menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد رضا شمس

محمد رضا شمس : کسی که می خواهد طنز بنویسد باید بزرگنمایی و غلو کردن را بداند

محمدرضا شمس نویسنده باسابقه کودک و نوجوان گفت: طنزنویس باید طناز باشد و بزرگ‌نمایی و غلوکردن را بداند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای انقلاب اسلامی، نخستین نشست «چهره به چهره» با حضور محمدرضا شمس، نویسنده مجموعه تلویزیونی هادی و هدی در کتابخانه آفتابگردان فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این دیدار صمیمانه که با حضور جمعی از دانش آموزان مدرسه حیات طیبه برگزار شد، محمدرضا شمس که حدود ۳۴ سال از عمر نویسندگی اش می گذرد و نگارش مجموعه هایی همچون هادی و هدی، داستان فتیله ای ها و قصه های کوچه ما و عکسخانه از آثار اوست، در جمع مخاطبان نوجوانش گفت: کلاس دهم بودم که شروع به نوشتن نمایش کردم، کار دیگران را می خواندم، الهام می گرفتم و می نوشتم. وی درباره موضوع داستان یاد آور شد: برای موضوع نوشتن به سراغ دور و برتان بروید درباره هر چیزی می شود قصه نوشت فقط باید کنجاو باشید و دقت بالا داشته باشید. برای نوشتن آثار نویسندگان مختلف را بخوانید. کتاب های انتشارات رشد از کتاب های مفیدی است که می‌توانم به شما پینشهاد بدهم.

شمس درپاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان درباره نوشتن متن طنز گفت: کسی که می خواهد طنز بنویسد خودش باید طناز باشد و بزرگنمایی و غلو کردن را بداند همان طور که اگر کسی می خواهد داستان ورزشی بنوسید باید حتما با آن ورزش آشنا باشد.

نویسنده مجموعه تلویزیونی هادی و هدی در بیان مراحل داستان نویسی گفت: داستان عمدتا شامل سه مرحله است؛ حالت تعادل اولیه، عدم تعادل و تعادل ثانویه که همه اینها را در تجربه بدست می‌آورید. در تمام افسانه‌ها، مرحله تعادل و عدم تعادل را می‌بیینیم. داستان ما باید شخصیت داشته باشد، این شخصیت می‌تواند جاندار باشد یا بی‌جان. راوی می‌تواند اول شخص باشد و از زبان من قصه را بگوید، می‌تواند دوم شخص باشد و از زبان شما بگوید و سوم شخص باشد و از زبان او داستانش را روایت کند.

شمس که سابقه حضور در گروه تئاتر پرویز پرستویی را داشته معتقد است با نوشتن داستان‌های تخیلی و فانتزی، ذهن بچه‌ها را باز می کند.

محمد رضا شمس

وی در ادامه به پرسش مادری از انیشتن اشاره کرد که از او پرسیده بود، چه کنم که فرزندم مانند شما بشود و انیشتن پاسخ داده بود که برایش داستان های جن و پری بخوانید تا تخیل قوی داشته باشد.

در بخش دیگری از نشست «چهره به چهره»، محمدرضا شمس، داستان «یک نیش و دو نیش» از نوشته‌هایش را برای بچه‌ها خواندو از آنها دعوت کرد که برای دوستان شان داستان تعریف کنند.

شمس در پایان به بچه ها گفت : در هر شرایطی می‌توانید نویسنده بشوید چه جنگ باشد و چه صلح.

او کتاب «دختر ماه پیشونی» را به بچه‌ها هدیه داد و برای آنها که علاقمند بودند کتاب را امضا کرد. عکس یادگاری با اقای نویسنده و رئیس فرهنگسرا پایان بخش این نشست بود.

در ابتدای این نشست، نازیلا عبدالرحیمی، مسئول کتابخانه کودک و نوجوان آفتابگردان درباره آشنایی با کتابخانه و نحوه کار با کتاب‌های مرجع برای میهمانان نشست «چهره به چهره» توضیح داد و از شرکت‌کنندگان برای عضویت رایگان در کتابخانه دعوت کرد. نشست بعدی این برنامه دوشنبه ۲۴ آبان با حضور مهدی رجبی برگزار می‌شود.
زهره نیلی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر