menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور رضا رفیع

توصیه هایی برای باز شدن یخ قلم طنزنویسان

رضا رفیع :

بهار و لبخند، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. انسان که هیچ، حتی درختان نیز خنده هایشان به محض رسیدن این فصل، شکوفا می شود.
اسنادش هم موجود است. این همه شکوفه که هم اکنون بر دوش شاخه های در هم تنیده درختان است، زنده ترین و مستندترین اسناد موجود است. درختان سبزی که هر ورقشان دفتری است بالای هزار برگ، معرفت کردگار. البته به شرطی که خود آدمیزاد معرفتش را داشته باشد. بی معرفتی بد چیزی است. حتی جناب حافظ هم از بی معرفتی می نالد. ملاحظه بفرمایید:

معرفت نیست در این قوم، خدایا سببی
تا دهم گوهر خود را به خریدار دگر

قاعدتاً قلم طنز ما نیز در این فصل باید چهار موتوره حرکت کند؛ اما چه بگویم که از پس یک استراحت مطلق بیست روزه در ولایت محروسه مان (تربت حیدریه)، چنان موتور قلممان گریپاچ کرده که هزار و یک نفر لازم است تا از آن رفع گیر کنند. یکیش خودمان، اما آن هزار نفر دیگر را از کجا پیدا یا اجیر کنیم که قلم مبارک ما را هل دهند تا روشن شود. روشن شد؟….

در باز کردن یخ قلم:

به عزیزان همقلم خود که به مصیبتی مشابه مال ما گرفتار آمدند ــ و بعضاً هم رویشان نمی شود که به زبان خوش اقرار و اعتراف کنند ــ در جهت باز شدن یخ قلم طنزشان، چند توصیه مفید و مختصر به عرض می رسانیم. گرچه که مصداق بارز «کوری عصاکش کوری دگر بود» باشد. خب باشد. ما کار خودمان را می کنیم. پس تحویل بگیرید:

۱ـ ورود سیخکی نکنید:

برای استارت زدن موتور خود (یعنی قلمتان) با یکسری موضوعات بی ضرر و کم خطر شروع کنید که نه سیخ بسوزد نه کباب. و نه پدر شما!….فلذا به عوض این که مثلاً راجع به موضوعاتی چون: کاهش سود بانکی و افزایش وام مسکن؛ یا قطع رابطه با موزه لوور فرانسه؛ یا این نطق رئیس جمهوری سابق که اوباما ننگین تر از بوش، صحنه سیاست را ترک می کند؛ و یا…….امثالهم بنویسید؛ بهتر است برای دست گرمی با موضوعی مثل مناقشه جدید خودروسازان و پلیس بر سر کیسه هوا در خودروها شروع کنید که پلیس پیگیر نصب آن است و سازندگان خودرو کم لطفی می کنند تا راننده با سر بخورد به شیشه جلو ماشین خدای نکرده!

۲ـ نرم نرمک بنویسید:

همچنان که خود بهار گل عذار نیز آهسته وارد صحنه می شود و ــ به فرموده استاد محمد رضا شفیعی کدکنی ــ «نرم نرمک می رسد اینک بهار»؛ شما نیز قلم طنزتان را خرده خرده از غلاف طبعتان بیرون کشید. یکهو بکشید بیرون، ملت و مسؤولین یکه می خورند. قریب بیست روز استراحت کردند و فقط با طنز تلویزیونی خو گرفتند؛ فلذا حق دارند جا بخورند و جاخالی بدهند.

۳ـ احوالپرسی کنید:

از احوال خودتان که حتماً باخبرید؛ پس با احوالپرسی از خوانندگان مطالبتان شروع نمایید. شاید اصلاً حال خواندم مطالب شما را نداشتند و شما را از خیال باطلی که داشتید، در آوردند. آدم برای خودش که نمی نویسد. دعوای اول، به از صلح آخر است. همین اول بهاری اگر به ما لبخند زدند، قول می دهیم که تا آخر زمستان بکوب بنویسیم و بطنزیم. ولو خودمان خیلی تنظیم نبوده باشیم. راستی، احوال شما چطور است؟ شما که باشید، هم بهار هست و هم لبخند. ما هم هستیم در حاشیه! (ما همه با هم هستیم.)

بهار لبخند:
بهار آمد، تو هم باید بیایی
مواظب باش یک وقتی نچایی!

منبع : روزنامه اطلاعات

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. مروارید:

    بسیار عالی!
    دلم تنگ شده بود برای نوشته هاتون استاد عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر