menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد حسین نیرومند۱

گفتگو با محمدحسین نیرومند در بازدید از نمایشگاه کاریکاتور دونالد سلمان

محمدحسین نیرومند پس از تماشای نمایشگاه «دونالد سلمان» که شامل مجموعه آثاری از مسعود شجاعی‌طباطبایی است، گفت: شجاعی هنرمندی انقلابی است که در حوزه اعتقاداتش با خود روراست و پابرجا بوده و در این چهل سال تمامی گام‌هایش را برای هنر انقلاب برداشته است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند، هنرمند کاریکاتوریست و گرافیست، با حضور در نمایشگاه «دونالد سلمان» که شامل مجموعه آثاری از مسعود شجاعی‌طباطبایی است، گفت: شخصی که چهل سال است در زمینه هنر فعالیت و زندگی خود را وقف هنر کرده است، بی‌شک آثاری که خلق می‌کند سابقه چهل ساله دارد. سابقه چهل ساله به معنای شکل‌گیری و قوام یافتن اثر هنری است. این مهم به‌سادگی حاصل نمی‌شود؛ چرا که موجب تولد یک سبک مشخص از یک هنرمند می‌شود. دستیابی به یک سبک هنری منحصربه‌فرد در میان هنرمندان کار دشواری است و به استمرار، پشتکار و ایستایی شخصیت آن هنرمند نیاز دارد. مجموعه آثاری که از شجاعی طباطبایی مشاهده می‌کنیم بیانگر تولید اثر از قلم یک نفر است. هر یک از اجزای آثار شجاعی نشان دهنده دنیای هنری وی است. همان‌طور که در این آثار نمایان است، سادگی در لباس سربازهای آثار کاریکاتور شجاعی در دیگر اجزای آن همانند اسلحه‌ها نیز رعایت شده است. دستیابی به چنین هماهنگی در آثار یک هنرمند به معنای دستیابی به مدارج بالای هنری است.

وی افزود: شجاعی یک هنرمند انقلابی است که در حوزه اعتقاداتش با خود روراست و پابرجا بوده است. وی یک پایمرد هنر انقلاب است. شجاعی را چهل سال است می‌شناسم. وی در این چهل سال تمامی گام‌هایش را برای هنر انقلاب برداشته است. باید قدر هنرمندانی همچون شجاعی را بدانیم.

نیرومند در ادامه با تاکید بر توانایی‌های هنر کاریکاتور در بیان بسیاری از مسائل عمیق اجتماعی گفت: هر هنری توانایی‌های خاص خودش را دارد و هر هنرمندی با انتخاب یک شیوه هنری علایق خود را در آن جست‌وجو می‌کند. کاریکاتور یک زبان بصری است که تلاش دارد تا با مخاطب ارتباطی منقدانه داشته باشد؛ چرا که جنس هنر کاریکاتور نقد است و هنرمندانش منتقدان جامعه هستند. هنرمندان با کاریکاتور مشکلات جامعه را بیان می‌کند. اما از آنجایی که کاریکاتوریست نمی‌خواهد اوقات مردم را تلخ و حس غم و اندوه را در مخاطب خود ایجاد کند، سعی دارد تا این مشکلات را با طنز و شیرین بیان کند. مخاطبان هنگامی که به این آثار نگاه می‌کنند در ابتدای کار لبخندی می‌زنند اما کمی به مفهوم اثر که فکر می‌کنند با روح تلخ و انتقادی اثر روبه‌رو می‌شوند؛ این ویژگی هنر کاریکاتور است.

این هنرمند کاریکاتوریست کشورمان با اشاره به موضوع استکبارستیزی آثار شجاعی در این نمایشگاه و هم‌زمانی آن با آبان‌ماه به عنوان یکی از ماه‌های خاطره‌انگیز مبارزه با استکبار در انقلاب اسلامی ایران گفت: فتح لانه جاسوسی آمریکا به دست دانش‌آموزان به معنای زبون کردن یک نیروی قلدر و جهان‌خوار بود. در آن زمان واژه امپریالیسم برای قدرت‌هایی همچون آمریکا رواج داشت. در نتیجه دانش‌آموزان ایرانی با فتح لانه جاسوسی پوزه امپریالیسم را به خاک مالیدند. دانش‌آمورزان امروز ایران باید همچنان بر این عقیده پافشاری کنند و این راه را ادامه دهند؛ چرا که اگر عقب‌نشینی کنیم همانند کشورهایی همچون عربستان مجبور می‌شویم باج دهیم. مردم ما برای عزت و سربلندی قیام کردند. پس به هیچ‌کس باج نداده و نخواهند داد.

گفتنی است، نمایشگاه «دونالد سلمان» با ۸۵ اثر در دو بخش اسکتبارستیزی و آموزش گام به گام مهاجرت اثر سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، هم‌زمان با سالروز ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز و استکبارستیزی گشایش یافت. این نمایشگاه تا ۲۳ آبان در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ میزبان علاقه‌مندان خود خواهد بود.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر