menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشن کتاب بغداددا قار یاغیر

مجموعه داستان طنز “بغداددا قار یاغیر” با حضور نویسنده و کارشناسان نقد شد

جشن کتاب «بغداددا قار یاغیر» به همراه نقد و بررسی داستان‌های این مجموعه در حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز،به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم جشن کتاب و نقد و بررسی مجموعه داستان «بغداددا قار یاغیر» آخرین اثر محمود مهدوی، مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل عصر روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۵ با حضور اهالی فرهنگ و ادب و کارشناسان این حوزه در مرکز آموزش حوزه هنری برگزار شد که در ابتدای این مراسم امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل ضمن تبریک به نویسنده کتاب گفت: بنده این کتاب را به طور کامل مطالعه کردم و نکته ای که باید به آن اشاره کنم نثر قوی و زبان روان داستان هاست که از خصوصیات بارز داستان های محمود مهدوی محسوب می شود.

جشن کتاب بغداددا قار یاغیر

در ادامه این جلسه سید حامد اسحاقی، مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری استان اردبیل، ضمن خیر مقدم، برگزاری چنین جلساتی را باعث ایجاد روحیه نقادی و نقدپذیری صاحب‌نظران و نویسندگان دانست و ابراز امیدواری کرد در سال آینده هر ماه یک کتاب از نویسندگان استانی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

رضا کاظمی کارشناس-مجری این مراسم و مسئول کارگاه داستان حوزه هنری، پس از توضیحات مقدماتی پیرامون برنامه، مباحثی در مورد سوابق و خصوصیات نویسنده و ویژگی‌های فنّی مجموعه داستان های محمود مهدوی ارائه کرد.

در این جلسه همچنین کاظم نظری بقا، استاد دانشگاه و دارای دکترای زبان وادبیات فارسی، به موضوع شاعرانگی در نوشته های محمود مهدوی اشاره کرد و افزود: این مجموعه از منظر زبانی و روایت داستان و زاویه دید و بافت و فضا ویژگی های شاعرانه‌ ای را داراست و داستان های کتاب «بغداددا قار یاغیر» از زبان خاص بهره می برد و در کنار شاعرانگی زبان می توان عامیانگی آن را هم مد نظر قرار داد.

توران قربانی صادق، از نویسندگان پیش‌کسوت، نیز به ارائه روزمه و فعالیت های ادبی محمود مهدوی پرداخت و اشاره کرد که نخستین کارگاه داستان در اردبیل در حدود ۲۵ سال پیش توسط وی راه‌اندازی شده و بسیاری از نویسندگان فعال شهر از همان کارگاه ها پرورش یافته و به موفقیت هایی نیز رسیده‌اند.

یعقوب محسنی، رمان نویس و فعال ادبی، رخداد های جنگ در دنیای محمود مهدوی را شیرین و صمیمی توصیف کرده و اضافه کرد: واقعیت های نمود پیدا کرده در ذهن راوی، انسانی و خیالی است و ابزارهای به کار رفته در این مجموعه با حلاوت قابل هضمی ژانر جنگی خلق می کند.

محمود مهدوی در آثار خود طنز را آن گونه که به کسی برنخورد بر جوهر خشک شده ستاره های بیست و چهار ماهه سربازان، با نثری روان و خندان و لحنی آکنده از صمیمیت می افشاند.
مسعود فیوضات دیگر منتقدی بود نخستین داستان مجموعه با عنوان «۲۴ آغ اولدوز» را مورد نقد و بررسی قرار داد.

همچنین سونیا بهرو در مورد تکنیک های داستانی نوشته های محمود مهدوی به خصوص در این کتاب مطالبی را ارائه کرد.

بغداددا قار یاغیر

در پایان، محمود مهدوی نویسنده مجموعه داستان «بغداددا قار یاغیر» ضمن تشکر از نقدهای ارائه شده به بیان چگونگی شکل گیری مجموعه و روابط انسانی موجود در جبهه ها پرداخت و افزود: داستان ها و نوشته های بنده مبتنی بر واقعیت های موجود در جبهه به دور از بزرگ نمایی ها و پرهیز از شعارزدگی است و در این مجموعه نیز سعی شده واقعیت های جنگ آن گونه که بوده در قالب داستان بیان شود.

در پایان مراسم، کتاب «بغداددا قار یاغیر» با امضای نویسنده به شرکت کنندگان در برنامه اهدا شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر