر تبلیغات ما در فضای مجازی است و در هر برنامه شاهد حضور چهره های جدید برای شعرخوانی هستیم.

فردوسی شعر خود را با مطلع ” با اینکه تاج قدرت بر سر نهاده اند/ شاهان همیشه پشت سپاهی ایستاده اند” خواند و مجری برنامه از سجاد ریاحی فارسانی به عنوان آخرین شاعر این برنامه دعوت کرد تا به روی سن بیاید وغزل خود را برای حضار قرائت کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر