menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جزئیات اضافه شدن “نمایش طنز” به طنز سوره

رحمت امینی، داور هشتمین جشنواره طنز سوره، معتقد است: رویکرد مناسبی از سوی مدیران و مسئولان حوزه هنری به مبحث طنز لحاظ شده است و طنز زمانی مشخص‌تر می‌شود که به حرکت و عمل درآید.

به گزارش شیرین طنز، رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و داور هشتمین جشنواه طنز سوره در بخش «نمایش طنز» در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درمورد رویکرد مسئولان حوزه هنری به مقوله طنز گفت: افزوده شدن بخش نمایش به جشنواره طنز سوره یک حُسن انتخاب از جانب مدیران دفتر طنز است که می‌تواند اثرات مثبتی در هر دو بخش تئا‌تر و طنز داشته باشد.
وی در ادامه در مورد لزوم پرداختن به «نمایش طنز» گفت: بخشی از ویژگی‌های طنز و کمدی در رفتار و موقعیت‌هایی که می‌بینیم شکل می‌گیرد و برخی نقاط ظریف طنزآمیز زمانی مشخص می‌شود که به عمل درآید و هر چقدر هم که نگاشته شود کم اثر است. به عنوان نمونه، نخستین پیشگامان ترویج طنز، کمدی‌های صامت بودند که مبتنی بر حرکت و عمل بودند.
این مدرس تئا‌تر دانشگاه بااشاره بر لزوم مشاکت هنرمندان در مسیر جدید هنری گفت: التفاتی که از سوی مسئولان به موضوع طنز صورت گرفت یک رویکرد مناسب بود اما هنرمندان نیز باید به‌‌ همان میزان به شرکت و تولید آثار مناسب التفات داشته باشند تا یک جریان مستمر و ثمربخش شکل بگیرد.
وی این بخش از جشنواره را نو پا دانست و گفت: در سال نخست با کمی اغماض رفتار خواهد شد تا از هراس حضور هنرمندان کاسته شود و آن ها بتوانند در سال‌های آینده با توشه‌ای پربار‌تر و آثاری فاخر‌تر در این جشنواره حضور یابند.
امینی با اشاره به انتخاب هیئت بازخوانی و داوری جشنواره طنز تصریح کرد: فارغ از حضور خودم در هیئت داوری، مسئولان جشنواره تیم مناسبی را برای داوری انتخاب کرده‌اند. این توجه و دقت نظر حتی در انتخاب هیئت بازخوان و انتخاب متون نیز مشاهده شد که جای تقدیر دارد و امیدوارم به همراه هیئت داوری بتوانیم پله محکمی در گام نخست برای سال‌های آینده مهیا کنیم.
امینی با برشمردن شیوه‌های مختلف طنز و تبیین شکل متعالی آن گفت: ما در ادبیات خود شکل های مختلفی از طنز، هزل و هجو را شاهد هستیم که متعالی‌ترین آن‌ها طنز است؛ زیرا دارای یک شکل با لایه‌های گوناگون است. لایه نخست آن خنده و سرگرمی است اما در ادامه و با مواجه شدن با لایه‌های دیگر نکات اخلاقی و اجتماعی آن بروز می‌کند.
وی افزود: طنز مانند لیمو شیرین است، در ابتدا شیرین و سپس تلخی ظاهر می‌شود، این تلخی بدمزه نیست بلکه تکمیل کننده بخش نخست است و فرد را از ورای بخش شیرین به لایه‌ای می‌برد که شامل هشدار، پیام و خطر است. مانند یک داروی تلخ که با یک لایه شیرین بر روی آن پوشانده شده تا تلخی به ناگهان اثر نکند، تلخی که کاملا مفید و سودمند است.
این کارگردان با سابقه تئا‌تر، درباره حمایت‌های مرکز هنرهای نمایشی از منتخبان بخش نمایش جشنواره طنز گفت: جای خوشبختی است که در فرایند داوری از بنده دعوت شده است تا در هیئت داوران حضور یابم و این نکته از آن جهت مفید خواهد بود که به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی بتوانیم از آثار منتخب جهت اجرای عموم در تهران و شهرستان برای سال اول حمایت انجام دهیم و آثار منتخب سا‌های آینده جشنواره طنز سوره در بخش نمایش به جشنواره سوره ماه راه یابند.
وی در پایان گفت: از جناب آقای ناصر فیض بسیار متشکرم که با یک درایت، دوراندیشی و علاقه با همه دردسرهای بخش نمایش، این خستگی را متقبل شدند و از تئا‌تر و هنرمندان جوان تئا‌تر حمایت به عمل آوردند؛ برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر