menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بزرگداشت انتشارات مروارید

از ۵۷ سال تلاش انتشارات مروارید در انتشار کتاب های طنز تجلیل شد

سومین مراسم بزرگداشت بزرگان صنعت نشر به تجلیل از موسسان انتشارات ۵۷ساله‌ مروارید اختصاص یافت؛ انتشاراتی که به گواه اهالی قلم، یک انتشارات اصلالت‌مند و گزیده‌کار بوده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم گرامیداشت انتشارات مروارید شب دوشنبه ۲۱ آبان در سالن استاد جلیل شهناز، خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم که تعدادی از ناشران، پیشکسوتان فرهنگ و ادب و نیز گروهی از مولفان و مترجمان حضور داشتند، سخنرانان به بررسی ویژگی‌های این نشر باسابقه پرداختند.

عزت‌الله فولادوند در این‌ مراسم،‌ ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و به‌ویژه مصطفی ملکیان، علاوه‌بر تجلیل از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر منوچهر حسن‌زاده؛ مدیرعامل انتشارات مروارید، به توجه و اهمیت ویژه بر پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد. اسدالله امرایی، سخنران بعدی جلسه نیز به بیان نحوه آشنایی خود با انتشارات مروارید درسال ۱۳۵۴ پرداخت و از گروه ناشران این مجموعه موفق؛ مخصوصا از مجید روشنگر و منوچهر حسن‌زاده تقدیر کرد.

سخنران بعدی مراسم، علی میرمیرانی؛ مولف آثار طنز بود. وی با اشاره به اهمیت انتشارات مروارید در عرضه کتاب‌های خوب در حوزه طنز، مخصوصا آثار زنده‌یاد عمران صلاحی از مدیران این انتشارات تشکر کرد.

سپس حسین پاینده با بیان شباهت‌های انتشارات قدیمی و جهانی -مانند Fabor and Fabor که آثار بزرگانی چون الیوت، ازرا پاوند، ژان کوکتو و جویس را منتشرکرده است- با انتشارات مروارید، این مجموعه را یک انتشارات اصالت‌مند نامید زیرا توانسته است که جریان فرهنگی و فکری ایجاد کند.

پاینده گفت: همانطور که نشر مروارید افرادی مثل ویلیام گلدینگ، سیلویا پلات، هارولد پینتر و ساموئل بکت را به جامعه ادبی و هنری معرفی کرده است، انتشارات مروارید نیز با انتخاب‌های بجا و صحیح بهترین آثار بزرگانی مثل احمد شاملو و فروغ فرخزاد را منتشر کرده است.

او ادامه داد: مروارید علاوه‌بر‌اینکه بیش از نیم قرن فعالیت مستمر دارد، از جوانان مستعد و صداهای جدید در فرهنگ و ادب حمایت کرده و با اهمیت‌دادن به مولفان، جریان‌ساز شده است. به همین دلیل است که انتشارات مروارید، انتشاراتی اصالت‌مند به حساب می‌آید.

انتشار کتاب‌های وجه تمایز مروارید است
در بخش دیگری از این مراسم، امیرعلی‌بیک فرزند پرویز علی‌بیک نیز درباره تاریخچه تاسیس و فعالیت این مجموعه از ۵۷ سال پیش تا کنون صحبت کرد.

او ضمن صحبت از روند شکل‌گیری این مجموعه توسط مجید روشنگر، منوچهر حسن‌زاده، پرویز علی‌بیک و زنده‌یاد فریدون نیکنام، وجه تشخص و تمایز این انتشارات را پذیرش کتاب‌هایی خاص از مولفان عنوان کرد که ناشران دیگر نمی‌پذیرفتند.

علی‌بیک همچنین به فعالیت نخستین فروشگاه کتاب این انتشارات با نام فروشگاه خانه کتاب مقابل دانشگاه تهران اشاره کرد. ضمناً انتشار مجله بررسی کتاب را در سال‌های ۱۳۴۴ لغایت ۱۳۵۰ از ویژگی‌های دیگر این انتشارات دانست.

پیشینه مروارید به روایت مستند
سخنران بعدی مراسم بزرگداشت مدیران انتشارات مروارید، حسن کیائیان؛ مدیرمسئول انتشارت چشمه بود که با قرائت یادداشتی از نحوه مدیریت این انتشارات تشکر کرد.

دقایق دیگری از این مراسم در ادامه به پخش فیلم مستندی که ساخته موسسه خانه کتاب بود، اختصاص یافت. در این فیلم ضمن معرفی خلاصه‌ای از آثار منتشر شده توسط این مجموعه و تاریخچه تاسیس فعالیت آن و مصاحبه با مدیران آن، افرادی چون کامیار عابدی، حسین کریمی و فرید قاسمی صحبت کردند.

انتشار مجله «بررسی کتاب» یکی ازخاص‌ترین نکاتی بود که در فیلم مذکور توسط فرید قاسمی به آن پرداخته شد.

انتشار مروارید و گزیده‌کار بودنش
سخنران پایانی این مراسم، منوچهر حسن‌زاده؛ مدیر انتشارات مروارید بود. وی ضمن بیان این نکته که این انتشارات در خلال ۵۷ سال گذشته ضمن انتخاب گزیده آثار، تلاش کرده در زمینه‌های مختلفی کتاب منتشر کند، از همکاران و دوستان خود در انتشارات مروارید تشکر کرد.

در پایان از موسسان این انتشارات تقدیر و تشکر به عمل آمد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر