menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نهمین برنامه کوله گردها

آثار طنز با حضور مهرداد صدقی در نهمین برنامه کوله گردها بررسی شد

جلسه نقد و بررسی آثار طنز در برنامه «کوله گردها» برگزار شد.
مهرداد صدقی نویسنده کتاب «آبنبات‌ هل‌دار» درباره طنز گفت: ما در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی غیر ایرانی نسبت به بعضی اتفاقات می‌خندیم اما اگر همان اتفاق در یک سریال طنز ایرانی رخ دهد احساس خوبی نخواهیم داشت از همین رو طنز موفق باید با ساختارهای فرهنگی جامعه همخوان باشد و اگر بخواهیم دست به تقلید بزنیم و در آن افراط کنیم طنزِ اثر کم می‌شود و مخاطب را زده می‌کند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، جلسه نقد و بررسی آثار طنز معاصر با حضور مهرداد صدقی در سالن جلسات کوثر موزه ثبت احوال کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، جلیلوند مجری- کارشناس این برنامه به بررسی کارنامه طنزپردازان بین‌المللی و برخی از آثار موفق پرداخت. وی پیتر ویر کارگردان فیلم نمایش ترومن را معرفی و آثار برجسته‌اش را به صورت اجمال مورد بررسی قرار داد، سپس درباره زندگی جیم کری توضیحاتی ارائه کرد. این مجری درباره فیلم نمایش ترومن گفت: شما در آثار پیتر ویر با یک جریان طنز صرف مواجه نیستید بلکه او در یک فضای خاکستری و معمولا سیاه مخاطب را قرار می‌دهد. در فیلم نمایش ترومن، بازیگر نقش اول در پی اتفاقاتی با حقیقت زندگی خود، که تماما یک نمایش بوده است مواجه می‌شود و زمانی که قصد دارد از دنیای ساختگی به دنیای حقیقی پا بگذارد از یک فضای سفید و روشن به یک فضای سیاه وارد می‌شود. تعلیق و نگاه انتقادی در آثار ویر مسئله‌ای است که در بسیاری از آثار او موج می‌زند.

وی درباره جیم کری نیز گفت: این بازیگر مطرح آمریکایی در عرصه طنز سرآمد است اما به دلیل افسردگی بسیار دو سال است که در نقش‌های طنز دیده نشده است، او برای بهبود شرایط روحی خود به آیین بودا درآمد و چندین ماه را در یک خانه درختی دربالای یک درخت زندگی کرد تا بتواند به آرامش برسد.

جلیلوند به سریال آمریکایی «دوستان» اشاره کرد و درباره آن گفت: سریال دوستان (Friends) یک مجموعه کمدی موقعیت آمریکایی است که توسط دیوید کرین و مارتا کافمن ساخته شد و از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴ تا ۶ مهٔ ۲۰۰۴ از شبکه ان‌بی‌سی پخش شد. این مجموعه دارای ده فصل است و هنوز در شبکه‌های مختلف در حال بازبخش است. داستان آن درباره شش دوست است که در منهتن نیویورک زندگی می‌کنند.

پس از توضیحات مجری، وی از مهرداد صدقی طنزپرداز و نویسنده کتاب «آبنبات‌ هل‌دار» دعوت کرد که برای بیان صحبت‌های خود روی استیج حاضر شود. مهرداد صدقی ضمن سلام و تشکر به خاطر حضور علاقه‌مندان در این برنامه، به مسئله طنز، طنز نویسی، سریال‌های طنز در ایران و جهان و چالش‌های پیش روی آن پرداخت.

وی در ابتدا گفت: طنز توهین نیست و باید نسبت به آن اطلاعات خود را بیشتر کنیم، یک طنز موفق طنزی است که از بستر فرهنگ یک جامعه بلند شود و بتواند با تک تک افراد جامعه احساس نزدیکی و صمیمیت پیدا کند. متاسفانه در آثاری که از غرب کپی می‌شود، به دلیل عدم رعایت این مسئله با استقبال مخاطبین مواجه نیستیم. همین سریال دوستان که من نزدیک به ۹ بار آن را دیده‌ام و نکات بسیار خوبی را دریافت کرده‌ام را در قالب یک سریال ایرانی بسازیم همان مخاطب که مشتاق دیدن این سریال است، می‌گوید که برخی شوخی‌ها و موقعیت‌ها مناسب نیست. عده‌ای می‌گویند که ما در ایران دست به خودسانسوری می‌زنیم درحالی که این خودسانسوری نیست، انسان شرقی به ذات فرهنگی متفاوت نسبت به انسان غربی دارد، ما اهل تعاریف هستیم همیشه بهترین‌ها را برای میهمان می‌گذاریم، دسر را خودمان به عنوان میزبان نمی‌خوریم و به مهمان تعارف می‌کنیم اما در غرب تعارف کردن وجود ندارد و همه نسبت به هم صراحت دقیق دارند. در طنز نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد.

این نویسنده در ادامه گفت: زمانی که من برای برنامه رادیو هفت دعوت شدم به جهت این که در این برنامه تلویزیونی دانشجوهای من آن را می‌دیدند سعی کردم در اجرای خود و بیان موضوعات طنز به نوعی محتاطانه عمل کنم از همین رو دست به خود سانسوری زدم، اما این مسئله به فرهنگ ما مربوط می‌شود، و اگر بخواهیم به صراحت غربی‌ها باشیم مخاطبین ما خیلی از ما استقبال نمی‌کنند.

صدقی درباره طنز واقعی نیز گفت: طنز واقعی باید چندین مقوله را رعایت کند و مهم‌ترین آن این است که ما باید عیب‌ها را دست مایه طنز قرار دهیم و نه نقص‌ها را. ما حق نداریم نسبت به نژاد، رنگ پوست، معلولیت، لکنت زبان و نقصی که خدادادی است و ما در آن نقشی نداشتیم کسی را مورد تمسخر قرار دهیم، اما عیب‌هایی مانند دروغ، تهمت، چاپلوسی و … می‌تواند به جهت اصلاح جامعه سوژه طنز قرار گیرد.

وی به برخی نمونه‌های موفق طنز در تلویزیون اشاره کرد و درباره آنها گفت: سریال ساختمان پزشکان یک نمونه کپی شده از سریال خارجی است و متاسفانه به شکل افراطی این تقلید صورت گرفته، در طنز ایرانی پدر از فرزندش متنفر نیست اما شما ساختار خانواده دکتر افشار را که می‌بینید متوجه خواهید شد که این خانواده یک خانواده ایرانی نیست و در مقایسه با طنزهایی چون پاورچین و شب‌های برره ارتباط کمتری برقرار می‌کنید، این مسئله به دلیل آن است که طنز های پاورچین و شب های برره بیشتر به فرهنگ ایرانی و زندگی واقعی یک ایرانی نزدیک است، هرچند که آقای مدیری می گوید که من نیم نگاهی به طنزهای وودی آلن دارم اما در کل این مسئله توانسته است، به موفقیت این کارگردان منتج شود. طنز موفق باید با ساختارهای فرهنگی جامعه همخوان باشد و تقلید‌های افراطی از طنز اثر می‌کاهد.

لازم به ذکر است، مهرداد صدقی متولد ۱۳۵۶، شهرستان بجنورد، نویسنده و طنزپرداز، استاد دانشگاه، در بسیاری از جشنواره‌ها مقام آورده و کتاب‌ها و آثار متعددی از وی منتشر شده است: نقطه ته خط، مغزنوشته‌های یک جنین، آبنبات هل‌دار، رقص با گربه‌ها، میرزا روبات از اثار به چاپ رسیده این نویسنده است.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر